Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Crash Team Racing: Nitro-Fueled
Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Enkele weken terug kriebelde mijn retro-pen en schreef ik de CTR: Retrospective. CTR op de PS1 is immers een game die ik van voor tot achter ken(de). Ik had, bij het schrijven van de Retrospective, al de bedoeling om de review te maken van de remake van deze toptitel. Laten we deze remake dus eens onder handen pakken, kijken of deze geslaagd is en of ik wel zo goed ben in CTR als ik zelf dacht.

Retro op zen best

PS1 is ondertussen inderdaad al retro. Dat wilt echter niet zeggen dat de toptitels van die tijd vergeten of irrelevant blijken. Dat wordt nu maar weer eens bewezen door het uitbrengen van de nieuwste remake van een gouwe ouwe. Voor wie de game CTR niet kent en de retrospective niet wilt lezen voorzie ik even een samenvatting: CTR is de eerste racegame met de personages uit de Crash Bandicoot-franchise. Het originele verhaal wordt hier trouwens volledig herbruikt alsof deze game nooit heeft bestaan. De alien Nitrous Oxide komt zich opnieuw voorstellen op aarde en dreigt de wereld te vernietigen als er geen racer in staat is hem te verslaan. Gelukkig heb je daar Crash Bandicoot met zijn kliek en zelfs zijn oude tegenstanders staan hem bij om deze nieuwe verschrikking tegen te gaan. Maar niet alleen de originele CTR-game is hermaakt, ook de opvolger op de PS2 Crash Nitro Kart leent zijn tracks aan deze game. Er verschijnen daardoor een hoop nieuwe tracks, racers en een hoop nieuwe opties om wat meer variatie te brengen in het spel. En zo vertrek je op pad om een reeks wedstrijden te winnen om te bewijzen dat jij die uitverkoren racer bent.

Een nieuwe game

Misschien moet ik er onmiddellijk op wijzen dat al mijn verwijzingen naar PS1 en PS2 niks willen insinueren voor deze remake. Er is gekozen om CTR geen exclusieve Playstation titel te maken. Vanaf nu kun je op elke console van deze generatie terecht voor deze titel. Bij het opstarten van de adventure-mode krijg je de keuze tussen een classic en een Nitro Fueled versie. Het verschil zit er op dat moment enkel in dat je bij ‘classic’ het avontuur old-school aanpakt. Je kiest daarbij je personage en daar blijf je bij voor je hele avontuur. Bij de ‘Nitro Fueled’ optie kun je vrij switchen tussen alle personages, extra’s en opties die je vrijspeelt in deze adventure mode en daarbuiten. De nieuwe CTR voorziet ons immers van redelijk wat nieuwtjes. Dit zul je niet alleen merken aan de hoop tracks maar ook aan de nieuwe racers en allerlei opties om je eigen carts te maken. Een groot deel hiervan verdien je na overwinningen maar een gedeelte kun je alleen kopen in de ‘Pit Stop’. Deze winkel bied je de kans om je gewonnen goudstukjes te gebruiken om nog meer moois in je voorraadkast te hebben staan. Via de customization-optie krijg je de kans om je chassis, wielen, kleur en versiering te bekijken en te gebruiken zoals je dit zelf wilt. Biedt de ‘Nitro Fueled’-optie je dus de mogelijkheid om je kansen op overwinning continue te beïnvloeden door een waaier aan variatie? Wel, ja en nee. Je kan continue tussen personages switchen zodat zijn sterktes en zwaktes beter overeenkomen met de race maar al de rest is puur esthetisch. Je cart mag een oneindig keren aangepast worden en je kan alle extras in je bezit hebben zonder dat dit iets uithaalt tijdens het racen. De vaardigheden van je personage bepalen je rijkunsten, niet je cart of al de opties.

Adventure mode

Zoals ondertussen duidelijk is: de adventure mode van CTR: Nitro Fueled is dezelfde als die van de originele CTR. Of toch alvast tot op zekere hoogte. Je moet nog steeds race na race winnen, regelmatig tegen een tussenbaas racen en deze verslaan om naar de volgende regio te gaan en zo uiteindelijk tot bij ‘Nitrous Oxide’ te komen. Iedere race kan je opnieuw spelen om een ‘CTR-token’ of een ‘Relic’ te bemachtigen en hiermee personages vrij spelen. En dit alles verloopt nog steeds in dezelfde volgorde en met dezelfde locaties als vroeger. Maar daar houdt de remake niet op. Na iedere race verdien je een zekere hoeveelheid gouden munten. Deze dienen, zoals hierboven vermeld, om in de pit stop nog meer opties en esthetische mogelijkheden vrij te kopen. En daar heb ik dan wel alle opties mee besproken maar het belangrijkste nog niet vermeld! Deze game ziet er geweldig uit. De tracks en de werelden op zich zijn veel levendiger, gedetailleerd en kleurrijk dan ze ooit zijn geweest. Als je wat rondkijkt tijdens je race, of ervoor tijdens de visuele rondgang, zie je overal leuke animaties, aanzienlijk meer details en allerlei toevoegingen die een leuke meerwaarde vormen.

Multiplayer done right

In de tijd van de PS1 was multiplayer altijd lokaal. Tegenwoordig zijn de meeste games van het lokale afgestapt en kun je alleen nog online op zoek gaan naar tegenspelers. De nieuwe CTR kiest ervoor om deze 2 werelden te combineren. Zowel lokaal als online kan je terecht om vrienden en onbekenden uit te dagen. Online kun je terecht voor races en battles in zowel private als public matchen. Als je kiest voor de ‘Local Arcade’ kom je terecht op alle soorten races voor zowel single- als multiplayer. Al deze opties zijn deftig opgefrist en voorzien van afwerkingen die niet mogelijk waren bij de originele release van de games. De enige optie die de lokale multiplayer meer heeft dan de online versie is de mogelijkheid om ‘cup races’ te houden. Dit zijn sets van 4 racen die je moet uitrijden. Na iedere race worden punten verdeelt op basis van je eindpositie waardoor je pas na de vierde race weet wie de uiteindelijke winnaar is. En daar heb ik het racen mee besproken maar er is iets dat voor velen CTR onderscheid van andere games. Ik vermelde hierboven de ‘battle’-optie al. Voor wie deze optie niet kent: Hierbij plaats je jezelf samen met een aantal tegenstanders in een arena. Er is geen parkour, geen start, geen finish gewoon een afgesloten ruimte met wat obstakels en kisten vol appels en wapens. In deze arena’s kun je kiezen uit 5 soorten battles met of zonder je vrienden. Hieronder vallen enkele varianten van ‘capture the flag’ en overlevingsbattles. Deze optie levert al sinds het begin van de PS1-versie een echte meerwaarde aan de game en bied een replaywaarde waarvan andere games alleen maar durven dromen.

Samengevat: dit is een remake zoals hij hoort. Niet dat ik al echt slechte remakes heb gezien, helemaal niet. Maar deze heeft dat streepje meer. De toevoeging van details, animatie en zelfs de optie om meer vrij te spelen door een simpel beloningssysteem kan alleen maar in goede aarde vallen bij spelers. Dit gaat verder dan een game nemen en hermaken naargelang de huidige waarden en kwaliteit. Hier is echt gestreefd om een game een tweede leven te geven door oude bekenden hun oude game terug te geven maar ook nieuwe spelers een toptitel voor te stellen. Natuurlijk is en blijft het een speelse racegame en geen wereldschokkend of vernieuwend spel. Gelukkig wisten we dat op voorhand en is dit juist exact waar we op hoopten toen we deze titel kochten! Thank you Beenox!

• Mooi tweede leven gegeven
  • kleurrijk en gedetaileerd
  • Nostalgie maar ook kwaliteit voor nieuwe gamers