Coromon

Coromon
Coromon
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Bij de Nederlandse ontwikkelaar TRAGSoft zijn ze duidelijk fan van Monster Taming-games en klassieke Game Boy Advance RPG’s. Dit is te merken aan de liefde die het team heeft gegeven aan Coromon. De game is een soort van Pokémon-kloon die, ondanks de gelijkenissen, toch een eigen smoel heeft. Sterker nog de game voegt zelfs enkele geslaagde nieuwe elementen toe aan het genre. Ik durf zelfs te beweren dat ik tijdens het testen van deze game meer plezier heb beleefd aan Coromon dan aan de moderne Pokémon-games. Een gewaagde uitspraak zou je denken, maar in mijn ogen een zeer terechte uitspraak. Waarom dat zo is, zal ik je met alle plezier duidelijk maken in deze review.

De laatste jaren zien we steeds meer Pokémon clones verschijnen. Nu deze term doen deze games om eerlijk te zijn te weinig eer aan. Ik denk dat we ondertussen wel van een apart genre binnen het RPG-genre kunnen spreken, namelijk het Monster Taming-genre. Coromon valt net als zijn concurrentie onder dit genre dat grootgemaakt is door Pokémon. Hoewel de gameplay in grote lijn hetzelfde is, heeft Coromon toch zijn eigen look en feel.

Battle Researcher

In Coromon speel je niet als kind dat zijn eerste monstertje krijgt en de wereld moet gaan verkennen. Neen, hier ben je een Battle Researcher die werkt bij de technologisch geavanceerde organisatie van Lux Solis. Hier word jij als Battle Researcher ingedeeld bij een gespecialiseerd team, de Titan Taskforce, en je krijgt de opdracht onderzoek te doen naar de zes Titanen die in de regio Velua bekend zijn. Om dit te doen mag je meteen een eigen Coromon uitkiezen uit enkele starters, zoals we ook in andere games zien en word je op pad gestuurd om deze titanen te onderzoeken en uiteraard te bevechten.

De titanen doen in deze game dienst als de zogenaamde Gym’s in Pokémon. Naarmate je vordert in de game ontdek je al snel dat een buitenaards complot een mysterieus elementair type naar je planeet brengt dat de balans van de wereld in het gedrang brengt. Lux Solis zal je bijstaan met gadgets en technologie, maar het is aan jou om de Titan Essences te verzamelen en de schade aan de kern van de aarde, veroorzaakt door de buitenaardse bezoekers, ongedaan te maken. Ondanks de gelijkenissen met concurrerende games biedt Coromon een amusant en eigen verhaal aan dat gelukkig de gehele game leuk blijft. Het volgt hier en daar dezelfde structuur, maar dat mag de pret zeker niet onderdrukken.

Klaar voor het avontuur

Goed, je kent je missie, je hebt je eerste Coromon uitgekozen, het mag duidelijk zijn, je bent klaar om de wereld in te trekken. Coromon volgt ook hierin de gevestigde gameplay. Je mag verschillende steden bezoeken terwijl je onderweg grote gebieden doorkruist waarin je nieuwe Coromon kan ontdekken, bevechten en kan vangen om deze aan je team toe te voegen. Dit werkt zoals je gewend bent uit dit soort games, na een Coromon te verzwakken in een gevecht gooi je een spinner naar het monstertje in de hoop dat je deze kan vangen.

Ook de gevechten verlopen zoals je zou verwachten. Want ook Coromon is een turn-based RPG. Elke beurt kies je een aanval of een command uit om in jouw beurt uit te voeren. Naast aanvallen kan je dus tijdens je beurt ook kiezen om een healing item te gebruiken of om de actieve Coromon te wisselen voor een andere, kortom de gameplay zal iedereen ondertussen wel bekend voorkomen. Dit bedoel ik trouwens niet negatief, dit soort gameplay is ondertussen een gevestigde waarde en ik zou het zeker niet anders willen. Elke Coromon heeft zijn eigen element waardoor deze sterk is of net zwak is tegen bepaalde andere elementen, waardoor je telkens strategisch zal moeten kiezen welke Coromon of aanval jij zal inzetten.

Potentieel

We hebben deze gameplay al vaak gezien, maar telkens blijkt deze weer erg leuk en zelfs verslavend te zijn. Dit is zeker niet anders in Coromon, het is erg leuk om je monstertjes sterker te zien worden en je stats te zien groeien. Coromon doet hier zelfs iets wat nieuw is binnen het genre. In Coromon zit namelijk het “Potential System”. Alle Coromon hebben namelijk een potential rating met drie gradaties, namelijk Standard, Potent, en Perfect. Hoe hoger de rating hoe zeldzamer deze zijn en dus hoe moeilijker deze in de natuur te vinden zijn. Het doet een beetje denken aan Shiny’s uit Pokémon, net zoals in die games hebben deze Coromon een ander kleurtje. Daar houdt het hier trouwens niet bij op, want Coromon met een hogere rating hebben ook telkens een stat boost, waardoor deze sterker zijn dan de standard Coromon. Het zorgt voor een unieke insteek op het levelen, en verzamelen van monsters, die in mijn ogen zonder twijfel geslaagd is.

Het is zelfs mogelijk om het potentieel van je Coromon te verhogen via een machine. Let er echter wel op dat je deze per Coromon maar 1 keer kunt gebruiken, en het niet gegarandeerd is dat jouw monstertje een perfecte rating krijgt. Maar het is wel het proberen waard. Verder krijgen je Coromon natuurlijk XP na elk gevecht, waardoor ze in level zullen stijgen, en op een bepaalde level zelfs kunnen evolueren naar hun volgende vorm inclusief stats boost. Naast gewoon levelen, waarbij een vaste stijging van stats plaatsvindt, zal ook je potentieel mee kunnen levelen, waardoor je zelf punten kunt toebedelen aan je stats. Hierdoor kan je bv je health punten verhogen of net je aanvalskracht, verdediging of zelfs diens snelheid. Je kan dus zelf bepalen op welke vlakken jij jouw Coromon verbeterd. Dit is iets wat ik tot nu toe nog niet eerder heb gezien in een game uit het genre. Het voelt verfrissend aan en ik hoop dat de concurrentie hier een voorbeeld aan neemt, want hierdoor train je een monster letterlijk op je eigen manier.

Back in Time

Op gebied van geluid en visuals doet Coromon erg denken aan de Pokémon games op Game Boy Advance. Het ziet er grafisch net zo uit als ik het in mijn hoofd herinner, al is het in de realiteit natuurlijk allemaal mooier dan wat deze oude handheld tevoorschijn kon toveren. Het zorgt wel voor een aangenaam nostalgisch gevoel, alsof je terug aan het genieten bent van een game uit die tijd. En eerlijk is eerlijk, ik vind de visuals en de sfeer die deze teweegbrengen geweldig. Het is leuk om nog eens een game te spelen die aanvoelt alsof die recht uit deze tijd komt, hetzij dan wel met moderne gameplay en verbeteringen. Ook het geluid lijkt rechtstreeks uit deze tijd te komen. De aanwezige muziekjes zijn allen sfeervol en gaan niet snel vervelen.

Ook het design van de aanwezige Coromon doet erg denken aan de games uit die tijd. Persoonlijk vind ik de designs van deze monsters leuker en beter geslaagd dan de modernere Pokémon exemplaren, deze vind ik al enkele jaren net iets te overdreven uitzien en ook naar mijn smaak iets te vaak gebaseerd op technologie of objecten die voor mij net iets te ongeloofwaardig zijn. Op dat gebied doet Coromon het geweldig, want tot nu toe ben ik geen enkel wezentje tegengekomen dat ik niet leuk vond, of maar saai bedacht. Mijn oprechte complimenten aan de ontwikkelaar hiervoor.

Online

Tot slot is het ook mogelijk om het online tegen andere spelers op te nemen met jouw getrainde Coromon. Het is dan ook hier waar het interessant is om te zien hoe andere gamers hun Coromon hebben geleveld en waar andere spelers hun extra potential stats hebben in geïnvesteerd. De game heeft bovendien ook cross-play, waardoor je het vanop je PC kan opnemen tegen spelers die op de Nintendo Switch Spelen. Verder is er ook de mogelijkheid tot cross-platform cloudsaves. Hierdoor kan je op je Nintendo Switch verder spelen met je save die je op de PC had, waardoor je ook op verplaatsing verder kan genieten van je avontuur met je eigen Coromon.

Het is helaas wel niet mogelijk om Coromon online te ruilen met andere spelers. Gelukkig is dit geen ramp, gezien iedereen dezelfde Coromon terug kan vinden in zijn game, maar hierdoor is het sociale aspect van de game toch net iets kleiner dan wanneer de mogelijkheid hiertoe aanwezig zou zijn.

Coromon is erin geslaagd om de gevestigde gameplay van Monster Taming-games zich eigen te maken en te verbeteren met enkele interessante vernieuwingen zoals zelf je stats te kunnen verbeteren met punten die je kan investeren in bepaalde stats zoals aanvallen, snelheid en verdediging. De game beschikt over een sympathiek verhaaltje dat niet snel zal vervelen gecombineerd met de verslavende turn-based gevechten die je kent uit het genre. Hoewel Coromon in grote lijn de trend verder zet die gevestigd is door Pokémon, heeft deze game toch een eigen smoel met een eigen aanpak. Ik ben erg gecharmeerd geraakt van Coromon, en heb in alle eerlijkheid meer genoten van dit avontuur dan van Sword & Shield en de andere modernere Pokémon games. Wat mij betreft is Coromon here to stay.

• Klassieke gameplay met eigen elementen
  • Prachtige 2D wereld met levendige sprites
  • Cross-platform saves en play