Constructor

Jimmy
Constructor
Constructor

Constructor verscheen oorspronkelijk in 1997 voor pc. Nu twintig jaar later besloot ontwikkelaar System 3 om de game opnieuw uit te brengen voor huidige systemen. Constructor is dan ook nog steeds dezelfde game zoals je die destijds speelde, maar dan wel met verbeterde graphics. De game is ook meermaals uitgesteld geweest, en helaas lijkt het een voorbode te zijn geweest op het uiteindelijke resultaat…

Zoals je al kan merken begin ik de review niet met een positieve noot. Dat is trouwens iets dat ik zelf erg jammer vind, want ikzelf heb de originele Constructor destijds met zeer veel plezier gespeeld. Ik keek er dan ook naar uit om deze game te herbeleven, helaas zit er wel een haar in de boter. Zeg ik nu haar? Ik bedoelde eigenlijk een hele pruik.

De gameplay van Constructor is gelukkig nog intact gebleven, daarover mag ik absoluut niet klagen. Nuja het grootste deel van de gameplay is zeker in orde. In Constructor ben jij een vastgoedmagnaat. Jij koopt grond in een stad, en bouwt daar onder andere huizen en industrie op. Je bepaald dan ook zelf waar je welk gebouw zal plaatsen en welke functie het gebouw zal hebben. Zo kan je kiezen of een huis huur moet opbrengen, of dat de inwoners die in dat huis wonen werkmensen of extra inwoners moeten kweken. Het is dan ook op deze manier dat je aan zowel geldt als nieuwe inwoners en werkkrachten zal geraken. Je zal dan ook steeds goed moeten nadenken en managen wat je nu precies op dat moment nodig zal hebben. Want je kan natuurlijk blijven bouwen, maar zonder inwoners ben je nog niets met de gebouwen die je neerpoot.

Om een gebouw te bouwen zal je ook werkmensen nodig hebben. Wanneer je kiest waar op je grond je een gebouw zal plaatsen, moet je ook zelf je werkmensen hierheen sturen. Deze zelfde werkmensen dien je ook te gebruiken om je fabrieken te bemannen. Zorg er dan ook voor dat je zeker genoeg werkmensen tot je beschikking hebt, door te zorgen dat je inwoners voor genoeg nageslacht zorgen. Verder kan je , je werkmensen ook gebruiken als brute krachten, want je kan hun ook de opdracht geven om vijanden aan te vallen. Zoals je ziet zijn je werkmensen veelzijdige werkkrachten.

Behalve huizen zal je ook industrie moeten bouwen, en dit om te zorgen dat je genoeg grondstoffen hebt om huizen te kunnen bouwen. Ook is het de bedoeling om je inwoners gelukkig te houden. Zo zullen ze vaak vragen om hun woonst te upgraden of om bepaalde situaties zoals een kakkerlakken plaag of een zombie invasie op te lossen. Sla je hier echter niet in binnen een bepaalde tijd dan is het game over. Op zich is dit geen probleem, ware het niet dat zulke situaties zich tegelijkertijd kunnen afspelen, en dat je werkmensen uit zichzelf niets zullen ondernemen. Je zal zelf één van je werkers moeten aanduiden, en vervolgens selecteren welke zombie of kakkerlak hij zal moeten aanvallen. Goed ook dit mag geen probleem zijn, behalve dat je dit telkens voor elke vijand weer opnieuw moet doen, iets dat erg problematisch kan zijn wanneer je met verschillende plagen zit. Je kan een plaag soms ook oplossen door het huis waar deze is ontstaan te upgraden, door deze bijvoorbeeld te voorzien van een betere badkamer. Maar uiteindelijk zal je nog steeds al het gespawnde ongedierte moeten uitschakelen. Door de manier waarop je dit moet doen, kan je ondertussen niets anders managen, waardoor er weer extra problemen kunnen ontstaan.

Hoewel dit niet meteen een game breaker is, had men het spel best wel kunnen upgraden zodat jouw werkers deze zelf zouden aanvallen, net zoals in andere games uit dit genre het geval is. Naast deze situaties moet je ook nog zien je tegenstander te verslaan. Dit doe je door te zorgen dat je meer geld hebt en jouw inwoners gelukkig zijn, en dit terwijl je zelf de boel bij de tegenstander probeert te verzieken door zijn activiteiten proberen te dwarsbomen. Zo kan het mogelijk zijn om een inbreker te sturen naar het hoofdkwartier van je tegenstander om daar geld te gaan stelen, of kan je een knokploeg sturen die probeert om gebouwen over te nemen. Natuurlijk kan ook je tegenstander dit doen, en hier zit ook een probleem. De game kent zelfs op de normal difficulty zeer sterke tegenstanders. Hierdoor wordt de game dan ook af en toe veel te hectisch en moeilijk, aangezien je ook moet micromanagen, en het bijna onmogelijk is om beiden tegelijk te regelen, vanwege de manier waarop je je vijanden moet aanduiden om deze te kunnen aanvallen. Dit zorgt er dan ook voor dat de game veel moeilijker wordt dan nodig is. Goed, ik hou best wel van een moeilijke game, maar dit werkt eerder tegen in plaats van het uitdagend te maken.

De besturing is trouwens best wel geslaagd op consoles. Hoewel de game oorspronkelijk voor pc is bedoeld zijn de controls best goed overgezet naar een controller. De menu’s laten zich makkelijk besturen en zijn best overzichtelijk. Hier kunnen veel games uit dit genre nog wel iets van leren. Helaas is dat ook het enige positieve dat ik nog kan melden over Constructor. Een ander probleem dat deze game kent is het feit dat er geen autosave functie is. Goed dit was vroeger ook niet beschikbaar, en je kan manueel saven wanneer je maar wil. Maar dit is 2017 en niet 1997. Een autosave functie had men erg makkelijk kunnen toevoegen. Op zich valt hier mee te leven, al is het wel omslachtig om zelf even om de zoveel tijd te moeten saven. Toch kan dit de game enorm verpesten, en dit heb ik zelf helaas meermaals mogen ondervinden. Hoewel de game vlot draait wanneer deze wil meewerken, (want nooit ben ik framerate problemen tegen het lijf gelopen), heb ik helaas wel een groter probleem ontmoet… Zo heb ik meermaals voorgehad dat de game op Xbox One crashte, en mij terug naar het home menu van het systeem bracht.

En laat dit nu een onaanvaardbaar probleem zijn. Ik vraag me af welke idioot het oké vond om deze game uit te brengen in deze staat. Want doordat er geen autosaves zijn, ben ik ook telkens alle progressie verloren, en kon ik weer volledig opnieuw beginnen, geweldig! Een ander probleem is dat het ook erg vaak gebeurd dat wanneer je de game pauzeert, en je weer verder wil doen de game nog een paar minuten kan blijven hangen. Af en toe zal de game erna weer verder lopen, maar helaas zal je maar al te vaak de game moeten resetten aangezien deze weigert om ook nog maar opnieuw af te spelen.

Wat het nog erger maakt is dat op dit moment de game al een maand verkrijgbaar is. Deze problemen hadden ze dan ook al lang moeten oplossen via een patch, zeker aangezien de ontwikkelaar zonder twijfel bewust moet zijn van dit probleem, want ik ben immers niet de enige persoon die hier last van heeft, integendeel. Ik heb persoonlijk dan ook het gevoel alsof deze game door één enkele persoon is ontwikkeld, en dat hij halverwege de optimalisatie iets had van “fuck it, ik ben er klaar mee”. En de game dan toch maar heeft gereleased omdat hij geen zin meer had om deze verder te optimaliseren. jammer, want indien de game wel naar behoren zou werken, had het een zeer vermakelijke titel opgeleverd, zelfs ondanks de kleine gameplay problemen. De game had in dat geval dan ook gemakkelijk 2 a 3 punten extra gescoord in mijn ogen. Een duidelijk voorbeeld hiervan is dat de game een missie mode toevoegt, maar wanneer je deze mode opent krijg je doodleuk de boodschap “Coming soon” tjah… Wat kan een mens hier nog over goedpraten?

Constructor is helaas niet geworden wat het had kunnen zijn. Hoewel de gameplay af en toe wat verouderd aanvoelt, zat er toch enig potentieel in. Helaas is door luiheid of onkunde van de ontwikkelaar de game in schandalige staat afgeleverd. Mede dankzij het ontbreken van een autosave in combinatie met de vele crashes valt er weinig te genieten van deze game. Constructor is ondertussen al een maand verkrijgbaar en deze problemen zijn nog steeds niet aangepakt, zolang dit het geval is kan ik iedereen enkel aanraden om deze game te vermijden  tenzij je de originele versie uit 1997 zou willen spelen, die kan ik wel aanraden.

• Goede controls
  • Leuke gameplay

• Crashes en vastlopers
  • Er gebeurt teveel op hetzelfde moment
  • Omslachtige handelingen
  • Geen autosave functie
  • De game is niet afgewerkt
4

Slecht

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien