Construction Simulator 2

Dennis
Construction Simulator 2
Construction Simulator 2
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

“Elk onderdeel van het leven moet gesimuleerd worden” moet er iemand hebben gedacht. Van je eigen boerderij ontwikkelen tot heuse straatvegers bemannen tot die ene gekke Goat Simulator, je kan het zo gek nog niet bedenken of het bestaat. Onder die noemer gaan we de volgende game onder de loep nemen. Moet er voor iemand een huis gebouwd worden?

Veiligheid voor alles

Wat mij meteen opvalt is dat alles is vertaald naar het Nederlands. En ik heb het dan niet over Vlaams, het is echt op zijn oprecht Nederland Nederlands. Bij deze vertaling is ook een groot gedeelte Nederlandse mentaliteit en visie meegekomen. Misschien ligt het eraan dat ik een Belg ben, misschien ligt het eraan dat het voor een constructie simulatie iets te vrolijk lijkt te zijn. Iets te vrolijk, iets te recht in je gezicht.  Alsof dat de mannen die de inleiding moeten begeleiden, écht zo zouden communiceren met elkaar.

Dat het realistisch moet zijn is het tweede dat mij opvalt. Je kunt in het begin bijvoorbeeld kiezen om met of zonder verkeersregels te spelen. Gezien ik geen rijbewijs heb en waarschijnlijk de wegen onveilig zou maken met rijden op zijn GTA’s, heb ik deze optie maar uitgezet. Wat het verschil is? Boetes die van je (start)kapitaal afgaan. En niemand werkt graag om zijn boetes af te betalen, toch?

Wat is een Schranklader graafmachine?

Wat doe je voornamelijk in een constructie simulator? Bouwen natuurlijk! Je hoofddoel is immers een goede firma opbouwen en zo meer geld binnenrijven voor nieuwe machines en nieuwe klussen aan te nemen. Pijpleidingen vervangen, gaten graven en als je het lang genoeg volhoudt mag je zelf een heus huis neerzetten!

Hoe doe je dat juist? Je begint in een stad en je rijdt van punt a naar b. Je hebt je thuisbasis, je hebt je opslagruimte voor je voertuigen, je hebt de plek waar ze deze voertuigen verkopen, ene plek waar ze werkmateriaal verkopen en als je een klus aanneemt geven ze netjes de weg aan waar je juist moet zijn. Op geen enkel moment verlaat je je voertuig. Je kan van voertuig naar voertuig hoppen, net zoals je hele ritten kan overslaan om je tijd te wijden aan de klus zelf. Waarom het boetesysteem er dan toch in zit is mij een raadsel.

Het eerste wat ik (moet) kopen voor mijn eerste klus is een heuse Schranklader graafmachine. Het is de officiële naam voor het voertuig in kwestie (en een goede toevoeging tijdens een sessie Scrabble) maar voor mij kwam het weer over als “haha, die gekke vertalingen van het Engels toch”. En dan… zet ik mij op weg. Mijn eerste werkdag. Ik vind het een spannende gedachte.

Dit klinkt allemaal erg vlot enzo, maar helaas ging dat in het begin niet zo. Ik raakte niet of nauwelijks vooruit. Mijn Azerty toetsenbord liet het immers niet toe om vooruit te rijden met de oude, getrouwe AWSD toetsencombinatie. Ligt het aan mij? Na wat online zoekwerk merk ik dat ik niet de enige ben die dit specifieke probleem ondervindt. De voorgestelde oplossing: mijn toetsenbord naar Qwerty switchen en konden we eindelijk beginnen.

Niet voor één gat te vangen

Helaas wordt mijn nieuwsgierigheid daar in de kiem gesmoord. Ik heb het wel geteld 4 klussen vol gehouden. Te weten: een gat gevuld, een gat gegraven, een pijpleiding vervangen en grind vervoerd. Hiermee heb ik mij drie uur mee bezig gehouden. Ik heb niets tegen trage games die zich langzaam opbouwen naar iets constructief, maar wie een put graaft voor een ander…

Ik heb meerdere keren met mijn graafmachine vastgezeten in de put die ik zelf heb gemaakt. Als ik dan uiteindelijk stil stond om met mijn graver aan de slag te gaan, sta ik een kwartier te sukkelen met de AWSD-toetsen, gecombineerd met de pijltjes toetsen. Om de simpele handeling van zand te graven en het zand netjes naast de put te deponeren moet je denken. Gelukkig kan je je voertuig resetten of zelfs hele stappen overslaan. Ware het niet dat je je voertuig soms terug naar de overkant van de straat teleporteert en je weer je voertuig moet positioneren. En dan moet je weer met je machine de put in sukkelen, of wat had u gedacht?

De camera standpunten dat mijn werk moet overzien helpen er trouwens niet aan. Constant moet ik mijn werk onderbreken om de camera te zetten zodat ik het overzicht bewaar en ik kan zien wat ik eigenlijk in vredesnaam aan het doen ben. Dan komt er nog eens bij dat ik (uit wanhoop wellicht) andere knoppen begon aan te raken die mij langs menu’s en andere plekken begon te loodsen. Ik begin te twijfelen of de eerder genoemde optie om de toetsen te veranderen wel een overbodige luxe mag genoemd worden.

Conclusie

Construction Simulator 2 is voor mij een onafgewerkt product. De opties, de besturing, het camerawerk. Het lijkt alsof er buiten de merken van de voertuigen er bijna niets professioneels is aangepakt. Om in de “sfeer” te geraken moet je je door elke stap wurmen om een beetje voldoening voor elke afgewerkte klus te krijgen. En dan nog merk je dat het eigenlijk geen gat in je schuldgevoel vult. Door de vele bugs en het trage aanklooien met machines die ik nooit in levende lijve zal aanschouwen, voelt dit als een gemiste kans. Het lijkt ook alsof deze game overgezet is van een mobiele game.

Good

  • Werk is werk

Bad

  • Besturing werkt tegen je
  • Te veel bugs en crashes
  • Wil te serieus zijn
4.8

Slecht

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password