Collection of Mana

Collection of Mana
Collection of Mana

Er zijn maar weinig series die me zo nauw aan het hart liggen als de Mana serie. Van zodra iemand er over begint, of ik nog maar enkele deuntjes hoor van de iconische muziek, denk ik meteen terug aan mijn jeugd. Aan de zorgeloze dagen en de vele momenten dat ik samen met mijn zus, zonder ruzie te maken, samen speelde op de Super Nintendo. Vandaag mag ik je vertellen wat er in de Collection of Mana zit, en waarom ik nu alvast kan vertellen dat het zeker een kijkje waard is.

People await a hero who will wield the sword

De Mana serie, ook wel bekend als Seiken Densetsu (The Legend of the Sacred Sword), bestaat ondertussen toch al een tijdje. Het zag zijn debuut op de Game Boy en was bedoeld als een spin-off serie van Square’s Final Fantasy. Bij ons was die link echter helemaal niet duidelijk aangezien de game verscheen onder de naam Mystic Quest, terwijl het in Amerika de naam Final Fantasy Adventure kreeg. De serie stond echter al snel op zichzelf dankzij het terugkerende verhaal over de “Mana tree” en het heilige “Mana sword”. Tussen 1991 en 1999 verschenen er vier games, waarvan er slechts drie zich op deze collectie bevinden. Ook interessant om te weten, is dat er van Final Fantasy Adventure enkele remakes bestaan. Eentje hiervan is de versie die het daglicht zag in 2004 bij ons op de Game Boy Advance. Helaas is deze versie niet aanwezig op deze compilatie. Ook de Steam/Mobile remakes zijn niet aanwezig.

Wat deze compilatie wel heeft, zijn save states. Je kan op elk moment dus je progressie opslaan. De save states zijn wel gebonden aan de versie van het spel dat je kiest. Je hebt bij elk spel de keuze tussen enkele regio’s waar het spel is uitgebracht zoals de US en UK. De enige verschillen die je zal merken zijn uiteraard de taal en bepaalde localization aanpassingen. Elk spel heeft ook een music test optie waarin je de volledige soundtrack kan beluisteren. En geloof me, de soundtracks zijn voor de drie games gewoonweg prachtig. De spellen in de compilatie worden ook niet full-screen getoond. Gelukkig krijg je mooie borders rondom geplaatst die het minder storend maken, en eerlijk gezegd is het beter zo dan naar beelden te kijken die uitgerekt zijn. Final Fantasy Adventure heeft ook nog de mogelijkheid om te kiezen met welke Game Boy filter dat je speelt. Je kan kiezen voor zwart/wit, de kleurenvariant van de Game Boy Color of het authentieke groene display waarvoor de Game Boy gekend was. De twee SNES games bevatten multiplayer, wat ook hier gemakkelijk speelbaar is met de afneembare Joy-Con controllers.

Final Fantasy Adventure (Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden)

Je begint het avontuur als een gevangene van de Dark Lord. Op een dag verneem je wat de Dark Lord van plan is, en je krijgt de opdracht om de Gemma Knight Bogard te zoeken. Na je dagelijkse gevecht in de arena, zie je je kans om te ontsnappen. De Dark Lord staat echter ook buiten en is in gesprek met iemand. Door te luistervinken kom je er achter dat hij op zoek is naar een sleutel voor het “Mana Sanctuary” zodat hij de “Mana tree” kan gebruiken om zo onsterfelijk te worden. Natuurlijk wordt je opgemerkt en zie je geen andere uitweg dan naar beneden te springen vanaf de waterval waar je stond. Gelukkig overleef je de val en begint je avontuur.

Het spel doet onmiddellijk denken aan de eerste Zelda game als het op combat aankomt. Je speelt vanuit een top-down perspectief en je navigeert van scherm naar scherm. Raak je de buitenzijde van je huidige scherm, kom je in een transitie terecht naar het volgende. Er zijn ook enkele steden te vinden waar je informatie kan vergaren, maar ook items en wapenuitrusting kan kopen. Bepaalde wapens en items zijn ook nodig om puzzels op te lossen, dus het is altijd goed nadenken wat je meeneemt alvorens je weer verder trekt. Denk er ook aan, je hebt maar een beperkte opslagruimte voor items. Wanneer je vijanden verslaat, zal je hiervoor beloond worden met GP (de munteenheid), items en uiteraard EXP. Hier komen de RPG elementen in beeld waarvoor de Final Fantasy reeks bekend stond. Wanneer je stijg in level, kan je kiezen op welk vlak je wil stijgen. Kies je voor een character dat vooral vecht vanop afstand met magie, of wil je toch wat dichter bij de actie staan en ga je voor pure kracht?

Je kan kiezen uit Stamina, Power, Wisdom en Willpower. Stamina zorgt er voor dat je meer levenspunten hebt, maar ook dat je charge meter sneller vol loopt. Met een volle charge meter doe je een speciale aanval, dus dit is zeker een goede optie om in het achterhoofd te houden. Power zorgt uiteraard er voor dat je meer schade doet. Wisdom en Willpower hangen wat samen en zorgen er voor dat je meer magie punten hebt en je magie sterker is. Je krijgt ook, vrij vroeg in het spel, magie om jezelf te helen. Af en toe komen ook NPC’s je helpen op je tocht. Deze vechten mee, maar zijn de meest intelligente AI’s. Ze hebben ieder wel een speciale actie, die je kan activeren door “ASK” te selecteren in je menu.

Het spel voelt wel erg gedateerd aan. Vaak zal je ook vast zitten en niet weten waar je volgende doel is, aangezien je zelden informatie zal krijgen over waar je naartoe moet gaan of hoe je er moet geraken. Vooral in dungeons is dit merkbaar, waar je op zoek moet naar breekbare muren. Deze kan je enkel ontdekken door met je wapen er tegen te slaan en te luisteren naar een uniek geluid. Met een specifiek wapen of item kan je deze muren dan breken. Gelukkig kan je het spel op eender welk moment opslaan, maar de Collection of Mana heeft sowieso zijn eigen functie hier voor waardoor deze functie geen echte meerwaarde meer is. Zoals eerder gezegd, is het spijtig dat de remake niet aanwezig is op deze collectie. De remake heeft veel van deze pijnpunten opgelost. Desalniettemin is Final Fantasy Adventure nog steeds een tof spel om door te spelen.

Secret of Mana (Seiken Densetsu 2)

Het spel begint met een cutscene waar onze held van een brug aan een waterval naar beneden valt. Beneden vindt hij een roestig zwaard dat hij uit een steen trekt om zich een weg naar zijn stad te banen. Wat hij niet beseft, is dat dit het begin is van een episch avontuur waarin hij moet voorkomen dat het keizerrijk de “Mana seeds” in handen krijgen waarmee ze het eeuwenoude “Mana Fortress” kunnen vinden en gebruiken om de wereld te regeren. Nadat je verbannen wordt uit je stad, omdat je het zwaard uit de steen trok, moet je op aanraden van een Gemma Knight naar het waterpaleis gaan om meer te weten te komen over de “Mana seeds” en jouw lot. In tegenstelling tot het vorige spel, speel je deze keer heel je avontuur met 3 protagonisten. Hoewel ze in de Europese release nooit een naam kregen, zijn hun officiële namen Randi, Primm en Popoi. Ieder personage heeft zijn/haar unieke vaardigheden. Zo speelt Primm de ondersteunende rol van de groep met helende magie en buffs die ze kan casten op de groep. Popoi leert gaandeweg offensieve magie waarmee vijanden vrij snel gereduceerd kunnen worden tot as. En Randi? Randi heeft geen magie, maar hij is de enige die het volle potentieel van het “Mana sword” kan hanteren.

Ook dit spel speelt vanuit een top-down perspectief met real-time combat. Aanvallen kan je nog steeds op eender welk moment dat je zelf wilt. Gewoon in het wilde weg blijven meppen zal je deze keer echter niet helpen, want je schade zal slechts minimaal zijn. Beneden in het scherm staat er een balkje waarin je een percentage ziet oplopen tot 100%. Wanneer dit op 100% is gekomen, kan je aanvallen met je volledige kracht. Bezie het als een kleine stamina meter, die aangeeft of je character uitgerust genoeg is om aan te vallen. Wanneer je de sprint-actie gebruikt, zal je stamina percentage naar 0% springen van zodra je stopt met sprinten. Het is dus heel belangrijk om dit in het oog te houden. Nuja, in het oog houden hoeft niet persé, want gelukkig geeft het spel via een geluidje ook aan dat je weer op 100% zit.

Secret of Mana is overigens de eerste game in de serie die de zogenaamde Ring Commands gebruikt. Hoe men aan deze naam komt, is eigenlijk best simpel. Je menu’s zijn namelijk opgebouwd uit symbolen in een cirkel waar je doorheen kan gaan. Je hebt meerdere ringen, waartussen je kunt wisselen door naar boven of beneden te drukken, die specifiek zijn voor bepaalde acties. Er is een wapen-ring waarin je wapen kan selecteren, een magie-ring, een item-ring en een opties-ring. Er zijn 8 soorten wapens in het spel, die elk beschikken over een aantal upgrades. Deze upgrades kan je enkel doen wanneer je een weapon orb weet te vinden of verdienen en het wapen samen met deze orb naar Watts de smidse te brengen. Ook je magie kan stijgen in level, afhankelijk van het aantal “Mana seeds” dat je geactiveerd hebt, door de magie te gebruiken. Magie wordt geleerd door het ontdekken van de Elementals, die te vinden zijn in de verschillende Mana tempels.

Secret of Mana blijft voor mij een topgame, ook al heeft het zijn flaws. Zo zijn er hier en daar wel wat grafische bugs te zien, maar geen die het spel doen crashen gelukkig. Het spel ziet er overigens nog steeds erg prachtig uit, en is overigens de mooiste uit deze collectie. Vooral de muziek is gewoonweg fenomenaal. Het spel heeft overigens nog niet zo heel lang geleden een HD remaster gekregen. Voor meer informatie over de Secret of Mana HD remaster, kan je onze review hier raadplegen.

Trials of Mana (Seiken Densetsu 3)

Voor de allereerste keer is Seiken Denstsu 3, beter gekend als Secret of Mana 2, eindelijk officieel speelbaar in het Engels! Omgedoopt tot Trials of Mana is het spel klaar om de harten van Mana fans te veroveren in afwachting tot de HD remake die momenteel in de maak is. Trials of Mana neemt een heel andere wending dan zijn voorgangers als het op verhaal aankomt. Er zijn in totaal 6 speelbare characters, waaruit je er 3 moet kiezen om mee te spelen. Afhankelijk van je keuzes, zal het startpunt van het verhaal en bepaalde plot punten verschillend zijn. Dit zorgt voor een zekere vorm van herspeelbaarheid en maakt het best interessant om andere keuzes te maken naar speelstijlen. Elk character heeft namelijk zijn eigen gaven en kenmerken, waardoor deze je speelstijl zal gaan bepalen. Elk character beschikt slechts over één type wapen en magie. Om een voorbeeld te geven, Kevin is een “Beast man” en vecht met zijn vuisten terwijl Duran met een zwaard vecht. Ik ga bewust niet ingaan op het verhaal en de verschillende eindes, dit is iets wat je beter zelf ontdekt door te spelen.

Het spel speelt bijna identiek aan Secret of Mana, met toch wel wat uitzonderingen. Nu kan je wel weer gewoon aanvallen zonder om te moeten kijken naar een metertje. Afhankelijk van je character kan je ook combo’s maken, maar er zit een kleine cooldown na elke aanval of combo. Door aan te vallen vult er zich een meter op onderaan het scherm. Wanneer deze vol is, kan je een speciale aanval uitvoeren. Ook in dit spel kan je stijgen in level door experience punten te vergaren. Wat hier wel uniek is, is dat je elk personage twee keer kan veranderen van class. Op zowel level 18 als 38 kan je een andere class kiezen, dit in een “Light” en “Dark” categorie. Het enige verschil tussen de twee opties zijn de nieuwe skills die je krijgt en welke stats omhoog gaan. De keuze heeft geen impact op het verhaal of hoe NPC’s rondom je reageren op je character. Trials of mana is ook de eerste game die gebruik maakt van het kalender systeem. Elke dag wordt voorgesteld door een bepaalde Elemental, en de magie van dat Elemental is dan ook sterker op die dag. Er zijn nu ook events, monsters en andere zaken die verschijnen of gebeuren afhankelijk van het tijdstip. Zo zullen er slapende vijanden zijn ’s nachts, bepaalde zeldzame items beschikbaar zijn in de winkels en Kevin transformeert in een weerwolf wanneer de zon ondergaat. Zijn aanvalskracht zal dan ook enorm toenemen.

Trials of Mana is een zeer interessante titel. Zeker wanneer je deze in zijn oorspronkelijk tijd plaatst en ziet wat voor vernieuwende elementen het met zich mee bracht in 1995. Het is spijtig dat het zoveel jaren geduurd heeft eer wij er, op een officiële manier, kennis mee mogen maken. Maar aan de andere kant is het wel positief dat ze ingezien hebben dat er echt wel interesse was voor de titel. Zoals al gezegd is er een HD remake op komst, eentje die de gameplay ook over een andere boeg gooit en het meer een hack-and-slash vibe gaat geven. Hoe dit gaat verlopen weten wij ook nog niet, maar we zijn zeker benieuwd er naar!

Mocht het toch niet helemaal duidelijk zijn, de Collection of Mana is een mooie verzameling van 3 meesterwerken. Final Fantasy Adventure heeft de tand des tijds het minst goed doorstaan maar is nog steeds een interessant avontuur en een indrukwekkende game voor die tijd. Helaas hebben ze de remakes, voor de Game Boy Advance of de Steam/Mobile versie, niet toegevoegd aan de collectie. Daarnaast mogen we mijn favoriet Secret of Mana zeker niet vergeten, deze game blijft een must-play in mijn ogen en speelt nog steeds even lekker weg als zoveel jaren geleden. De kers op de taart is uiteraard Trials of Mana die eindelijk voor de eerste keer officieel in het Engels te spelen valt. De originele resolutie wordt ook mooi behouden door het toevoegen van randen aan de zijkant waardoor het beeld niet uitgerekt wordt. Er zijn ook verschillende opties toegevoegd waaronder de mogelijkheid om op elk moment je progressie op te slaan.

De Collection of Mana is fysiek en digitaal (in de eShop) beschikbaar vanaf 27 augustus voor 39,99€.

• 3 klassieke Mana games op 1 locatie
  • Eerste officiële Engelse release van Trials of Mana