Chronos: Before the Ashes

Chronos: Before the Ashes
Chronos: Before the Ashes
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is niet de eerste, noch de laatste, keer dat de wereld en de menselijke beschaving ten val komt in een videogame. Gamers kreunen soms onder het herhaaldelijke en voorspelbare concept. Gelukkig proberen developers en uitgevers originele elementen toe te voegen in verhaal en gameplay om een spel toch aantrekkelijk en origineel te maken. Dat is echter niet makkelijk in een industrie waar er al zoveel is geprobeerd, ge-experimenteert en bereikt. Toch schiet er af en toe een idee door de gangen die iets nieuws of unieks aan de man brengt en als een frisse wind dient. Als ik je op die manier aan Chronos: Before the Ashes voorstel, stijgen je verwachtingen dan al? Wel, dat mag.

Als je begint aan een adventure RPG waarin je, tegen wil en dank, de wereld moet redden, weet je dat er een heel avontuur aan vast hangt. Meestal begin je aan een queeste die jou als persoon en je omgeving drastisch zal veranderen. Naast je gebruikelijke groei in stats en levels ontgrendel je vaak belangrijke, verborgen talenten die cruciaal zijn in het uitspelen van het spel en het redden van de wereld. Ongetwijfeld klinkt het voor fans van het genre ondertussen al redelijk bekend. Ik ga nu niet zeggen dat Chronos afwijkt van dit gekende traject. Er is echter toch een twist in deze game. En dan heb ik het niet over het feit dat de game eigenlijk diende voor de Oculus Rift, maar eerder over het uniek verouderingssysteem.

The chosen one

Bij het opstarten van het spel ben je onmiddellijk getuige van een ritueel. Er wordt je verteld over de ‘Scouring’. Dit is het moment dat de mensheid en de wereld ten val is gekomen door de komst van allerlei monsters en duistere wezens onder leiding van een draak. Sindsdien houdt de mensheid zich schuil in grotten en dergelijke om te overleven. Uit tests en onderzoeken is gebleken dat jij de meest geschikte kandidaat bent om naar de wereld van de draak af te reizen en zo de tirannie en onderdrukking te doen stoppen. Dit doe je door een magische steen te gebruiken die jaarlijks op een bepaalde dag activeert en als portaal dient naar de duistere wereld van de draak. Eenmaal daar sta je er dus helemaal alleen voor om je weg te vinden, obstakels te overwinnen en uiteindelijk de draak te verslaan. Al duurt het je je hele leven lang. Door te sterven in de wereld van de draak ga je immers niet echt dood maar keer je terug naar onze wereld waar je, een jaar later, opnieuw de magische steen zou gebruiken om de uitdagingen van de duistere wereld opnieuw aan te gaan. Je personage wordt met andere woorden telkens een jaar ouder als je sterft. Onthoud wel dat je, na een jaar afwezigheid, terug zowat al je tegenstanders zult tegenkomen. Enkel boss battles moet je niet opnieuw uitvechten. Zo probeer je een baan te vinden door het doolhof waar de geheimzinnige wereld uit bestaat, zijn geheimen te ontrafelen en de vijandige bewoners te verslaan.

Let’s leave it for future me

De game maakt gebruik van levels en skills. Door ervaring op te doen en vijanden te verslaan verdien je exp en per level dat je stijgt krijg je skill points die je kan gebruiken op je stats en vaardigheden. Daarbij moet je weten dat je levensbalk zich enkel hervult door in level te stijgen of door het gebruik van zeldzame items. Het strategisch plannen om te stijgen in level is daarom in deze game nog meer van belang dan in de meeste andere games. De vooruitgang die voort komt uit het gebruik van de skillpoints is erg merkbaar. Vijanden die je eerst moeilijk kon verslaan worden opvallend makkelijker en sneller neergehaald. Strategisch verkennen en gevechten aangaan of juist ontwijken is dus de boodschap. Daarbij komt dat je door je reis onverwachte hulp zult ontvangen en items en wapens kunt vinden die je van vaardigheden en ondersteuning zullen voorzien. Wat deze items en vaardigheden juist zijn merk je natuurlijk zelf in het spel. Ik kan je alvast zeggen dat je, aangezien je in een labyrint zit, sommige wapens, skills en upgrades ook kunt missen. Goed zoeken en uitkijken is dus de boodschap.

Ouder worden heeft zijn voor- en nadelen. Zeker vanaf zekere leeftijd raak je je ervan bewust dat sommige dingen niet meer zo makkelijk of vanzelfsprekend zijn als daarvoor. Dit mag je ook zeker verwachten in deze game. Al redelijk vroeg meldt de game je dat je, vanaf een zekere leeftijd, niet meer kunt investeren in je fysieke skills en het meer zult moeten redden met je ‘Arcane’ vaardigheden. Daarbij krijg je om de 10 jaren een extra vaardigheid of bonus toegekend om het je makkelijker te maken. We zullen het een uiting van levenservaring noemen. Zit je dus onnoemelijk vast en laten je gaming skills het niet toe om verder te raken in het spel krijg je na 10 deaths een bonus of upgrade die je slaagkansen mogelijk verbeteren. Iedereen maakt dus zijn eigen keuzes, maar ik twijfel er niet aan dat strategisch sterven voor upgrades te krijgen voor sommigen een aanpak zal zijn.

A world in ruïnes

In het begin van het spel maak je even kennis met de aarde. Je vertrekt vanaf een onderzoeksbasis waar de stenen werden onderzocht die je gebruikt om rond te reizen. Het wordt je hier al snel heel duidelijk dat er amper of niets meer overblijft van de wereld. Van de magische stenen vind je er meerdere in de andere wereld waardoor je na een tijd veilig kunt rondreizen om verder of opnieuw te verkennen. De magische wereld waar je in ronddwaalt is trouwens erg grimmig en duister. Uit dagboeken en teksten, die je her en der kunt vinden, leer je al snel dat allerlei tegenslagen, rampen en duistere gebeurtenissen ook de ondergang van die wereld heeft veroorzaakt. Het resultaat is een, grotendeels, kleurloze en kale wereld. Dit is echter slechts een tijdelijke beginfase van de game. Eenmaal verder kom je in andere omgevingen die kleurrijker en gevarieerder zijn. Dit kan echter niet gezegd worden van de graphics van de game. We zijn ondertussen allemaal erg vloeiende en gedetailleerde graphics gewend maar deze game doet een kleine stap achteruit. De game is niet noodzakelijk slecht afgewerkt, het is gewoon een detail waaruit je kan afleiden dat het origineel een game was voor de Oculus Rift.

Play me like you should

De game is aangenaam aanpasbaar naar je wensen. Qua magie en wapens moet je echter niet teveel verwachten. Deze kun je wel vinden en upgraden dankzij wat items, maar de nodige items zijn relatief moeilijk en schaars te vinden waardoor je niet echt kunt streven naar een volledig gepersonaliseerd personage. Het personaliseren zit hem vooral in de manier waarop je je skillpoints gebruikt en je manier van ouder worden. Je skillpoints gebruik je op 4 vlakken die eigenlijk gecombineerde gevolgen hebben. Zo kun je kiezen om te investeren in je ‘Strength’, ‘Agility’, ‘Arcane’ en Vitality’. Gebruik je bijvoorbeeld een skillpoint voor je Strength, dan beïnvloed je je aanvalskracht, blokken en algemene verdediging. Vitality zou dan weer enkel dienen voor je levensbalk en algemene verdediging. Ben je dus tevreden over je aanval maar wil je optimaal inzetten op je levensbalk kun je een spel volledig doorspelen door enkel te investeren in je Vitality. Aangezien je geen skills vrij speelt met je keuzes lijken deze keuzes misschien wat overbodig, zeker aangezien zowat iedereen voor een gemiddelde verdeling van skillpoints zal kiezen, maar je zult de invloeden op je gameplay zeker merken. Wat een grotere impact heeft op je gameplay, is het ouder worden. Elke 10 jaar, krijg je immers een bonus wat je gameplay wel zal beïnvloeden. Ben je door de jaren heen gehard, sneller of juist slimmer geworden waardoor je een grote invloed hebt op je verdediging, snelheid, behendigheid of de manier waarop je exp verzamelt? Dat kies je op zo’n moment en zal je vanaf dan blijven merken. Per decennia kies je uit 3 opties waardoor de 2 niet gekozen skills onherroepelijk verloren gaan. Dit zijn dus de momenten waarop je je personage echt vorm geeft.

Persoonlijk ben ik omver geblazen door de game. Qua gameplay, puzzels en mogelijkheden doet de game zowat alles goed. De gamer wordt aangezet om inzicht en skills optimaal te benutten om door het labyrint vol puzzels en vijanden te raken. De game stuurt je van het kastje naar de muur op de beste manier en zet je aan om echt uitgebreid en voorzichtig te verkennen. De game speelt relatief vlot maar houdt er nog een realistisch tempo in. Ook hier merk je dat de game eigenlijk voor VR bestemd was aangezien je niet gek zult worden gemaakt met lichtflitsen en ongeloofwaardig snelle aanvallen of bewegingen. Eenmaal je onder de knie hebt op welk tempo je activiteiten kunt afwisselen of met elkaar kunt combineren is de game echt een aangename beleving vol spanning en strategische momenten en keuzes. Het ouder worden doorheen het spel is origineel, hoewel je het natuurlijk zou kunnen uitspelen zonder ooit ouder te worden, en geeft je aangename beloningen. Ik vind de game alvast een aanrader. Zelfs ondanks zijn VR-aangepaste graphics.

• Origineel concept
  • Erg boeiende en gevarieerde puzzels

• Kwaliteit van graphics nog aangepast voor VR