Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy!

Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy!
Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy!
Release Datum:Genre:, , Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

De meeste gamers weten wel wat een Chocobo is, maar voor zij die het niet zouden weten kan ik het omschrijven met de woorden van mijn vriendin: een schattig, gele, uit de kluiten gewassen kuiken. Chocobo’s worden voornamelijk gebruikt als transport middel in de Final Fantasy games, maar af en toe heeft een Chocobo ook nood aan zijn eigen avonturen. En deze zijn te vinden in de vorm van de Chocobo Dungeon games. Het is alweer enkele jaren geleden dat deze Chocobo op een nieuw avontuur kon. In principe is dat nog steeds het geval. Want dit avontuur is er eentje dat we eigenlijk al gezien hebben op de Wii. Kom mee naar het stadje Lostime en ik vertel je met plezier meer hierover.

Have we seen this before?

Final Fantasy Fables: Chocobo’s Dungeon zag het licht in 2008 op de Wii (in Europa). 11 jaar later hebben wij dus de remaster in handen, en zoals je allicht verwacht is er weinig veranderd aan het spel. In het Engels zeggen ze wel eens, “if it ain’t broken, don’t fix it“. En dat past hier perfect. Aan het verhaal of de core mechanics van het spel is niet gesleuteld, maar de graphics hebben natuurlijk wel een grondige upgrade gekregen. Hierdoor voelt het spel niet aan als een Wii game, en blijft onze schattige Chocobo een genot om naar te kijken. De muziek in het spel is ook gebleven en het is een verzameling van muziek uit de verschillende Final Fantasy games. Het wekt in ieder geval een nostalgisch gevoel op wanneer je een track herkent en spontaan terug denkt aan de bijhorende Final Fantasy game. Uiteraard is voor veel van de tracks gekozen om een herwerkte versie aan te bieden, meestal met meer instrumenten, om minder gedateerd aan te voelen en te passen in het geheel voor dit spel.

Het verhaal is dus nog steeds hetzelfde. Chocobo en Cid zijn op een van hun avonturen, en belanden na een confrontatie met hun rivalen in een andere wereld. Ze bevinden zich in een stadje genaamd Lostime, een plaats waar iedereen last blijkt te hebben van geheugenverlies. Elke keer de klok slaat, verliezen mensen een stukje van hun herinneringen. Wanneer Chocobo en Cid in gesprek zijn met een White Mage, genaamd Shirma, valt er plots een ei uit de lucht. Uit het ei komt een baby met groen haar. Om de een of andere bizarre reden herinneren ze zich dat het kind Rafaello noemt. En er zijn meer vreemde dingen aan Rafaello dan zijn geboorte, hij kan namelijk in mensen hun herinneringen reizen. En Chocobo kan hem hierin volgen. Dit transporteert hem naar de Dungeons van deze game, waar de echte gameplay zich ontplooit.

Was it right or left at that turn?

De dungeons van dit spel zijn random gegenereerd. Dit wil zeggen dat elke keer je een betreed, je een andere layout krijgt. Monsters verschijnen willekeurig op je pad maar zijn beperkt tot specifieke monsters per dungeon. Wat ook random te vinden is, zijn items. Dit varieert van equipment voor Chocobo tot gebruiksvoorwerpen zoals potions en magische boeken. Je gaat ook geregeld Gysahl Greens tegenkomen, de lievelingssnack van Chocobo’s, en je zal ze nodig hebben. Chocobo zijn honger neemt toe naarmate hij langer in de dungeon zit. Is hij uitgehongerd, dan beginnen je levenspunten stilaan af te nemen. Tijd dus om een hapje te eten, en wat beter dan de Gysahl Greens? Maar pas op, er zitten soms rotte tussen! Andere items kunnen ook negatieve effecten hebben, of vervloekt zijn. Denk maar aan een explosieve potion die je schade toebrengt of equipment dat je blind maakt.

Veel van deze items hebben geen omschrijving, en staan in je menu in het paars aangeduid. Je kan ze uitproberen op eigen risico, of je kan door middel van een ander item achterhalen wat de items zijn en doen. Gelukkig maar, dan kan ik dat drankje waar Chocobo ziek van wordt richting een vijand schoppen en zo nog wat schade toebrengen! Je kan overigens gerust je tijd nemen, want de tijd staat stil zolang Chocobo niet beweegt. Na elke handeling van Chocobo, zijn alle monsters aan zet. Dit zorgt er voor dat je strategisch moet nadenken. Wat houden de handelingen in? Je verplaatsen, een item gebruiken, een skill gebruiken of ter plekke trappelen. Dat laatste klinkt niet echt nuttig, maar is het toch. Na elke handeling krijg je levens en magie punten terug, en op deze manier kan je dit versnellen. Wel oppassen dat je niet verrast wordt door een vijand.

What was my job again?

Een concept dat in meerdere Final Fantasy games gebruikt werd, is het job systeem. Hiermee laat je je character een job (oftewel klasse) kiezen waardoor deze bepaalde skills ter beschikking krijgt. Speel je graag met vuur? Dan kan je voor de Black Mage job gaan en magie van op afstand gebruiken. Of geef je je vijanden liever een pak slaag van kortbij, dan kan je voor de Knight job gaan. Er is voor elk wat wils. Deze jobs kan je in level doen stijgen, net zoals Chocobo. Je gewone levels zorgen er voor dat Chocobo zijn basis stats stijgen. Hieronder vallen onder andere, je attack, defense en levenspunten. Door jobs te trainen, leer je dan weer nieuwe skills, en zijn de stat boosts ook groter. Uiteraard start je niet met alle jobs, en zal je ze gaandeweg moeten vinden en vrijspelen door verschillende opdrachten uit te voeren.

Buiten de dungeons valt er ook nog genoeg te doen in de stad. Er zijn meerdere mensen die je moet helpen met hun herinneringen terug te vinden. Deze gaan je in ruil weer helpen. Zo is er een smidse waar je, tegen betaling, je uitrusting kan sterker maken. Of wat dacht je van de visboer, die je een vishengel geeft waardoor je kan gaan vissen en je vangst verkopen. Er is dus best wat te ontdekken hier, maar deze zaken zijn grotendeels optioneel.

This wasn’t here before, right?

Het is wel vreemd, niet? Om voor een andere titel te kiezen, en iets zoals “Every buddy” er in te verwerken. Totdat je beseft dat het de nadruk legt op een nieuw element in het spel. Je kan namelijk elke vijand met je meenemen als buddy die met je mee vecht. Wanneer je een vijand verslaat, laat deze soms buddy points vallen. Verzamel je er genoeg, speel je deze vijand vrij als buddy. Er zijn ook NPC’s die je mee kan nemen als buddy, zoals Cid, nadat je hun geholpen hebt met hun geheugen op te frissen. Deze buddies worden standaard door de computer bestuurd, maar kunnen ook door een tweede speler bestuurd worden! Verder zijn er ook nieuwe jobs en dungeons toegevoegd. Onder deze nieuwe dungeons zitten overigens enkele van de moeilijkste in heel het spel.

Roep je buddy er bij en geef hem of haar een joy-con zodat je samen dungeons kan overwinnen! Voor sommige een selling point, voor mij slechts een leuke extra. Hetgeen deze remaster echter wél de moeite waard maakt, zijn de toegevoegde jobs en dungeons. Het verhaal is ongewijzigd gebleven, net zoals de geweldige soundtrack. Die laatste is een verzameling van de beste tracks uit oudere Final Fantasy games, maar dan herwerkt om samen te passen in dit spel. Hetgeen mij aantrok aan deze games, was het Mystery Dungeon aspect. De meeste mensen kennen dit principe misschien van de Pokémon Mystery Dungeon games. Er is gewoon iets magisch aan het duiken in een dungeon waar alles elke keer weer anders is, en waar je zo strategisch mogelijk moet spelen om levend tot het einde te geraken. En dan te denken dat ik eigenlijk geen fan ben van roguelikes…

• Geweldige soundtrack
  • Extra dungeons en jobs die niet in het origineel te vinden zijn
  • Multiplayer dankzij het toegevoegde Buddy System