Chernobylite – Next-Gen Update

Chernobylite – Next-Gen Update
Chernobylite – Next-Gen Update

We konden Chernobylite vorig jaar in september al een keertje aan de tand voelen. En om deze metafoor verder te gebruiken, Chernobylite voelde als een verzorgd gebit met hier en daar een gaatje en zelfs een tand los. Lees gerust mijn ervaring met deze game hier nog even door. In mijn conclusie vermeldde ik dat de game op de PS4 en Xbox One best nog wat patchwerk kon gebruiken. Daar heeft ontwikkelaar The Farm 51 dus nu iets op gevonden. Ze hebben de game opgepoetst en geoptimaliseerd voor de huidige generatie consoles. Goed nieuws dus voor wie deze consoles reeds bezit. Laten we dus maar snel onze gasmaskers van stal halen en ontdekken of Chernobylite nu wel de game geworden is die de ontwikkelaar voor ogen had.

Het verhaal

Voor wie Chernobylite nog niet gespeeld heeft en mijn vorige review mocht gemist hebben even een korte intro wat het verhaal betreft. Je speelt als Igor, fysicus van beroep en eertijds werkzaam op de kerncentrale die iedereen inmiddels kent van de Tsjernobylramp.

Bij die ramp is ook Igor’s verloofde, Tatyana, spoorloos verdwenen.  Je wordt meteen van bij de start in de game gedropt en meteenademt Chernobylite de juiste sfeer uit van een verwoeste stad na een apocalyptische kernramp. Uiteraard is Tsjernobyl geen volledig onbewoond gebied wanneer Igor 30 jaar na de ramp op zoek gaat naar Tatyana. Er loert heel wat gevaar om de hoek. Gelukkig komt Igor gaande weg ook heel wat bondgenoten tegen. De vraag is of hij ze ook blijvend tot zijn bondgenoten zal kunnen rekenen.

Halve next-gen

Grafisch merk je meteen heel wat verbetering aan deze versie. Alles ziet er een pak scherper uit. Ondanks het feit dat je maximaal aan 1080p speelt. Uiteraard dan wel aan 60fps. Hoewel ik games zelden volledig zal beoordelen op hun grafische prestaties toch voegt deze next-gen versie heel wat extra sfeer toe.  Misschien wel jammer dat er geen 4K op je beeldscherm getoverd wordt maar wat je krijgt voorgeschoteld is meer dan voldoende om voldaan van de game tafel te gaan.

Prestatie

Mijn grootste kritiek op de old-gen versie vorig jaar was dat de prestatie vaak heel middelmatig was. Gamestutters, frame drops, amateuristisch ogende laadtijden waren toch al te vaak een domper op de goeie game die Chernobylite echt wel is.

Dit is voor 95% opgelost in deze versie. Heel af en toe loopt het beeld even vast. Vaak wanneer je van in een gebouw weer naar buiten gaat bv. Ook het laadscherm oogt nog steeds knullig, maar is gelukkig wel heel kort. Maar nooit is dit een dealbreaker. Ook in de old-gen versie waren de gameplayelementen zo leuk dat ik toen al de matige prestaties voor lief nam. Nu ik de game kan herspelen op deze manier komt de game echt volledig tot zijn recht en kan ik hem met een gerust hart aanbevelen… Hoewel… Misschien is deze game toch niet voor iedereen.

Niks light aan Chernobylite

De game kent best heel wat diepgang en mengt heel wat genres tot een mooie chemische cocktail. Een vleugje Fallout, wat Metro Exodus, RPG-elementen enz. Zo vertrekt elke missie vanuit je basis. Een plek waar je al snel in de game terecht komt. Oorspronkelijk is het niets meer dan een lege loods maar het is wel de bedoeling deze uit te bouwen tot een veilige haven voor jou en je kompanen die je tijdens je zoektocht naar Tatyana zal tegenkomen.

Je dient iedereen tevreden te houden. Heeft iedereen genoeg te eten, zijn ze tevreden met de huisvesting, slaapplekken? Dit maakt Chernobylite echt wel interessant. Je gaat je echt bekommeren om je bondgenoten en hoopt iedereen tevreden te kunnen houden want ze zijn belangrijk.

Missiestructuur

Ook de missies in Chernobylite zijn origineel. Zo kan je per dag maar één missie uitvoeren. Leuk is dat je ook je bondgenoten een deel van het vuile werk kan laten opknappen. Enkel hopen dat dit hen ook daadwerkelijk lukt. Zo kom je na een geslaagde missie aan in je basis met heel wat spullen die nodig zijn om je thuishaven uit te breiden en je strijdmakkers te voorzien van voedsel.

Zo is heeft het bv impact hoeveel brood je iedereen geeft. Geef je jezelf meer brood dan je kompanen dan heeft dit uiteraard een negatieve invloed op hun vertrouwen. Geef je jezelf echter te weinig dan is jou fysieke paraatheid minder. Keuzestress dus… Leuke stress! Gelukkig kan je ook kiezen wie je er op uit stuurt. Zorg steeds dat hun fysieke en mentale toestand goed zit en je bent al half op de goede weg. Loopt het toch fout dan is er nog steeds Chernobylite, een chemisch spul waar ik verder niet teveel over wil prijs geven.

Voice acting

Als ik toch een minpuntje moet aanhalen in deze game dan is en blijft het toch de povere voice-acting. Ik moet toegeven dat ik een overdreven Russisch-Amerikaans accent in games irritant kan vinden en enorm nep kan over komen. Maar van Igor en z’n kompanen heb ik wat hun stem betreft nooit het idee dat ze daar al jaren thuis horen. Vooral jammer omdat ook de gesprekken met je kompanen de verhouding onderling mee bepalen.

Deze next-gen versie is de versie waarin je deze game moet spelen. Chernobylite was al een hele sfeer volle game met hele originele gameplayelementen maar werd in zijn vorige versie al te vaak geplaagd door technische mankementen. Nu deze zijn opgepoetst en bijna helemaal weggewerkt komt het spel echt volledig tot zijn recht.

Vanwege zijn diepgang is deze game misschien niet voor iedereen. Zeker niet als je een soort FPS verwacht.  Chernobylite slaagt er voor mij althans wel in elementen van enkele genres succesvol te implementeren. Vermits er ook niet de volle pond wordt aangerekend voor deze game is hij zeker het uitchecken waard.

• Sfeervol
  • Succesvolle mengelmoes van gameplayelementen
  • Grafisch mooi ondanks geen 4K60fps