Catherine: Full Body

Jimmy Verwimp
Catherine: Full Body
Catherine: Full Body

Catherine, oh Catherine, wat een prachtige game bent gij toch. Ik herinner mij nog perfect de oorspronkelijke release van deze game, way back in 2011, of althans de Japanse en US release. In Europa moesten we nog een jaartje langer wachten. Ongeduldig zoals het jonge veulen dat ik destijds nog was, heb ik de game geïmporteerd uit de VS. Een beslissing die duidelijk de juiste was want wat heb ik toen genoten van deze game! Ondertussen zijn we acht jaar en ongeveer evenveel grijze haren verder en krijgen we nu Catherine: Full Body voorgeschoteld. Een game die de definitieve editie is geworden van Catherine. Driewerf hoera want dit betekend dat we wederom mogen genieten van deze unieke puzzel game. En dit zelfs met nieuwe extra’s. Mijn geluk kan niet op.

Voor wie niet bekend is met deze game; Catherine is een verhalende puzzel game. Een verhalende puzzel game? Ja! een verhalende puzzel game! En meteen eentje met geweldig verslavende gameplay en een sterk geschreven verhaal om je controller bij af te likken. We volgen hier onze (on)schuldige protagonist Vincent tijdens zijn nachtelijke escapades. We zien zijn relationele perikelen, zijn nachtelijke zuippartijen en zijn blaas verlammende, angstzweet uitlokkende nachtmerries.

Katherine, Catherine of Rin?

De reden van deze nachtmerries? Onze Vincent heeft na één van zijn dronken uitstapjes zijn vriendin, Katherine per ongeluk bedrogen. Yup, per ongeluk, onze Vincent kan dat. Sterker nog, dit met een jonge vrouw met de naam Catherine. Ja… Vincent weet ze wel te kiezen.  In deze wereld rust een vloek, waardoor mensen die hun partner bedriegen deze nachtmerries zullen beleven. Er is zelfs een extra ‘ongemak’ bij deze nachtmerries. Sterf je tijdens deze nachtmerrie, dan sterf je ook in het echte leven. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door verscheidene anime cutscenes. Voor deze nieuwe versie heeft anime studio ‘Studio 4°C’ twintig nieuwe scenes ingeblikt om zo het verhaal verder uit te breiden. Dit mede vanwege het nieuwe vrouwelijke personage Rin. Buiten de cutcenes om kan je tijdens zijn uitgangsleven de controle nemen over Vincent. De keuzes in conversaties die je hier maakt zullen invloed hebben op het verdere verloop van het verhaal. Denk dus goed na voor je iemand een antwoord geeft of voor je antwoord op een sms bericht.

Klimmen Vincent! Klim!

Natuurlijk zal je hem ook moeten laten overleven tijdens zijn nachtmerries. Het zijn deze die vorm krijgen als de eerder vermelde puzzels. Elke nacht bestaat uit een stage met meerdere puzzels, die je moet zien te overleven. Aan het einde van de nacht zal de laatste puzzel ook een soort van boss bevatte die je zal achtervolgen en je vervolgens zal proberen te doden. Zoals je leest, het zit Vincent allemaal niet mee.

De puzzels zijn een soort van torens die je zal moeten beklimmen. Vincent, je zal moeten klimmen, jong! De toren bestaat telkens uit blokken, die je kan verslepen om zo het klimmen verder te kunnen zetten. Denk hier vooral niet te lang bij na, want de onderste blokken zullen na verloop van tijd vallen. het is dus cruciaal om snel en slim te werk te gaan. Het handige aan deze blokken is het feit dat de randen telkens aan elkaar aansluiten. Let er dus wel op dat wanneer je een blok verschuift, en deze vervolgens niet aansluit op een nadere, deze gewoonweg naar beneden zal storten. Doordat deze randen makkelijk met elkaar verbinden kan je natuurlijk meerdere technieken gebruiken om de top te bereiken. Je kan er een trap mee maken, je kan een geïmproviseerde brug fabriceren of andere technieken die je kan verzinnen. Ik raad aan om hiermee uitgebreid te experimenteren.

Nieuw bij deze full body uitgave zijn de Remixed puzzle levels. Deze voegen nieuwe soorten blokken toe aan de stages waardoor de herspeelbaarheid wordt vergroot,  je weet hier immers niet wat je hierdoor kan verwachten van de levels die je eerder op de klassieke manier hebt gespeeld. Verder is het hier ook mogelijk om meerdere blokken aan elkaar te koppelen om zo nieuwe combinaties en technieken te kunnen  gebruiken. Een welkome toevoeging als je het mij vraagt.

Schaapjes tellen

Na elke puzzel kom je in een soort hub kamer, waarin de ingang naar de volgende puzzel zich bevind, of bij het einde de uitgang om deze nachtmerrie te verlaten. Je zal, net als tot Vincent zijn verbazing, al snel merken dat deze hubs bevolkt worden door allerhande schaapjes. Je kan met deze schapen communiceren om zo nieuwe technieken te ontdekken of om meer te leren over deze wereld. Gaandeweg zal het je wellicht ook opvallen dat deze schapen kledingstukken of andere elementen bevatten van personages die je in de normale wereld tegenkomt. Je voelt het waarschijnlijk al aankomen, deze schapen zijn eigenlijk andere mensen. Net zoals jij niet kunt zien wie zij zijn maar enkel als wollig diertje, zien deze personen ook jou alleen maar als schaap. Wanneer je een level verlaat zal je eerst nog een soort van morele vraag voorgeschoteld krijgen waarop je anoniem kan antwoorden. Vervolgens kan je inkijken wat de rest van de wereld heeft geantwoord, en dit ingedeeld per alle spelers, leeftijdsgroep en zelfs per geslacht. Probeer deze zeker eerlijk te beantwoorden, want dat maakt het natuurlijk des te interessanter.

Het leven door de ogen van Vincent

Na elke nachtmerrie ontwaakt Vincent gevolgd door nieuwe scenes die het verhaal verder zetten waarin je weer nieuwe keuzes kan maken. De game kent nu, als complete versie, een extra vrouwelijk personage dat je kan verleiden. Rin is een mysterieus meisje dat leid aan geheugenverlies. Vincent ontmoet haar per ongeluk wanneer hij haar per toeval weet te redden van een stalker, waarna er een hechte vriendschap (of meer) ontstaat tussen de twee. In het begin voelt het aan alsof ze zomaar in het verhaal is gegooid maar gaandeweg volgt het personage mee de flow van het verhaal en voelt haar toevoeging natuurlijk aan. Hierdoor is de game ook voor spelers die de game destijds hebben uitgespeeld weer verfrissend.

Je zal ook veel tijd doorbrengen in the Stray Sheep, Vincent’s favoriete bar. Hier kan je converseren met je vrienden en alle andere bezoekers van deze bar. Ook hier geld dat je antwoorden invloed zullen hebben op het verhaal. Wil je echter enkel het verhaal zien, of vind je de puzzels te moeilijk, dan kan je de game op easy spelen en zelfs puzzels skippen om zo enkel het verhaal te beleven. Hierdoor mis je natuurlijk wel een geweldige puzzel game. Nieuw is ook de toevoeging van een competitieve offline en online mode waarin je het online kunt opnemen tegen andere speler. Geweldig ook is het feit dat de originele voice actors teruggekeerd zijn om de nieuwe scenes in te spreken. Het gaat hier trouwens om enkele grote namen uit deze industrie zoals Troy Baker (Vincent) en Laura Bailey (Catherine). Ook een leuk weetje voor liefhebbers, de game is ook volledig met Japanse stemmen speelbaar.

Catherine blijft ook acht jaar na release een geweldige puzzelgame met ditto verhaal. De toevoeging van het nieuwe personage Rin voelt natuurlijk aan en is een geweldige extra. Hierdoor is het verhaal voor fans die de game reeds speelden terug fris en nieuw aanvoelt. De toevoeging van multiplayer is een leuke nieuwigheid die je ongetwijfeld extra uren plezier zal bezorgen. De gameplay is nog steeds zeer sterk en enorm verslavend. Combineer dit met het geweldige verhaal en je hebt een game die je menig plezierige speelsessies zal opleveren.

• Geweldige puzzels
  • Voelt ook voor terugkerende spelers verfrissend aan
  • Boeiend verhaal
  • Getalenteerde voice cast
9

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien