Cat Quest

Cat Quest
Cat Quest
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:, , , Getest op:

Laat me jullie eens even vertellen over een spel genaamd Cat Quest. Ik moet zeggen dat ik niet enthousiast werd van de titel, net zoals waarschijnlijk sommige lezers nu. Mijn verrassing was dan ook immens toen ik merkte een nieuw pareltje voor mijn console te hebben. Ik ben dus serieus geconfronteerd met een klassieke ‘don’t judge a book by its cover’-situatie. Ik raad daarom ook iedere gamer aan, die erop uit is om een leuke game te ontdekken, deze game zeker een kans te geven.

de kleurrijke legende speelt elke opstart van de game

Het concept even uitgelegd.

In een wereld van pratende katten is er een legende over draken die de wereld willen vernielen. Uiteraard is er in de legende ook sprake van een redder die vecht tegen die draken, de Dragonborn. Deze Dragonborn worden gekenmerkt door een symbool op hun lichaam. Natuurlijk worden sinds kort draken waargenomen over het hele koninkrijk. Hier kom jij in beeld. Je strandt op een strand na een schipbreuk en komt oog in oog te staan met Spirry, je guardian spirit. Niet veel later kom je in gevecht met een draak. Na deze stijlvol te verslaan merkt Spirry op je achterhoofd het legendarische teken en vertelt je over je lotsbestemming. Hij toont je al snel waar je magie op de kop kan tikken en zet je op weg in een kleurrijke open wereld.

bij deze: Spirry

Je bent een kat.

In het spel speel je dus een kat. OK, wel een kat die kan praten, vechten en magie kan uitoefenen maar nog steeds een kat. Maakt dit van het spel een kinderachtig spel? Ik moet toegeven dat ik in het begin bang was van wel maar ik zat er volledig naast. De game is ontwikkeld door een team met een enorm goed gevoel voor humor en weten dit ook erg goed in de game te verwerken. Deze kleurrijke game met in het midden van je scherm een schattige kitten zal je regelmatig doen grijnzen, lachen maar weet je ook geboeid te houden. Het verhaal is absolute fantasy en hoewel het moeilijk is om je in te leven in het hoofdpersonage wordt het verhaal erg boeiend gebracht en wil je gewoon weten wat er volgt. De game slaagt er prachtig in om je een luchtige sfeer te bezorgen maar zal je ook regelmatig confronteren met zijn serieusheid. Cat Quest zit vol met woordspelingen en grappige verwijzingen die je soms van ver ziet aankomen maar ook volledig kunnen overvallen.  Je kan niet opeens beslissen om de game door te crossen om het einde tegen te komen. Je wordt er regelmatig mee geconfronteerd dat je level hoog genoeg moet zijn om verder te kunnen in het verhaal.

ik heb wel 20 screenshots klaarstaan met woordspelingen

De wapens en armor in deze game zijn niet zo veelzijdig als in andere games. Persoonlijk vind ik het alternatief dat ‘Cat Quest’ heeft uitgewerkt beter dan een uitgebreid arsenaal. Als je immers een wapen of armor vindt dat je al hebt voegen deze samen en bereikt je item een hoger niveau. Hierdoor merk ik dat de side-quests in de game me erg blijven aanspreken omdat je hier het meeste kans hebt om wapens en armor te vinden. Gelukkig vind je in zowat iedere stad of vestiging een bord met side-quests. Deze zijn mooi geklasseerd per level waardoor je zelf kiest hoeveel uitdaging je tegemoet gaat. Verder moet je dus magie en de upgrades hiervan kopen. Dit kom je gaandeweg het spel vanzelf tegen maar kan je niet gewoon opbouwen in het begin van het spel. Je vindt pas nieuwe spreuken na zekere punten te passeren op de kaart. Hierdoor kun je veel magie pas verkennen en gebruiken nadat je je huidig arsenaal uitgebreid hebt benut.

aan side-quests geen tekort.

Maar hoe zit het met de gameplay?

Ik heb al duidelijk gemaakt dat de game erg leuk is en een goede mix is tussen humor en serieuze elementen. Dit alles vindt plaats in een erg kleurrijke en brede open wereld. Deze is trouwens erg gevarieerd gevuld met zowel vijanden, grotten, stadjes of kleinere vestigingen en nog veel meer.  Je zal merken dat je een volledig open kaart tot beschikking hebt en de neiging krijgen om te verkennen. Hier ben je volledig vrij in maar je zal ook vaak een (subtiel) teken tegenkomen die je duidelijk maakt dat je in een te sterke regio komt. Ik raad je zeker aan om deze waarschuwing ten harte te nemen want de vijanden vanaf die grens zijn meestal in staat om je met een enkele slag KO te slaan.

de map kun je uitzoomen en geeft je een glimps van de uitgebreide situatie

Bovenop al de sfeervormende troeven werd ik bij deze game ook nog eens geconfronteerd met een erg vlotte en creatieve gameplay. Hoewel je eigenlijk maar 1 aanvalsknop hebt bedien je met je 4 bovenste  knoppen al je magie. Door gewone aanvallen uit te voeren vult je MP zich aan waardoor je strategisch magie kan uitvoeren. Verder kan je tijdens gevechten niet veel meer dan ontwijken via een rolbeweging en in beweging blijven. Al deze elementen, hoe basic ze ook zijn, zijn erg vlot in elkaar ingewerkt en maken gevechten en het spel op zich erg gevarieerd. De game heeft naar mijn gevoel geen enkel struikelpunt die het spelplezier verminderen.

een magische aanval uitgevoerd

Conclusie.

Dit was nog eens een game vol verrassingen. Zoals zelf gezegd heb ik de fout gemaakt om verwachtingen te baseren op de titel alleen. Ik hoop met de review duidelijk te maken dat dit in deze game een absolute flater was. Deze game was top in zowat alle manieren en maten. Er zat duidelijk een creatief en grappig team achter deze titel en ik kan het resultaat alleen maar toejuichen. Cat Quest is een absolute topper voor jong, oud en zowat alle soorten gamers. Het valt niet te onderschatten hoe uitgebreid deze game is en hoeveel spelplezier deze titel met zich meedraagt. Ik heb deze titel al meermaals aangeraden aan gamers en tot mijn spijt haken er teveel mensen af. Soms is het de titel, soms het verhaal of gewoon de kleurrijke aard. Ik kan echter alleen nog maar eens aanraden om deze game een faire kans te geven en jezelf ermee een topper van een titel cadeau te doen.

Hell yeah I did!

• kleurrijk
  • veel humor en toffe verwijzingen