Cars 3: Driven To Win

Jo Smeets
Cars 3: Driven To Win
Cars 3: Driven To Win

Games gebaseerd op filmlicenties hebben een pijnlijke nasmaak bij menig gamer. Om nog maar te zwijgen over games gebaseerd op kinderfilmlicenties! Toen Cars 3: Driven To Win onze redactie passeerde werd er dan ook collectief een scherpe adem ingehaald. Tot ik erachter kwam dat het spel ontwikkeld is door het team achter Disney Infinity. Dit bracht in mij een zekere hoop tot stand dat we hier met een onwaarschijnlijk pareltje te maken zouden krijgen. En hoewel de gebruikelijke tekortkomingen zich in deze titel toch wel zwaar laten zien zijn er ook wel merkwaardige positieve punten te bemerken.

De game komt ook uit voor de switch, wat niet verwonderlijk is. Nintendo is een populair platform voor familie (lees: kind-) vriendelijke filmgames en die trend willen ze met de switch doortrekken.

Cars is op de switch een nieuwkomer in deze trend die zich centreert rond de gelijknamige Pixar franchise. De serie gaat nu al meer dan 3 films mee -spinoffs meegeteld- en is een populaire franchise in het Disney arsenaal, hoewel het in mijn mening niet tegen de echte pareltjes op kan. Met speelgoed, schrijfgerief, lunchdozen en dergelijke zijn ze uit een gezin met jonge kinderen niet meer weg te denken.

In iets meer dan 10 jaar sinds het uitkomen van de eerste film zijn er dan ook al games uitgekomen voor de Gamecube, de Wii, de DS en de 3DS.

Nu aangekomen op de switch mag de franchise genieten van een toch zwaarder uit de kluiten gewassen console. Deze titel voelt bij aanvang dan ook aan als een karaktervolle uitvlezing van de wereld van cars, met een mooi filmpje en interactieve tutorial om je wegwijs te maken op de baan en je in te leiden in het verhaal van de derde film.

Na dit introfilmpje is er helaas van verhaal niet veel meer te vinden. Je vooruitgang wordt gemeten in behaalde uitdagingen en je krijgt de vrijheid zelf te kiezen welke en wat voor races je speelt. Uiteindelijk speel je dan wel kleine filmpjes vrij met knikken naar de film maar deze waren zo ver uitgespreid dat ze onsamenhangend lijken. De personages zijn allemaal aanwezig en hebben hun eigen catchphrases en commentaar op verschillende handelingen die jij en je tegenstanders op de baan uitvoeren, wat een leuke toevoeging is. Persoonlijk vond ik dit lichtelijk vervelend worden na verloop van tijd want hun monden staan echt wel niet stil, maar ik vermoed dat het jongere doelpubliek dit net als een pluspunt gaat zien.

Naast zijn charmante zij het wat opdringerige persoonlijkheid moet cars het vooral van zijn gameplay elementen hebben. Ik was verbaasd hoe interessant de mogelijkheden zijn die je aan het stuur hebt. Naast het standaard gas geven en driften heb je immers de mogelijkheid om truuks en stunts uit te voeren met een simpele beweging van de rechter analoogstick. Duw je naar voor dan rij je op 2 wielen, duw je naar achter dan rij je achteruit. Dit bouwt je boost meter op, en je krijgt nog wat extra als je je stunts timet met de speciale stuntstroken op de weg. Er zijn 2 manieren om je boost te gebruiken, naast de gewone enkele stoot van snelheid kun je immers ook je balk volledig laten vollopen en “in the zone” gaan. Dit verhoogt voor een langere periode van tijd je snelheid en geeft je de mogelijkheid je tegenstanders uit de weg te rammen. Voeg hier nog eens de mogelijkheid aan toe om te springen en je auto te laten rollen in de lucht en je hebt een toch verrassend vlezig aantal moves in je arsenaal.

Zoals ik al zei kies je zelf je weg in cars, dit door vrij te kiezen uit 4 verschillende modi van spelen en meer dan 20 banen. Voor de racefanaten is er Standard Race, waar je baantjes rijdt tot de beste wint. Je truuks en stunts tellen hier alleen voor boost meter maar je hebt ze wel nodig om te winnen.

Voor de Mario Kart fans onder ons is er ook Battle Race. Hier scheur je door de bochten en schiet je verschillende soorten wapens op je tegenstanders, zoals plassen olie, projectielen, electrische schokken en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat de races hectisch en chaotisch worden, maar het is natuurlijk wel grappig met vrienden.

Wil je wat oefening met de wapens zonder zelf geraakt te worden dan kun je een Takedown event doen. Hier is het de bedoeling om in een bepaalde tijd zoveel mogelijk computergestuurde tegenstanders neer te schieten.

Tot slot is er nog Stunt Showcase, waar je probeert de meeste en beste stunts zonder fouten neer te zetten. Genoeg te doen dus, en cars onderscheidt zich dan ook voor mij in de zee van movie tie-ins.

Maar helaas komen er ook de gebruikelijke fouten bij kijken, en die moeten ook vermeld. Grafisch is de game op zijn best matig, en als je met meerdere spelers speelt wordt de resolutie en de kwaliteit van de textures ook nog eens verlaagd tot het ronduit lelijk uitziet. Ook heb ik tijdens het spelen in singleplayer en multiplayer een paar grafische bugs opgemerkt, zoals textures die niet of in te lage kwaliteit laden. Ook plaagden een paar performance issues mijn ervaring, met name het zakken van de framerate tot merkbare laagtes.

Raar is ook dat met zijn indrukwekkend arsenaal aan verschillende voertuigen uit de film er geen verschil te merken is in de rijstijl, snelheid of zelfs het gewicht van de verschillende personages. Enkel de stemmen verschillen.

Cars 3: Driven To Win is zeker gedreven om een goede indruk achter te laten, maar loopt tegen dezelfde problemen aan die alle filmlicentiegames hebben. Korte ontwikkelingtijd en druk hebben ervoor gezorgd dat deze toch wel vlezige racinggame op veel vlakken schromelijk tekort komt. Voor de kinderen kan het echter een heel leuke ervaring zijn, zeker als ze fans van de serie zijn.

• Veel herkenbare elementen uit de films
  • Voldoende banen en spelmodi
  • Interessante en leuke gameplayelementen

• Verschillende personages zonder enig verschil in gameplay
  • Weinig tot geen verhaal
  • Grafisch ondermaats
  • Problemen met framerate + grafische bugs
5

Jo Smeets
Snapback is Rhythm game zot, dol op RPGs en fighting games en verslindt games met een goed verhaal. Met een uitgesproken mening gaat hij zijn reviews te lijf zodat jullie weten waar jullie aan beginnen.