Car Mechanic Simulator

Nolan
Car Mechanic Simulator
Car Mechanic Simulator
Farming, flight, surgeon, goat. Tegenwoordig kan je het zo gek nog niet bedenken of er bestaat wel een simulator van. Voor de mensen die zich altijd hebben afgevraagd hoe het zou zijn mekanieker te zijn in je eigen garage, is er nu ook “Car Mechanic Simulator”. Deze kwam in 2017 al uit op de PC, maar vond nu anno 2019 zijn weg naar de consoles. Sleutel je een weg door allerhande kapotte auto’s en word de beste garagist die er is. Tenminste als je onderweg jezelf niet een failliet crasht.
Auto’s, auto’s en nog eens auto’s

Het concept van het spel is heel simpel. Als garagist met je eigen garage sta je in voor het aannemen van verschillende aanvragen van mensen die problemen hebben met hun auto. Aan jou dus om uit te gaan zoeken wat er met de auto’s scheelt. De beschrijving helpt je op weg om de mankementen aan de auto te vinden. Soms kan je al heel snel zien welke onderdelen vervangen moet worden, maar bij anderen ga je toch wel elk onderdeel van dichtbij moeten gaan bekijken. Vaak kan je aan de roestplekken zien wat versleten is, deze kunnen heel opvallend zijn bij de grotere onderdelen zoals bijvoorbeeld een knalpijp. Kleinere stukjes zoals dichtingen of stukjes die goed verstopt zitten geven een grotere uitdaging. Maar zodra je hebt gevonden welk onderdeel het probleem veroorzaakt en deze eruit hebt gehaald, kan je deze bestellen op je pc bij de juiste winkel.

Wel belangrijk is dat je altijd goed oplet welk onderdeel je er hebt uitgehaald, want er staan soms meerdere versies van hetzelfde onderdeel in. Nu alles besteld is, moet je natuurlijk ook alles terug gaan installeren. Het spel zal doorzichtige projecties van ontbrekende onderdelen laten zien, zodat je zeker niets vergeet. Want een motor uit elkaar halen kan makkelijk zijn, maar alles terug op zijn plaats zetten is wel wat anders. Nu alles klaar is kan je de auto terug geven aan de eigenaar en aan de volgende auto beginnen.

Oefening baart kunst

Of het nu de olie is dat je vervangt of een heel nieuwe chassis aan het installeren bent, bij elke vijs dat je los draait krijg je experience points. Wanneer je genoeg XP hebt behaald kan je levelen, waardoor je nieuwe skills kunt kopen. Deze skills maken je leven in de garage makkelijker zoals bij het ondervinden wat er scheelt aan een auto, je garage uitbreiden met betere uitrusting, extra plaats voor auto’s te plaatsen, goedkopere onderdelen enzovoort. Als goede ondernemer weet je natuurlijk hoe sneller en hoe meer auto’s je kan repareren, hoe meer geld je kan verdienen.

Bouw je eigen parking

Maar wat kan je nu eigenlijk met dat geld allemaal doen? Je eigen auto’s kopen natuurlijk. Of het nu een nieuwe sportauto is van een autodealer, of een wrak dat je gevonden hebt in een oude schuur, je kan ze allemaal uitstallen in je eigen parking. Natuurlijk kan je ook elke auto dat je gekocht hebt aanpassen hoe jij het wilt. Als grootste uitdaging in het spel kan je uit een schuur het grootste stuk schroot kopen, repareren en tunen tot een supersnelle racemachine, waar je naderhand mee kunt racen op een racetrack om te zien hoe snel hij wel is.

Technische aspecten

Omdat we hier over een simulator praten, wist ik al op voorhand dat ik qua graphics niet al teveel moest verwachten. Toch kan ik niet ontkennen dat ik bij de eerste beelden een kleine vlaag van teleurstelling over mij heen voelde toen ik zag dat zelfs de auto’s er zeer pixel-achtig uitzien. Maar zoals altijd gezegd wordt, is het niet het uiterlijk wat telt. Tijd dus om de motorkap open te doen en te kijken hoe de binnenkant er uitziet. Alle onderdelen zijn goed te onderscheiden en visueel ziet het er ook iets beter uit dan de buitenkant. De roest daarentegen ziet er dan wel weer heel fake uit jammer genoeg.

Ook op vlak van gameplay was het even zoeken hoe alles in elkaar zat. Druk je kort op de actieknop, zal je focussen op het onderdeel waar je naar kijkt. Indien je lang op diezelfde actieknop drukt ga je dit onderdeel dan verwijderen. Als je dan naar een ander onderdeel wilt gaan, is het een heel gedoe om de camera op de juiste plek te krijgen zodat je naar het juiste onderdeel kunt gaan. Ook het rijden met de auto op het circuit of de test track gaat heel stroef.  Je verliest snel de controle over de auto, maar omdat dit geen racegame is, ga ik daar ook niet verder over in. Alleen jammer dat ze dit gedeelte er hebben ingestoken in plaats van hun meer te concentreren op de garage zelf.

Hoewel het grafisch geen plaatje is, of qua gameplay het een beetje stroef gaat, is “Car Mechanic Simulator” best wel een aangenaam spel om te spelen. Het vinden en maken van kapotte onderdelen, de roest zien verdwijnen en de auto mooier afgeven dan dat hij binnen is gekomen geeft een bevredigend gevoel. Wat ik wel jammer vond is dat heel veel hetzelfde probleem terug kwam. Zo heb ik op de 30-tal auto’s dat ik gerepareerd heb, een stuk of 20 keer de remmen moeten herstellen. Maar al bij al is dit een spel waar je wel ettelijke uren in kunt steken als je grote fan bent van auto’s.

• Auto's oplappen geeft een zeer bevredigend gevoel
  • Kennis van de auto wat bijschaven

• Vaak hetzelfde probleem aan de auto