Call of the Sea

Call of the Sea
Call of the Sea

Interactieve filmspellen zoals Heavy Rain, Detroid: Become Human en, meer recent, Life is Strange 2 lijken weer goed in trek te zijn. Veel focus op verhaal, weinig actieve gameplay en vooral heel wat puzzelen drijft dit soort spellen vooruit en ik ben daar best wel voor te vinden. Toen Call of the Sea werd aangekondigd kon ik er ook niet aan weerstaan. En zodoende zitten we hier op een eiland, puzzels op te lossen en het mysterie te ontrafelen.

Norah the Explorer

Wat zou jij doen als je geliefde op een expeditie zou gaan om jou te redden van een onbekende ziekte? Norah, ons hoofdpersonage die jij bestuurd, bleef alvast niet bij de pakken zitten en ging haar man, genaamd Harry, achterna. Hoe Harry er op uit kwam dat er een mogelijke remedie bestaat voor jouw schijnbaar ongeneeslijke ziekte is een raadsel, maar volgens hem is het wel te vinden op een ongenoemd eiland in de buurt van Tahiti.

Van zodra je je kajuit op de boot verlaat en in een roeibootje naar het eiland wordt gebracht merk je al op hoe mooi en kleurrijk deze game er uit ziet. Zelfs op mijn trouwe Xbox One S ziet het er absoluut niet slecht uit, dus je kan je wel inbeelden dat het op de Series S/X nog een stuk beter uitziet. De rustige en atmosferische achtergrondmuziek speelt steeds een grote rol in het zetten van de juiste toon. Wat mij onmiddellijk opviel was hoe goed de voice-acting is en in het bijzonder de persoon die Norah insprak, niet onbelangrijk als je gedurende heel het spel vooral naar haar monologen zal mogen luisteren.

Zonder het verhaal te spoilen kan ik alvast zeggen dat het hier zeker dik in orde is. Het spel zelf is verdeeld in 6 hoofdstukken en ik zag het einde al na een goede 4 of 5 uren. Maar de verschillende intriges en de plottwist zorgden er voor dat het verhaal mij aan mijn TV had gekluisterd en ik eigenlijk zowat in 1 sessie het hele spel heb uitgespeeld.

Three times clockwise and one counterclockwise

Tijdens je zoektocht zal je ook meermaals aan het puzzelen slagen. Deze worden moeilijker naargelang je verder in het verhaal zit en geven je steeds een geweldig gevoel van voldoening als je ze hebt weten op te lossen. Niets gaat boven dat “Aha!” moment wanneer je eindelijk de oplossing inziet bij de moeilijkere puzzels. De opzet van alle puzzels is min of meer hetzelfde, je moet eerst op ontdekking gaan in het level en verschillende objecten, foto’s, notities en muurschilderingen onderzoeken zodat Norah hier notities over neemt in haar notitieboekje. Met deze tips is het dan aan jou om de puzzel op te lossen. Het leuke aan al deze objecten is dat Norah hier haar mening bij geeft, je het object kan draaien om extra hints en stukjes verhaal te ontdekken en dat moeilijk leesbare tekst dankzij de “Read” knop in een duidelijk lettertype getoond wordt.

De gebieden zelf zijn nooit te groot en het zoeken naar de hints verloopt hierdoor vrij vlot. Het enige nadeel is dat Norah tergend traag wandelt. Er is gelukkig een knop om te lopen, die je constant ingedrukt gaat moeten houden, maar dit verhoogt de snelheid nog niet geweldig. Eigenlijk had de snelheid van het lopen de standaard snelheid van Norah moeten zijn, dan moest ik alvast die knop niet heel het spel ingedrukt houden. Het is uiteraard de bedoeling geweest van de makers om traag door het landschap te bewegen zodat je alles in je kan opnemen en niet als een wilde alle hints zou passeren.

Een lange game is Call of the Sea niet, maar het is wel een avontuur dat je stevig vastpakt en niet loslaat tot het einde. Je merkt in het verhaal ook wel wat Lovecraftian invloeden, iets wat je zelf zal merken tijdens het spelen want ik wil niets spoilen in dit korte avontuur. Van echte actie is er geen sprake in dit spel, je loopt rond op zoek naar tips om de puzzels op te lossen en dit in 6 hoofdstukken die elkaar naadloos opvolgen. Doordat er geen dreiging is van te sterven, een timer of andere zaken waardoor je een game over zou te zien krijgen is dit spel een zeer aangename game om eens tussen al het geweld door te spelen.

Laat je niet afschrikken door het feit dat het maar een korte game is, want het prijskaartje van 19,99€ is er uiteraard ook naar voorzien. Wat zelfs nog beter is, als je beschikt over de Xbox Game Pass zit deze game er gewoon bij. Veel excuses zijn er dus niet om dit spel niet eens te proberen.

• Interessant verhaal
  • Uitdagende maar niet té complexe puzzels
  • Prachtige setting