Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare

Als ik Call of Duty: Modern Warfare hoor, denk ik meteen aan het jaar 2007. Hét jaar dat de Modern Warfare reeks op de wereld is losgelaten en dus ook een jaar dat vele Call of Duty liefhebbers zich goed zullen herinneren. Nu zijn we 12 jaar later en smijt Activision weer zijn grootste troef op tafel door de reeks weer leven in te roepen. Met onze welgekende Captain Price die staat te pronken op de cover van deze game kan dit alleen maar de goede kant uitgaan denk ik dan, of ben ik mis? Je zal het hier te weten komen!

Very Modern Warfare

Laten we meteen beginnen met een grote vraag te beantwoorden. Is Call of Duty: Modern Warfare een remaster van de 2007 versie? Neen, dat is het niet. Het is een volledig nieuwe game in de reeks en ook de eerste Call of Duty sinds jaren die een nieuwe engine krijgt waar de game op draait. En dat is ook zeker te merken. Vanaf de eerste minuut dat ik de campaign opstartte, werd ik al omver geblazen door de graphics van de game. En om eerlijk te zijn, werd dit best wel eens tijd. Dit is net wat de franchise een keertje nodig had om het weer een frisse toets te geven. De laatste jaren kreeg de franchise best wat bakken kritiek over zich heen en dat was niet volledig onterecht. Maar ze luisteren naar hun publiek en ze doen er effectief iets aan en dat appreciëren we als community ten zeerste!

De campaign is een beetje het typische ‘oorlogje spelen’ verhaal. De russen zijn de slechten onder leiding van generaal Barkov en zelf speel je met twee verschillende personages om een einde te maken aan zijn tirannie. Je wisselt af tussen Alex en Garrick voor de meeste missies. Alex is een Amerikaan die de lokale rebellen ondersteunt en Garrick staat in de schaduw van Price, die alle Britse missies leidt. Ook de leider van de rebellen, Farah, speelt een grote rol in het verhaal. Zo duik je in sommige missies terug in het verleden en zie je hoe Farah de leider is geworden die ze nu is. Ondanks het cliché verhaaltype kom je toch af en toe spannende wendingen tegen die je absoluut niet zag aankomen waardoor je alleen maar meer wilt. Zonder dat ik teveel wil prijsgeven over het verhaal kan ik je wel vertellen dat dit gemakkelijk een van de beste campaigns is van Call of Duty die ik ooit gespeeld heb, samen met Call of Duty: Black Ops dan misschien. Door een goede variatie in alle missies zodat je het breinloos in het rond knallen niet te snel beu wordt en een goed vertelt verhaal is dit best een memorabele campaign. Aangezien in de laatste Call of Duty helemaal geen campaign te zien was, kan ik deze alleen maar aanraden!

Guns & Glory

Naast de nieuwe engine die de game er fantastisch doet uitzien, is er nog een aanzienlijke verbetering: de gameplay. Meer specifiek eigenlijk de gunplay. De manier waarop je alle wapens op een andere manier moet behandelen en je ook duidelijk voelt wanneer je een machinegeweer, shotgun of handgun vast hebt, is voor mij de grootste vooruitgang in de Call of Duty geschiedenis. Uiteraard zien ze er grafisch ook beter uit dan ooit tevoren, maar ze spelen ook een pak vlotter. Zo had ik al snel door welke wapens mij het beste lagen en hoe ik deze moest customizen om het beste in mij naar boven te halen. Werd ik nog steeds omver geblazen als de noob die ik ben? Absoluut!

Over customization gesproken, hier zijn ook best wat zaken veranderd. Het aanpassen van je wapens in Call of Duty is best een bekend systeem, ze hebben hier niet te ver van afgeweken maar het wel in een nieuw jasje gestoken en het ook uitgebreider gemaakt. Nu kan je naast je scope, suppressor en magzine ook nog je underbarrel, stock en niet te vergeten de skins aanpassen. Skins mogen dan misschien niets nieuw zijn, maar blijven leuk in eender welke shooter. Verder is er nog de armory waar je elk wapen in detail kan bekijken met of zonder attachments. Heeft dit een meerwaarde? Niet per sé.

Multiplayer, schmultiplayer

Naast de campaign zijn er nog twee andere grote modi: multiplayer en Spec Ops. Na de campaign uit gespeeld te hebben dacht ik “Als de mulitplayer even goed en vernieuwend is als de campaign dan ga ik honderden uren verslijten aan deze game.”. Ik kan je vertellen dat ik best snel teleurgesteld was. Met een handje vol verschillende modi die we allemaal al van binnen en van buiten kennen, op Cyber Attack na, was ik hier snel op uitgekeken. En na een paar rondjes Cyber Attack te spelen, begon dit verdacht op Search and Destroy te lijken maar dan in een ander jasje. De maps zijn wel talrijk aanwezig en zijn een goede mix van kleine en grotere maps. Maar dat is dan ook alles, voor de rest is er niets memorabel aan deze maps en zit er geen diepgang in. Ondanks dat originele Modern Warfare een reeks van kleppers als maps had, is dat anno 2019 helaas niet het geval. Ook gaat er een gerucht de ronde dat de oude maps van de originele Modern Warfare zich binnenkort nog zullen vervoegen bij de huidige maps. Ik hoop alleszins dat dit waar is!

Voor de Battlefield liefhebbers is er in de multiplayer ook nog een modus: Ground War. Hier word je in een gigantische map gedropt waar je verschillende punten moeten veroveren en verdedigen. Iets wat Battlefield eigenlijk al jaren feilloos doet, slaagt Call of Duty niet in. Er is amper iets te beleven in deze te grote map en na tien minuten doelloos rond te dwalen word je belaagt van alle kanten door tanks, helikopters en straaljagers. Ik kan je zeggen dat een mens hier best gefrustreerd van geraakt als dit ettelijke keren na elkaar gebeurt.

Special Operations

Eerder zei ik al dat naast de campaign en de multiplayer modi ook nog de Spec Ops modus bestaat. Als je de oude Modern Warfare games hebt gespeeld, zal je dit waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Een reeks van missies die je alleen of met behulp van vrienden kan spelen. Het is wel aan te raden om eerst de campaign uit te spelen en pas nadien Spec Ops op te starten. Na het uitspelen van de campaign gaat het verhaal namijk voort in de Special Ops modus. Hier was ik best aangenaam door verrast en het is een leuke wending. Wat ik dan weer een beetje vreemd vond, is dat je de Spec Ops missies niet in split-screen kan spelen maar dus enkel online met je vrienden of willekeurige mensen. Aangezien ik niet te hard wou afgaan voor mijn, waarschijnlijk tien jaar jongere, medespelers besloot ik om eerst de modus eens uit te testen in een private match in mijn eentje. Dat was geen aanrader, want ik werd al snel gevloerd binnen de vijf minuten. Dus ja, online gaan dan maar en hopen voor het beste. Ik moest helemaal niet lang wachten voor ik mijn teamgenoot had gevonden en we doken de ene missie na de andere in en het was best een fijne ervaring! Dus wil je na het uitspelen van de campaign meer? Special Ops it is!

Call of Duty: Modern Warfare heeft eindelijk de verfrissing gekregen die de reeks al enkele jaren nodig had. Een nieuwe engine, prachtige graphics en vernieuwde gunplay. Sounds like a recipe for a good game! En dat is het ook zeker en vast. Helaas zijn er hier en daar wel zaken die wat roet in het eten komen gooien zoals de beperkte modi en meer specifiek de multiplayer modi. De maps in de multiplayer stellen niet veel voor en de grote nieuwe modus Ground War is jammer genoeg niet wat ik had gehoopt.

De grote troeven van deze game zijn de campaign om U tegen te zeggen en de Special Ops. De campaign heeft ontzettend veel afwisseling waardoor het niet gaat vervelen en heeft een interessant maar cliché oorlogsverhaal dat je toch weet mee te slepen. Dit verhaal gaat dan weer verder in Special Ops waar je samen met je vrienden rustig verder kan knallen. De grootste vooruitgang was voor mij de gunplay. De wapens voelen heel realistisch aan zien er ook een pak beter uit. Is Call of Duty: Modern Warfare een aanrader? Zeker wel! Maar ik hoop wel dat de multiplayer nog een paar goede patches krijgt.

• Campaign
  • Nieuwe engine
  • Nieuwe gunplay