Bright Memory: Infinite

Bright Memory: Infinite
Bright Memory: Infinite

Bright Memory: Infinite is het vervolg op Bright Memory. Een erg korte game, die ondanks zijn lengte van slechts 30 minuten toch wist te imponeren. Dit komt mede dankzij de fantastische graphics die deze korte game op het scherm toverde, en het feit dat Bright Memory door slechts 1 persoon is ontwikkeld. Ondertussen heeft ontwikkelaar FYQD Studio meer mensen in dienst, al blijft het nog steeds een enorm klein team. Ook deze keer slaagt FYQD Studio erin om een indrukwekkend ogende game neer te zetten, die ook nog eens enorm leuk is. 

Bright Memory kon je dankzij zijn korte lengte eerder zien als een tech demo van wat de ontwikkelaar kan. Toch blijf ik dit een game noemen omdat het maar door slechts 1 persoon is ontwikkeld. Het was kort maar krachtig, erg leuk en zag er prachtig uit. Bright Memory: Infinite zet deze trend verder, met een langere, maar helaas toch nog steeds te korte game. Bright Memory: Infinite speel je op een dikke 2 uur uit, en laat ons eerlijk zijn, dat is toch wel erg kort voor een full game release.

Twee uur vol adrenaline 

Het mag ondertussen duidelijk zijn, Bright Memory: Infinite is een korte game. Zo kort dat de game door de lengte zelf moeite heeft om een begrijpbaar verhaal op te zetten. Het verhaaltje is flinterdun, en eigenlijk heb ik na de game uit te spelen totaal geen idee wat er op verhalend gebied nu eigenlijk gebeurd is.

Shelia, het hoofdpersonage waarover je nooit meer te weten komt dan haar naam, wordt door het agentschap waar ze voor werkt opgeroepen om enkele weeranomalieën te onderzoeken. Naast een enorme storm hangt er ook een zwart gat in de lucht, welke soms een energiepuls uitstoot die demonische Romeins-achtige soldaten doet verschijnen die je afwisselend met futuristische soldaten uit haar heden moet bevechten. Het einde van de game onthuld eigenlijk geen extra informatie, je komt niet te weten waarom deze demonen door het zwarte gat verschenen. Of zelfs niet wat het zwarte gat nu eigenlijk was. Je krijgt een korte scene te zien en that’s it. Het verhaaltje is flinterdun, en eigenlijk ook onduidelijk en zonder twijfel onbelangrijk.

Kort maar krachtig

De echte ster van de game is de gameplay die gelukkig enorm leuk is. Bright Memory: Infinite is in feite een snelle shooter/hack & slash hybride. Shelia heeft de beschikking over meerdere vuurwapens en een “exo-arm” waarmee ze vijanden van dichtbij kan grijpen of ze kan neerschieten met een EMP die ze in de lucht laat zweven. Je enige beperking is dat de meeste acties die geen vuurwapen zijn, een deel van je exo-meter verbruiken. Als je er te veel van verbruikt, kun je geen van die acties uitvoeren totdat de meter weer is opgeladen. Gelukkig duurt het opladen slechts enkele ogenblikken, zodat je vrij bent om te moorden zoals je wilt. Je beschikt ook over een leuk arsenaal bestaande uit een assault rifle, shotgun, pistool en een sniper, die elk ook over een alt-fire mode beschikken. Daarnaast heb je ook nog een zwaard waarmee je vijanden in fijne stukjes kunt hakken, en zelfs afgeschoten projectielen mee kunt terugkaatsen naar de vijand.

De pacing van de game is bijna perfect, tijdens de 2 uur dat je aan het spelen bent krijg je voldoende afwisseling te zien zodat de game interessant blijft. Al moeten we eerlijk zijn dat het een hele prestatie zou zijn om een game te ontwikkelen die eentonig wordt na minder dan 2 uur, maar dat terzijde. Ik durf wat je beleeft in de game bijna perfect te noemen, maar helaas is er een overbodige stealth level die zelfs helemaal misplaatst voelt. Mocht de game nu een uur of 8 a 10 duren zou dit een leuke afwisseling zijn, maar hier word je als het ware uit de actie en je flow geflikkerd. In het stealth stukje heb je enkel de beschikking over een mes, en moet je stiekem vijanden afmaken zonder gezien te worden. Faal je en ziet iemand je? Dan mag je opnieuw beginnen aan het level, want dan is het onverbiddelijk game over.

Ray tracing

Het spel ziet er fenomenaal uit voor een titel die ontwikkeld is door zo’n klein ontwikkelingsteam. De game ziet er zo goed uit, dat het zelfs lijkt alsof deze is gemaakt door een grote studio met een gigantisch budget. De game maakt ook goed gebruik van ray tracing, waardoor deze bij momenten een echt visueel pareltje is. De game speelt zich grotendeels af tijdens een krachtige storm, waardoor bijna heel de omgeving kletsnat is, wat ervoor zorgt dat de levels prachtige reflecties van water en natte omgevingen weergeeft dankzij ray tracing. Naast de prachtige graphics zijn ook de geluidseffecten om van te smullen, de wapens klinken krachtig en indrukwekkend. De achtergrond muziek klinkt dan weer iets minder spectaculair en wat generieker, maar storend is de muziek niet.

Bright Memory: Infinite draait grotendeels erg soepel zonder dat er ergens problemen zijn met de framerate. Wat erg indrukwekkend is gezien het kleine ontwikkelingsteam. Echter duiken er hier en daar toch kleine technische foutjes op die het toch even verraden dat er weinig mensen aan de game gewerkt hebben. Af en toe willen de upgrade menu’s niet werken wanneer ik deze opende, sterker, het veroorzaakte dat ik totaal niets meer kon doen in de game en deze moest herstarten. Hoewel de game ook erg lineair is, ga ik toch graag op ontdekking en probeer ik op zoek naar secrets om op plekjes te komen waar je normaal niet hoeft/mag te komen. Dit resulteerde af en toe dat ik na een sprong van bijvoorbeeld een dak niet op de grond lande, maar er gewoon door zakte om vervolgens in een bodemloze put te vallen, waarna mijn enige optie was om de vorige checkpoint te herladen.

Conclusie

Het team van FYQD Studio heeft met Bright Memory: Infinite, een erg leuke en prachtig uitziende game opgeleverd. De actie spat van het scherm, en ziet er dankzij de prachtige graphics en het goede gebruik van ray tracing nog eens erg indrukwekkend uit ook. Het is hierdoor erg jammer dat de game slechts 2 uur lang is en dat het verhaal nagenoeg onbestaande is. Wanneer de credits op mijn scherm begonnen te lopen had ik het gevoel dat ik eigenlijk nog maar net goed was begonnen aan de game, waardoor ik helaas op mijn honger moet blijven zitten, want meer dan wat er in deze twee uurtjes te zien is valt er niet te beleven. We zullen Bright Memory: Infinite bijgevolg maar kort en krachtig noemen.

Good

  • Sterke verslavende gameplay
  • Indrukwekkende graphics
  • Goed gebruik van ray tracing

Bad

  • Erg kort
  • Flinterdun en onduidelijk verhaaltje
7.2

Goed

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password