Bravely Default II

Bravely Default II
Bravely Default II

Het JRPG-genre is een van mijn meest geliefde genres, ook al slorpen ze enorm veel tijd op. Echter heb ik dat er graag voor over, zeker wanneer ik in de plaats een fantastisch en diepgaand verhaal voorgeschoteld krijg. Bravely Default en Bravely Second zijn zo twee games waar ik best wat genot uit heb gehaald, dus toen Bravely Default II aangekondigd werd was ik onmiddellijk enthousiast voor deze titel. Was mijn enthousiasme gegrond? Laten we het samen ontdekken.

Heroes of Light

Het zou me niet verbazen mocht de grote “II” in de titel al wat mensen afschrikken, maar geen paniek. Je moet de voorgaande games niet gespeeld hebben om deze te volgen. Waar Bravely Second’s verhaal volgde op dat van Bravely Default zitten we hier met een volledig losstaand verhaal. We volgen ditmaal Seth die zonet, als enige, een schipbreuk heeft overleefd. Al snel leren we dat de wereld stilaan in chaos aan het vervallen is omdat de vier kristallen, die de wereld in balans houden, gestolen zijn.

Voor je het weet ontmoet Seth de prinses Gloria, die hem over de kristallen vertelt en over haar doel om ze te zoeken zodat ze het einde van de wereld kan voorkomen. Verder vervoegen Elvis en Adelle je team nog. Deze twee zijn op hun eigen avontuur, op zoek naar zogenaamde “Asterisks”. Omdat de slechteriken op je pad deze toevallig bezitten, is het dan ook niet meer dan logisch dat je dus deze 2 mee op sleeptouw moogt nemen en zo je team van vier helden hebt weten samen te stellen. Een beetje zoals de legendarische Heroes of Light dus die op zoek moeten naar de vier kristallen, een bekend verhaal voor Final Fantasy fans van het eerste uur!

It’s in the eye of the beholder

Op vlak van verhaal zit je hier zeker wel goed. Bovenop het verhaal, dat opgedeeld is in enkele chapters die telkens hun eigen verhaal vertellen terwijl ze ook de rode draad van het overkoepelende verhaal volgen, heb je ook nog een hoop optionele missies. Sommige van deze gaan dieper in op de achtergrondverhalen van de personages. Er zijn ook heel wat van deze missies die niet meer zijn dan veredelde fetch quests of de gekende “versla zoveel monsters” zonder je van extra verhaal te voorzien. Gelukkig leveren al de quests je wel interessante en handige items op. Sommige belonen je zelfs met een “Asterisk”, hetgeen waar Elvis hard naar op zoek is.

Grafisch gezien lijkt het spel een beetje in een tweestrijd te zitten. Aan de ene kant heb je prachtige omgevingen en achtergronden die wat weg hebben van waterverf schilderijen, iets wat zich erg mooi toont in de panoramische overviews van de steden. Maar anderzijds zien we dan de chibi anime stijl van de characters en vijanden zoals deze ook al vormgegeven werden op de 3DS, alleen is het nu met een updated HD tintje. Een vreemde mix, maar voor mij werkt het wel. Daarbovenop krijg je een prachtige soundtrack die vooral inspiratie haalt uit de voorgaande games met heel wat terugkomende en herkenbare tracks, maar ook veel nieuwe en ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat ik hier en daar liedjes hoorde die mij hard deden denken aan oudere Final Fantasy spellen.

Mastering the Jobs

Elke goede JRPG heeft ook een interessante wereld om te ontdekken. Ook hier is dat het geval, en net zoals je wel gewoon bent van dit genre zit de wereld vol gevaren. Onze helden hebben wel enkele vaardigheden om deze gevaren het hoofd te bieden, dankzij het fantastische vechtsysteem dat toch wel de spotlight steelt in deze reeks. Herinner je je nog dat ik al tweemaal het had over de zogenaamde “Asterisks”? De persoon die zulke juwelen bezit beschikt over specifieke krachten die de steen hun ontleent. Wij kennen dit fenomeen als “Jobs”, oftewel de mogelijkheid om iemand een bepaalde klasse toe te kennen zoals een Black Mage, Thief of Berserker.

Elke Job heeft zijn eigen sterktes, zwaktes en skills die je kan leren. Deze leer je door te vechten met de Job actief. Je kan naast een hoofdjob ook een secundaire hebben. Als je al skills hebt geleerd in een Job, dan zijn deze nog steeds uitvoerbaar als je de Job secundair zet. Hierdoor kun je strategische mixen maken om een stevige Warrior te maken die ook nog eens helende magie kan gebruiken of een Black Mage die kan stelen. De Jobs leren je characters soms ook nog passieve abilities waar je er een beperkt aantal van kan activeren om je te helpen in gevechten.

Het spel bevat toch een redelijk aantal Jobs die je kan masteren, wat best een beetje grind werk vereist. Grinden is het proces waarin je gedurende een langere tijd op dezelfde locatie monsters blijft verslaan om te stijgen in level. Soms is dit effectief noodzakelijk om een moeilijke boss battle te overwinnen. Bravely Default heeft hier een geniale opzet, namelijk dat je gevechten kan versnellen. Tot wel 4x de gewone snelheid! En dat is in deze game dus ook weer helemaal aanwezig. Ook is er een “Repeat” actie waarmee je automatisch je vorige moves uitvoert.

Lekker handig om snel door je vijanden heen te scheuren. Deze zie je trouwens in de wereld rondlopen, geen volledige random encounters dus. Je kan zelfs met je zwaard aanvallen hier om een voordeel te krijgen in een gevecht, in de vorm van extra BP (zo meteen meer hier over). Monsters geven ook vrij goed aan of je momenteel sterk genoeg bent. Zo zullen monsters rood gloeien wanneer je te zwak bent en gaan ze lopen als je te sterk bent. Je krijgt wel een “underdog” bonus als je sterkere vijanden weet te verslaan.

Bravely Default

Om even terug te komen op de naam van het spel, Bravely Default. Als je voorgaande games niet gespeeld hebt lijkt de naam mogelijks wat vreemd. Echter is dit net de link naar het vrij unieke vechtsysteem van deze reeks. Zoals het de klassiekere JRPG’s betaamt speelt het spel met een turn-based systeem. Je wacht tot je balkje vol is alvorens je kunt aanvallen. Echter kan je in je beurt ook kiezen om de “Brave” actie te gebruiken waardoor je eigenlijk je toekomstige beurten eerder neemt.

Dit tot maximum 4 moves, wat getoond wordt aan de hand van je BP. Dit kan handig zijn als je de zwakte van een vijand kent en snel veel schade wil aanrichten, maar het kan je ook helemaal open laten voor aanvallen omdat je enkele beurten zal moeten wachten tot het weer aan jou is. Naast de Brave actie is er ook nog de Default, waarmee je in verdediging gaat en als bonus een extra BP krijgt. Technisch gezien krijg je er voor de volgende beurt dus een gratis extra beurt bij!

Zoals ik al zei, zijn gevechten in dit spel erg strategisch. Je kan vrij gemakkelijk vijanden scannen om achter hun levenspunten en zwaktes te komen. Als je dit avontuur tot een succesvol einde wil brengen, kan je maar best snel leren hoe je de zwaktes kan uitbuiten want sommige gevechten zijn best wel pittig. Vijanden hebben niet enkel elemental zwaktes, maar ook voor bepaalde wapens.

Elke Job heeft een bepaalde affiniteit met specifieke wapentypes, dus het kan wel eens zijn dat je het onderspit moet delven bij een boss battle om daarna met nieuwe kennis over zijn zwakte terug te komen met een aangepast team waarna je door het gevecht vliegt zonder al te veel moeite.

Carrying the load

Laten we het nog even hebben over die wapens en je wapenuitrusting. Zoals gezegd heeft elke Job bepaalde wapens waar die beter mee kan vechten dan anderen. Je Job bepaalt echter ook in welke mate je personage een bepaald gewicht aan uitrusting kan dragen. Ga je over het limiet, dan zullen al je stats zwaar naar beneden gaan. Je kan gebruik maken van een “auto equip” feature, maar deze zal niet altijd de meest optimale loadout verschaffen. Het zelf uitzoeken en de meest optimale uitrusting zoeken heeft wel iets. En zoals ik al aanhaalde, ga je geregeld moeten spelen met je Jobs en wapenuitrusting om de zwaktes van je vijanden uit te buiten.

You are not alone

Tenslotte is er nog een leuke feature in het spel die je kan helpen met je levels op de momenten dat je niet speelt. In voorgaande games zaten er StreetPass features in (features die actief waren als je toestel in slaapstand stond) die je handige rewards gaven. Bravely Default II doet iets gelijkaardig, je kan namelijk in elk stadje een gebouw vinden waar een oudere dame je met een bootje de wereld laat verkennen.

Er is natuurlijk een kleine catch, want anders zou het spel snel te gemakkelijk kunnen worden. Je kan maximum 12 uur op expeditie gaan in slaapstand. Vooraleer je opnieuw kan uitvaren moet je je items claimen door met de dame te praten en daarna haar te vragen om opnieuw te mogen verkennen. Als je Switch verbonden is met het internet levert dit overigens meer en betere beloningen op!

Bravely Default II voldeed op alle vlakken aan mijn verwachtingen. Deze JRPG bouwt in feite verder op het systeem waarop ik enkele jaren geleden al verliefd werd. Dankzij het Brave en Default mechanisme krijg je een extra laagje tactiek in je gevechten. Heb je geen zin om uren te steken in het level grinden, dan kan je gebruik maken van de functie om gevechten te versnellen, tot wel 4x de normale snelheid. Of in je downtime een bootje uitsturen om zo items te krijgen die je zomaar experience punten geven, iets waar ik ook gretig gebruik van heb gemaakt.
Grafisch ziet het spel er ook prachtig uit, hoewel de mix van de twee verschillende stylen soms een beetje vreemd voelt. Maar geloof me, het verhaal is hetgeen je vastgekluisterd krijgt aan je scherm tot aan het einde en nog lang daar na.

Twijfel je nog over de game, dan kan je zeker de demo eens checken. Het enige nadeel is dat je ergens in het verhaal gedropt wordt en dat je progressie achteraf niet meegenomen kan worden naar jouw aangekochte versie.

• Brave en Default systeem zijn nog steeds aanwezig om extra tactisch element toe te voegen
  • Elk chapter verteld een interessant verhaal

• Soms blijft de nood om te grinden nog wat hoog