Borderlands 3

Dennis
Borderlands 3
Borderlands 3

Loot-shooters. Het is een term die vrij recent in mijn wereld is opgedoken. Omdat ik altijd achterloop op de recentste gebeurtenissen kan ik wel met een frisse blik naar de dingen kijken. Een missie herhalen om betere wapens en armour te krijgen is voor mij een beetje een wedstrijdje “wie heeft er hier de langste pie… eh, de grootste pe…, degene die kan tonen dat hij het langste uithoudingsvermogen heeft om het beste van het beste te hebben”. Maar dan, dan is er de derde Borderlands.

Evolutie in de parodie

De loot-shooter is een type game dat geheel aan mij voorbij is gegaan. Meestal ontdek ik die titels omdat ze veelvuldig in het nieuws komen omwille van hun technische problemen bij de launch. Destiny, The Division en recentelijk ook Anthem. Ondanks de constante stroom aan content spreken deze games mij niet écht aan. Heeft het met de achtergrond te maken? Het (slappe) verhaal? Wie zal het zeggen… In ieder geval, ik was blij dat ik terug richting Pandora mocht gaan!

Enfin, het is te zeggen. We mogen ook naar de rest van het universum gaan. Want Borderlands 3 is een tour door de rest van het universum, iets waar in de voorgaande games continue naar gehint werd. De Calypso-tweeling zijn twee doorgedraaide streamers die (samen met hun bende zotte fans) ons het leven zuur gaan proberen te maken. Immers, we worden gedwongen om op zoek te gaan naar iets wat “The Great Vault” heet. De ultieme kracht. “The Vault to end all Vaults”. Maar dat zeiden ze van oorlogen ook…

Er is gekozen voor een andere aanpak en dat voelde ik direct in de eerste uren van de game. Begrijp me niet verkeerd, het is nog altijd dezelfde gekke wereld van Borderlands maar er sluipt meer parodie in de humor binnen. Het ontplooit zich met verschillende verwijzingen en bijhorende komische details naar de huidige internetcultuur. Donaties, loot-boxes, je kan het zo gek nog niet bedenken of de hedendaagse dingen die het internet beheersen komen aan bod. Ook de achtergrond van onze verdorven tweeling zit heerlijk verweven en komen te pas en te onpas commentaar geven tijdens het spelen door. Waardoor ik het volume nét iets luider zet dan bij de twee voorgaande delen. En vervolgens het loodje leg omdat ik te hard aan het lachen was.

De lat leg je zelf hoog

Kom ik bij het volgende punt aan: de moeilijkheidsgraad. Het stijgen in level op zich is niet zo heel moeilijk maar meermaals kwam ik vast te zitten door mijn eigen gretigheid. Ik wil zoveel mogelijk zien van de verschillende werelden en dit op hetzelfde tempo als bij de voorgaande games. Het is een stuk moeilijker om gebied per gebied te veroveren. Ondanks het hoge tempo waarbij de verschillende types van wapens mij om de oren vliegen, bleef ik een beetje ter plaatse trappelen. Regelmatig kwam ik zonder kogels te zitten en probeer ik mij dan maar een weg te banen met mijn blote handen.

Negentig procent van de gameplay bestaat immers uit eindeloos knallen op gillende dwergen die je om zeep proberen te helpen. Niet dat dit mij stoorde maar het is wel even wennen en aanpassen. Ook dat je Vault Hunter nu naar hartenlust kan glijden en sliden (en vaulten) brengt variatie in de gameplay naar voor.

En zoals vermeld, glijden we dan ook vrolijk over de rest van het universum. Zo hebben we Promethea. Een fel verlichte en futuristische stad. Athenas daarentegen kent rustgevende oosterse taferelen en Eden-6 is een groene en gevaarlijke moerasplaneet. Gedurende het verhaal smijt de game ons tussen verschillende conflicten die met de diverse omgeving toch weer elke keer anders laat voelen. Op Promethea is er bijvoorbeeld een kinderachtige wedloop aan de gang tussen wapenfabrikanten Atlas en Maliwan en mag je Vault Hunter de bloedvete in de Jacobs-familie gaan oplossen.

De grootsheid van de planeten kan niet onder stoelen of banken gestoken worden en het inladen van sommige gebieden kan soms het tempo van de game opbreken. Niet dat het anders was in de vorige games, het is alleen groter dus vergt het meer laadtijd. Logisch. Wel is het fast travel systeem aangepast en kun je nu, zonder naar een vast punt te moeten tjokken, automatisch naar je eindbestemming zappen.

Knallen, gieren en brullen van plezier

Zijactiviteiten bestaan uit zogenaamde crew-missies, zoals het vinden van onderdelen voor Claptrap zijn nieuw vriendje, en er zijn een behoorlijke hoeveelheid aan deze zijmissies. Sommigen bevatten een leuke omgevingspuzzel maar over het algemeen moeten ze het hebben van de humor. Het zijn dan ook de beste momenten die je in deze zijmissies kunt vinden. Denk aan een random brein-transplantatie, het opzetten van een netwerk voor een oude pro-gamer, een bloedbad voor de koffievoorraad van Promethea tot zelfs kleine inkijkjes in het leven van verschillende personages. En is dat… Ice “motherfucking” T die de Ai-gestuurde teddybeer Balex speelt?

Spelen met je wapens is zoals eerder aangegeven een stuk boeiender gemaakt. Moeilijker maar boeiender. Het is een breed willekeurig gegenereerd aanbod dat aan jou de keuze overlaat welke wapens je mee zult zeulen. Tijdens je speelsessie vind je overduidelijk meerdere archetypes en is er heerlijk overdreven met de uitvoer daar van. Wat te denken van een wapen die je bij elke herlaad beurt weg gooit, in het rond begint te knallen, op het einde ontploft maar tegelijkertijd constant “auw auw auw” zit te jengelen bij elke inslag? Voor mij maakt het dan alvast moeilijker om het in te ruilen tegen een beter exemplaar, hoeveel keer ik ook op een heldhaftige manier sneuvel.

Het kiezen tussen de vier verschillende Vault Hunters waarmee je begint is een luxe probleem. Naast de eigen characters (met voice over) die de classes vervangen kun je kiezen om elk van deze vier characters uit te bouwen in drie verschillende richtingen. Dankzij deze uitgebreide skill tree blijft het niet enkel kiezen tussen de miljoenen verschillende soorten wapens en de verschillende zij missies.

Solo slim

De manier waarop gamers hun skills kunnen inrichten hangt ook af van de keuze of ze regelmatig solo of met anderen spelen. Ik ben niet zo sociaal aangelegd maar heb toch geprobeerd om af en toe een sessie te joinen, wat redelijk vlotjes ging. Bovendien zorgt loot scaling er voor dat iedere speler vijanden en loot van zijn eigen niveau vindt. Dat betekent dat spelers ongeacht hun eigen progressie nu met iedereen kunnen samen spelen. Zo kent het spel wel meer fijne opties die de levenskwaliteit verbeteren en de speelduur verlengen. Het is ook mogelijk om missies die je met anderen hebt gespeeld over te slaan in je eigen game, er is een machine die achtergelaten loot verzamelt en wapens kunnen worden gedeeld tussen je verschillende personages en het is zelfs mogelijk om wapens naar elkaar te mailen.

Je zal het nodig hebben want de endgame content van Borderlands 3 is vrij omvangrijk. Er zijn namelijk uitdagingen die gelijkenissen met Horde mode vertonen (Proving Grounds en Circle of Slaughter) en daarnaast heb je ook de hogere moeilijkheidsgraden die nog eens extra zeldzame loot opleveren na het voltooien van het verhaal. Tel daarbij de aankomende evenementen en betaalde dlc bij op en je hebt uiteindelijk een game die het concept van een loot-shooter naar een hoger niveau tilt.

Borderlands 3 is een waardige afsluiter (hoewel, je weet maar nooit) van de trilogie. In Sanctuary 3 (de vliegende thuisbasis) vind je een verzameling terug van oude bekenden en nieuwe personages. De sfeer is uitstekend te noemen en is overzichtelijk genoeg om je voor te bereiden op de nieuwe missie en/of zoveelste loot-run voor gekkere en vooral ook dodelijkere wapens. Samen met Tannis, Claptrap en vooral ook je oneliners spuwende alter ego is het mogelijk om je niet te vervelen terwijl je op zoek bent naar meer. Véél meer.

• Wapens
  • Véél Wapens
  • Genoeg variatie

• Lange laadtijden
9

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!