Bloodroots

Bloodroots
Bloodroots

Na ondertussen enige tijd reviews te schrijven voor Gamebrain heb ik geleerd dat je niet per sé altijd die AAA-games moet spelen. Af en toe komt er eens een kleinere indie game in je bus terecht én blijkt dit een pareltje te zijn. Ook voor Bloodroots is dit het geval, een game waar ik eerder nog niet van had gehoord. Ik ging een trailer opzoeken en ik was meteen verkocht. Dus bij deze review ik Bloodroots voor jullie!

The Bloody Roots

Het verhaal van Bloodroots is best simpel, maar meer heeft het eigenlijk ook niet nodig. Je speelt als Mr. Wolf, een houthakker. Wel, een boze houthakker. Want toen hij terugkwam van zijn dagelijks rondje hout halen bleek dat zijn hele dorp in vuur en vlam was gezet en dat niemand dit heeft overleefd. De daders? The Blood Beasts. Een stelletje oelewappers dat op een zondagmiddag niets beters te doen had. Mr. Wolf is, uiteraard, woedend en vliegt op ze af met zijn bijl om dan een kogel tegemoet te komen. Ze laten hem voor dood achter en zo lijkt de intro ook de outro te zijn. Maar Mr. Wolf zijn woede zit zo diep dat hij toch weet te overleven en aan zijn wraaktocht begint! Voor de gevoelige lezer, er komt bloed aan te pas. Veel boed.

Zwaarden, bijlen, stokken, …wortels?

Zo gezegd, zo gedaan. Je neemt je bijl de hand en je begint ze één voor één af te maken, en dat met één simpele slag. Maar opgepast, ook jij kan met één slag genadeloos worden neergeslagen. Herinner je je Hotline Miami nog? Ja, die frustrerende game waar je ontzettend veel dood gaat. Ik kan je met een gerust hart zeggen dat dit hier ook gaat gebeuren. Maak je zeker geen illusies. Het grote verschil is dat je bij Hotline Miami rustig te werk moet gaan en een juiste tactiek moet kiezen. Mr. Wolf is niet de meest tactvolle houthakker en houdt ervan om zo snel mogelijk iedereen om het hoekje te sturen. Hoe meer kills je kan chainen hoe liever! Bijna alles wat je in je omgeving ziet, is een wapen. Bijlen, zwaarden, pistolen, wortels, sla, badeendjes, … Je kan het je zo gek niet bedenken. Elk wapen heeft ook een levensduur, soms kan je er drie kills mee doen met andere wapens dan maar weer eentje. Maar je zal zelden zonder wapen vallen, anders heb je nog je vuisten natuurlijk. Ook zal je soms bepaalde wapens nodig hebben om bepaalde gebieden te kunnen bereiken. Zo kan je met een roeispaan hoger springen door je even als polsstokspringer te gedragen.

Slow motion wortel kill!

Na ettelijke pogingen zal je je dus uiteindelijk een weg banen door de levels. En bij elke laatste kill van een level krijg je een coole animatie te zien afhankelijk van welk wapen je gebruikt. Kippenvel! Naarmate je vordert in de game zal je meer en meer verschillende wapens en vijanden tegenkomen. Soms zal je dus even heel snel moeten reageren en die vaas op de smoel van de schutter kegelen die je onder schot houdt. Sommige vijanden hebben ook een gigantisch tandwiel rond hen, zodat je hen twee keer zal moeten raken. Na een campaign van ongeveer acht uur zie je dus best een grote meute aan vijanden passeren die je telkens op een bepaalde manier het best aanpakt. Verder speel je ook soms nieuwe hoeden vrij. De standaard hoed is die van de wolf en heeft geen effect terwijl de andere hoeden dat wel hebben. Die van de beer bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je vuisten even grote wapens zijn als al de rest! Het enige nadeel hier is dat deze hoeden enkel effect hebben op levels die je al hebt uitgespeeld. Zo krijg je per level een score en kan je die op deze manier proberen te verbeteren.

Maar bij sommige levels krijg ik het enorm moeilijk om er zelfs al een eerste keer door te geraken. Vooral, omdat ze soms nogal ongebalanceerd aanvoelde waardoor je vaak op hetzelfde stukje neerging. En dan merkte ik iets op, je kan jezelf onsterfelijk maken door in het menu letterlijk op een knop te duwen. Of beter zelfs, je kan de volledige level clearen van vijanden en zo verder gaan. Dus als je het even niet meer zitten, zet deze optie aan en dat zal je weer een controller besparen. Graag gedaan!

Gigantisch zwijn! Sorry, is niet tegen jou.

Tot slot wil ik het nog even hebben over de bossfights. Ge-wel-dig! Ze zijn best pittig dus begrijp me niet verkeerd maar wat een ervaring! De voldoening die je krijgt als je eindelijk dat gigantisch everzwijn neerkrijgt nadat hij je al zolang aan het tarten is, is best mooi! Samengaand met een mooi staaltje aan Wild West soundtracks, net zoals in elk level trouwens, is dit exact wat ik van een goede bossfight verwacht.

Bloodroots is het best te vergelijken met Hotline Miami, maar dan een pak sneller en minder tactisch. Met een heel resem aan wapens, zal je wraak zoeken voor je uitgemoorde dorp, zodat je weer gerust op die wolvenoortjes kan slapen. Ondanks de lange laadtijden van levels en dat ze soms wat ongebalanceerd aanvoelen, is het toch een game waar ik een tijdje zoet mee zal zijn. Er zit ook best wat replay value in aangezien je elk level kan herspelen met bepaalde verdiende krachten die je voordien niet had. De bossfights zijn ook een blast om je door te worstelen en anders heb je nog altijd de onsterfelijke modus!

• Strakke en vlotte controls
  • Bijna oneindig veel wapens
  • Leuke bossfights