Bayonetta 3

Bayonetta 3
Bayonetta 3
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Als ik ga kijken op mijn pre-order lijst van een van de online webwinkels waar ik vaak koop, dan zie ik dat Bayonetta 3 al heel wat jaren op de lijst stond, naast titels zoals Metroid Prime 4 en Zelda: Breath of the Wild 2 (dit was ver voordat de nieuwe titel bekend werd gemaakt). Het is dan ook met veel plezier dat ik na lang wachten eindelijk Bayonetta 3 kan spelen! Ik ben vooral benieuwd welke avonturen Bayonetta ditmaal te wachten staan, zeker nadat ik recent nog eens door haar eerste avonturen ben gegaan. Laten we dus niet teveel tijd verspillen en onmiddellijk in de actie springen.

Welcome to the multiverse

Onze favoriete Umbra-heks, Bayonetta, is terug en je weet wel wat dat wil zeggen: de wereld is in gevaar! Nuja, niet enkel de wereld maar het multiversum! In haar vorige avonturen nam ze het, samen met mede-heks Jeanne, op tegen de Angels of Paradiso terwijl ze haar verloren herinneringen probeerde terug te vinden. Toen de ziel van Jeanne Inferno in getrokken werd, was het tijd om alles uit de kast te halen om haar te redden. Deze keer draait het verhaal echter rond één specifieke vijand, genaamd Singularity, die alle universums dreigt te vernietigen. Dankzij Chaos Gears kan je naar andere universums reizen, en elk universum speelt zich af in een andere locatie en periode. Mijn favoriete locatie was toch wel Japan, met heel wat herkenbare gebouwen en oriëntatiepunten zoals de Kaminarimon poort die naar de Sensoji tempel leidt in Asakusa. Een multiversum brengt uiteraard ook alternatieve versies met zich mee van onze hoofdpersonages en die voelen telkens heel verschillend ten opzichte van elkaar. Het is dan ook telkens uitkijken naar hoe Bayonetta er uitziet en is in de andere universums. Elke nieuwe locatie volgde wel telkens hetzelfde stramien: je krijgt de Bayonetta van dat universum te zien, er gebeurt iets met die alternatieve versie van Bayonetta, je krijgt op het einde van die wereld haar chaos gears en een van haar abilities en dit wereld na wereld. Toch blijft het verhaal interessant genoeg dankzij de verschillende twists en openbaringen.

Je zal ongetwijfeld wel ergens iets gelezen hebben over de keuze van een nieuwe voice actress, maar ik zag er geen graten in en vond dat deze een fantastische prestatie neer zet. Bayonetta is trouwens brutaler dan ooit, en ik heb zelfs op een moment gedacht dat ze mij heel hard deed denken aan de oude Dante uit Devil May Cry, vooral op vlak van steken die ze gaf aan andere personages of vijanden en hoe brutaal ze uit de hoek kwam. Grafisch weet het spel echter wat onder te doen tegenover andere titels op de Switch. Hiermee wil ik niet zeggen dat Bayonetta 3 er slecht uit ziet, maar je merkt wel dat de omgevingen er vrij simpel uitzien en met weinig detail worden weergegeven. De characters zelf zien er ook soms wat ruw uit, zeker in handheld mode viel het harder op. Daartegenover staat wel dat we een heel stabiele framerate hebben, en we er dus van uit mogen gaan dat er gekozen is om voor performance te gaan ten koste van de looks. Daar ben ik zeker niet rouwig om, voor mij mag een game grafisch een streling voor het oog zijn, maar het zijn het verhaal en de gameplay die voor mij steevast de show stelen. Over de gameplay gesproken trouwens…

Demon May Cry

Bayonetta 3 is, net zoals haar voorgangers, nog steeds een Hack ’n Slash game in hart en nieren. Je mag dus zeker een heleboel zotte combo’s verwachten die je kan uitvoeren en ditmaal zit er nog heel wat extra in de mix. Zo zijn er heel wat nieuwe wapens die je gaandeweg zal vergaren en waar je tussen kan wisselen tijdens je combo’s. Elk van de wapens kan je trouwens upgraden, elk met hun eigen skill tree, met de orbs die je kan verzamelen door hoge combo’s uit te voeren tegen vijanden. Op zowat elk moment kan je je wapens upgraden, wat wel een aangename verandering is tegenover vorige delen. Je moet dus niet steeds naar de Gates of Hell af te zakken hier voor, wat niet wil zeggen dat deze shop er niet meer is. Af en toe kan je een grammofoon vinden waarmee je naar de Gates of Hell kan gaan om voorwerpen te kopen zoals lekstokken die healing abilities hebben, accessoires, outfits en meer. Ditmaal echter geen nieuwe wapens, op twee stuks na indien je save data hebt staan op je Switch van Bayonetta’s vorige avonturen.

Verder heeft Bayonetta ook demonische slaven tot haar arsenaal kunnen rekenen. Je kan ze oproepen door de ZR-knop ingedrukt te houden en vanaf dan bestuur je je demon en kan je er combo’s mee uitvoeren, tenminste zolang het balkje links onder niet leeg is. Deze vult automatisch bij als je met Bayonetta aan het vechten bent. Let er wel op, tijdens het gebruiken van een demon is Bayonetta zelf nog steeds kwetsbaar voor vijanden, en kan je haar terug besturen door ZR los te laten. Het is mogelijk om maximum 3 demonen te equipen, maar je kan ze wel uitwisselen voor anderen. Van een Godzilla-achtig beest tot een vuurspin die uit Devil May Cry lijkt weggelopen, ze zijn allen uniek en niet alleen op vlak van uiterlijk, maar vooral in hoe ze vechten en combo’s uitvoeren. Dit is absoluut mijn favoriete toevoeging aan de combat, maar wat mij ook wel aansprak is dat je veel gemakkelijker de zogenaamde “torture”-aanvallen kon uitvoeren, dit door je vijanden te stunnen. Zeker met je demon is het makkelijk om meerdere vijanden samen te stunnen, waardoor je je torture aanvallen op meerdere vijanden tegelijk kan uitvoeren.

Enter Viola

Af en toe ga je ook met de andere Bayonetta’s mogen spelen, maar ook met Viola. Zij is een nieuw personage en speelt heel wat anders dan Bayonetta of haar varianten, aangezien ze geen echte Umbra-heks is. Viola heeft maar één demon ter beschikking, Chesire. Deze vecht op eigen houtje, maar de catch is wel dat je Chesire oproept door je wapen, een zwaard, in de grond te planten. Dat klinkt op zich niet slecht, ware het niet dat dit Viola haar enige wapen is en ze dus met haar blote vuisten op vijanden moet gaan meppen. Ook Witch Time werkt anders voor Viola. Waar je bij Bayonetta aanvallen op het juiste moment moet ontwijken om in Witch Time te geraken, waardoor de tijd vertraagt wordt voor alles rondom je en je heel wat combo’s kan opbouwen, moet je met Viola op het juiste moment verdedigen of pareren. De timing hiervoor is een pak strakker dan die van Bayonetta, waardoor de kans op schade oplopen heel wat realistischer is. Helaas zal je niet heel veel tijd krijgen om aan deze andere speelstijl te wennen, want heel vaak ga je Viola niet onder de knoppen krijgen.

Wait, there’s more!

Na de credits is het spel nog niet gedaan, je kan dan aan de slag met de Witch Trials of in elk level proberen alle collectables te vinden en de verschillende verborgen Verses en voor alle Verses een Pure Platinum medaille te halen. Elk level heeft trouwens drie dieren die je een “Umbral Tear of Blood” geven die, als je alle drie per level hebt gevonden, een extra uitdaging vrij speelt voor dat level waar je dan extra accessoires, wapen en meer kan vrijspelen. Genoeg extra’s dus om je nog lang zoet te houden.

Bayonetta 3 is een van de meest vloeiende en vlotte Hack ’n Slash games die ik in lange tijd gespeeld heb. Het is een goed teken als ik om de zoveel tijd terug dacht en vergelijkingen ging maken met de originele Devil May Cry, het startpunt in het genre voor mij. Grafisch scheert de game misschien niet de hoogste toppen, maar ze maakt het dubbel en dik goed met de uitstekende gameplay die elk level interessant weet te houden. Koppel daar nog een boeiend verhaal aan met de nodige twists en je hebt een game die je voor heel wat uren op sleeptouw weet te nemen. Bayonetta 3 is een absolute must-have geworden voor ieders Switch-bibliotheek!

• Bayonetta is eindelijk terug!
  • Uitgebreidere gameplay met demon slaves en simpelere torture attacks
  • Boeiend verhaal met heel wat twists