Battle Worlds: Kronos

Jimmy
Battle Worlds: Kronos
Battle Worlds: Kronos
Genre:Ontwikkelaar:Uitgever:

Battle Worlds: Kronos is een Turn-based strategy game net zoals de bekende Advance Wars-serie van Nintendo. Battle Worlds: Kronos had op Kickstarter een erg succesvolle campagne waar men meer dan het dubbele van het oorspronkelijk beoogde bedrag wist in te zamelen. Hierdoor werd het meteen duidelijk dat er nog steeds interesse is in het genre. Nadat deze game voor het eerst verscheen op pc in 2013, heeft men onlangs een versie uitgebracht voor Playstation 4 en Xbox One.

Napoleon

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, Battle Worlds: Kronos is absoluut geen makkelijk spel, integendeel! Het kleinste foutje dat je maakt zal genadeloos afgestraft worden, en kan meteen ook betekenen dat je missie gedoemd is om te falen. Hoewel het absoluut geen probleem is om een spel moeilijk en uitdagend te maken, zou dit nieuwkomers in het genre kunnen afschrikken. Er is namelijk geen enkele mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad aan te passen in deze game, waardoor spelers die niet over de strategische vaardigheden van Napoleon beschikken sneller geneigd zullen zijn om het spel links te laten liggen, zeker wanneer men niet door een bepaalde missie kan raken.

Begrijp me echter niet verkeerd, een strategy game mag, en moet zelfs moeilijk zijn, maar het moet wel eerlijk blijven. In sommige missies beschikt de tegenstander over onuitputtelijke versterking, want deze blijven maar spawnen, waardoor er dus geen einde komt aan de stroom tanks die de vijand op je afstuurt. Daartegenover staat dat jijzelf enkel beschikt over een beperkt aantal units en grondstoffen, waardoor het allemaal niet zo eerlijk en gebalanceerd verloopt. Hierdoor mag je absoluut geen verkeerde stap uitvoeren, want dit kan meteen je dood betekenen.

Gameplay

Grondstoffen kan je verzamelen door deze op bepaalde punten van de map op te halen met een vrachtwagen. Let er echter wel op dat deze niet oneindig zijn. Je kan de grondstoffen vervolgens gebruiken om nieuwe units te bouwen. Een andere manier om nieuwe units te bekomen is het overnemen van vijandelijke depots. In deze depots zitten vaak units opgeslagen, die je vervolgens zelf kan inzetten. Het overnemen van vijandelijke gebouwen gebeurt wel op een erg vreemde manier. In plaats van dat je een infanterie unit erheen stuurt om deze van binnenuit te veroveren, moet je op het gebouw schieten. Zodra dan de health balk van het gebouw gereduceerd is, zal het gebouw van jou zijn. Een erg vreemde design keuze dus.

De beschikbare units zijn gelukkig wel goed gebalanceerd, want dat is natuurlijk erg belangrijk in een turn-based strategy game. Elke unit heeft zo zijn eigen sterktes en zwaktes, waardoor deze telkens effectief zijn tegen bepaalde eenheden, en dan weer zwak tegen andere. Hierdoor zul je altijd erg strategisch moeten denken en goed vooruit plannen zodat je zeker geen verkeerde stap uitvoert, en altijd de juiste units tegenover de vijand plaatst. Verder is ook de mobiliteit van elke unit anders. Een tank bijvoorbeeld kan per beurt zich minder ver verplaatsen dan een jeep. Dit wordt gecompenseerd door het feit dat de tank natuurlijk een grotere vuurkracht heeft dat een jeep, waardoor de verminderde mobiliteit niet gezien kan worden als een handicap.

Bejaarde slak

Zoals je leest: de core gameplay van deze turn-based strategy game is zoals je het zou verwachten in dit genre. Helaas kan dit niet gezegd worden over het tempo van deze game. Deze verloopt slaapverwekkend traag. Telkens jij een unit een command geeft, zal je moeten wachten tot deze volledig is uitgevoerd vooraleer jij een nieuwe command kan geven aan een andere unit. Hierdoor is het spelverloop onnodig traag. Hierdoor kan de game nogal snel saai en slaapverwekkend worden wanneer je lang aan één stuk doorspeelt.

Hetzelfde probleem speelt zich af bij het vijandelijke team. Wanneer de vijand aan de beurt is, zal je moeten wachten tot al zijn acties voltooid zijn, en ook voor de AI telt dat hij pas een nieuwe move kan maken nadat de vorige voltooid is. Je kan het natuurlijk positief bekijken, want hierdoor heb je meer tijd om na te denken over je volgende stap. Al is deze manier van spelen niet optimaal natuurlijk, tenzij jouw hersenen enkel de verwerkingssnelheid van een bejaarde slak aankunnen.

Niet erg intelligente AI

Een ander minpunt is de artificiële intelligentie die, hoewel de naam anders doet vermoeden, niet zo erg intelligent is. De Ai in deze game is enorm voorspelbaar, na een tijdje spelen kan je perfect voorspellen wat deze zal gaan doen. Want ofwel zal de vijand je opwachten, en pas aanvallen zodra jij in zicht komt, ofwel zullen ze tijdens heel het gevecht jacht maken op jouw leger. Daarnaast zullen ze tijdens de confrontaties tussen jouw en hun leger altijd dezelfde tactiek gebruiken. Zo zal de AI altijd proberen om eerst de zwakste units uit te schakelen, alvorens het op te nemen tegen je sterkere units. Hierdoor weet je steeds wat er zal gebeuren, waardoor de gevechten saai en repetitief kunnen aanvoelen.

Verhaal

Aangezien je nogal moeilijk oorlog kan voeren zonder reden zit er natuurlijk ook een verhaal verwerkt in deze game. Helaas stelt dit verhaal niet veel voor, en is het vrij oninteressant gebracht. De ontwikkelaar heeft getracht om het verhaal interactief te maken, want je kan kiezen wat je antwoord tijdens conversaties, helaas heeft dit echter geen invloed op de rest van de conversatie, en uiteindelijk dus ook niet op het verhaal. Je zal dus vrij snel geneigd zijn om alle conversaties te skippen.

Op audiovisueel vlak is de game helaas ook niet erg indrukwekkend. De graphics zijn op zich aanvaardbaar, maar ook niet van een hoog niveau. De game lijkt daardoor alsof deze voor tablets of voor de vorige generatie consoles is bedoeld. Ook het geluid had beter kunnen zijn. Hoewel alles op het eerste zicht goed klinkt, gaan de geluiden snel vervelen. Alles klinkt saai en generiek, en het geheel komt allesbehalve levendig over.

Conclusie:

Hoewel het merkbaar is dat de ontwikkelaar de game met erg veel liefde gemaakt heeft, is men er niet in geslaagd om een topgame af te leveren. Liefhebbers van het genre zullen best wel even plezier kunnen beleven aan deze titel. Vanwege de mindere afwerking en de niet zo geslaagde AI kan je er beter kiezen voor een oudere turn-based strategy game zoals bijvoorbeeld Advanced Wars.

Good

  • Gebalanceerde units
  • Erg strategisch

Bad

  • Zeer repetitief
  • Traag spelverloop
  • Audiovisueel ondermaats
  • Slechte AI
6.2

Aardig

Jimmy
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password