Balan Wonderworld

Kevin
Balan Wonderworld
Balan Wonderworld
Release Datum:Genre:, , Platform:, , , , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Never judge a book by its cover. Iedereen kent de uitdrukking en weet waar hij voor staat. Zowat iedereen weet ook, vaak door ervaring, dat er veel waarheid schuilt in deze zegswijze. Wat de meeste mensen echter vergeten is dat dit in beide richtingen werkt. Hoge verwachtingen leiden tot grote teleurstellingen en lage verwachtingen tot enorme verrassingen. Balan Wonderworld is bijvoorbeeld zo’n game waar je naar kijkt en verwacht dat het een kleurrijke, avontuurlijke, veelzijdige en spannende platformer zou worden. Wat zei ik ook weer van hoge verwachtingen? Wel, na het testen van de demo had ik al gemengde gevoelens over de game, en nu kan ik eindelijk zekerheid vinden rond de game. Hoe magisch is Balan nu echt? Dat lees je nu.

Mister Balan

Balan Wonderworld had een demo review gekregen omdat er toch een zekere hype rond de game bestaat. Deze demo deed me uitschijnen dat de game relatief simpel werd. Je speelt als een naamloos personage, in een game zonder voice acting, en bent op zoek naar het missende stuk van je eigen hart waardoor je negatief en depressief bent. Dat wordt je wel redelijk duidelijk gemaakt bij de intro van het spel. Vanaf hier wordt het spel een beetje moeilijk uit te leggen omdat ik zelf ook geen uitleg heb gekregen tijdens het spelen. De game begint gewoon aan het verhaal… hoewel er verder niet echt gewerkt of verwezen wordt naar je verhaal.

Bij het kiezen van je wereld sta je op een soort van vliegend eiland met enkele beelden, speeltuigen en vreemde, ronde wezens, die ‘Tim’ worden genoemd. Op dit eiland is er veel kapot en dit herstellen en het eiland terug bevolken is blijkbaar een gedeelte van je doel in het spel. In de werelden, die zijn onderverdeelt in acts, verzamel je verschillende kostuums waardoor je telkens een vaardigheid ter beschikking krijgt. Dit kon ik al volledig testen en ervaren in de demo. Ik gaf bij het bespreken van de demo al aan dat het mij allemaal wat makkelijk en simpel leek maar gaf het resultaat nog het voordeel van de twijfel. Helaas merk ik nu dat de afgewerkte game niet meer waarmaakt dan de beknopte en simplistische demo.

A world for everyone

Zoals ik bij de preview al aangaf speelt het spel zich af in verschillende werelden met elk hun eigen thema. Deze werelden zijn eigenlijk een voorstelling van gelijkaardige mensen zoals jij, die elk door hun eigen redenen, depressief zijn en in de put zitten. In de eerste act van elke wereld zoek je een stuk hart dat je in de tweede act altijd op zijn plaats wilt zetten. Elke wereld speelt zich trouwens af als een soort van toneelopvoering. Na de 2 acts volgt er altijd een eindbaas, die eigenlijk staat voor de persoon die zich in duisternis heeft laten zakken, en is voorzien van relevante kostuums die je van de vaardigheden voorzien die je nodig hebt om de act uit te spelen. In elk level vind je daarbij nog een reeks extra’s. Deze vind je onder andere in de vorm van gouden beeldjes van Balan die je nodig hebt om nieuwe chapters vrij te spelen. Daarbij vind je regelmatig glazen druppels in allerlei kleuren die je kan gebruiken als voedingsmiddel voor de kleine wezentjes op het eiland buiten de levels. Daar naast kom je ook wel eens eieren tegen die nieuwe wezens doen verschijnen op je eiland en een gouden hoed van Balan die een mini-game opstart namelijk ‘Bonje met Balan’.

Ik realiseer me dat alles wat ik nu neerschrijf klinkt als een meerwaarde, maar ik voel me verplicht om te verduidelijken dat dit alles geen meerwaarde is. Bonje met Balan is een vreselijk banaal, saai en eentonige minigame, het verzamelen van de glazen druppels is vaag en voelt volledig overbodig. Daarbij blijft gelden dat elk van je kostuums slechts 1 vaardigheid bezit. Hoewel er 80 varianten zijn komen veel vaardigheden terug in nieuwe vorm in andere kostuums. Springen, draaien, zweven, zwemmen… allemaal vaardigheden waar je een handvol varianten van hebt in nieuwe, en dus overbodige, kostuums. Neem daar nog bij dat je dankzij de meeste kostuums een van je meest noodzakelijke vaardigheden voor dit type spel, springen, verliest dan weet je dat er iets fundamenteel mis zit aan de hele opzet.

Conclusie

Wel, om eerlijk te zijn is er dus heel veel mis met de game. Het enige wat is waar gemaakt is het kleurrijke concept. Daarnaast zitten we in deze game vast aan een vage, onduidelijke, platformer met eentonige gameplay, overbodig veel kostuums die vaak erg flauw en zelfs voor kinderen te belachelijk en oninteressant zijn, (geloof me, ik heb het getest) en een verhaal wat geen verhaal is. Voor wie het duidelijker wilt lezen zal ik het nog wat specifiëren. De game biedt je geen uitleg, amper setting en doet geen moeite om je te betrekken bij je eigen verhaal. Je hebt eigenlijk geen idee waar het hele verzamelen van objecten toe dient en hebt er geen voldoening aan om doelen te bereiken omdat je niet weet welke meerwaarde of reden het hele gebeuren heeft.

Zonder de trophies of achievements zou je zelfs de namen van de betrokken plaatsen en wezens niet kennen. De kostuums zijn vaak nog belachelijker en meer overbodig dan de vorige en zijn onaangenaam kinderachtig, zelfs voor kinderen. Daarbij is de game volgeladen met eentonige, saaie en repetitieve minigames die je enkel aanzetten tot onaangenaam vaak herspelen van acts en het uitproberen van onvergeeflijke “one chance” games. Kortom, uiteindelijk is er bij de uitgewerkte game weinig of niets goeds uit de bus gekomen.

 

Good

  • mooie kleurtjes

Bad

  • eentonig
  • vaag
  • saai
  • en al de rest
3.5

Afgrijselijk

Kevin
Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password