Autonauts

Autonauts
Autonauts
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Some things are easy to learn but hard to master. Dat is zo’n uitdrukking waar ik mezelf volledig in kan vinden. Je kan dit op veel aspecten in het leven tegenkomen en dus ook in games. Vaak gaat dit dan ook nog over zaken die veel voldoening met zich meebrengen als je het juist doet. En dat is iets wat sommige games nu eenmaal nodig hebben. Vooral in het Sim-genre geeft het veel voldoening als je alles op rolletjes ziet gaan en je de resultaten behaalt die je voor ogen had. Maar dan moet de game je er ook de kans toe geven. Is dat wel zo met de nieuwe game ‘Autonauts’? Let’s find out.

Welcome to the world

Bij het opstarten van het spel land je op een nieuwe en dus onbekende planeet. Maak je je zorgen en ga je kijken of er gevaar loert? Nee, ben je gek. Verken gewoon de omgeving op zoek naar grondstoffen. Deze zijn er gelukkig in overvloed en dat zul je weten ook. Bij de tutorial leer je hoe je deze zelf kunt inwinnen en hoe je grondstoffen kunt laten veranderen. Een boom kap je om er een stronk aan over te houden, deze bewerk je met dezelfde bijl om er planken van te maken en zo’n plank kan je nog eens te lijf gaan om er paaltjes van te maken. Gelukkig ben je vindingrijk en leer je al snel hoe je dingen bouwt die je leven makkelijker zullen maken. Dit gaat van werkbanken en robotfabriekjes tot ovens, huizen, machines en zelfs katapulten en dergelijke. Doorheen je vooruitgang speel je regelmatig blueprints vrij waarmee je nieuwe dingen kunt creëren. Natuurlijk wil je vooruit in de wereld en heb je dus een voorraad nodig van allerlei materiaal. Alles is voorzien van leuke animatie en geluidjes en maakte me onmiddellijk erg vrolijk. Dit wilt tegelijk ook zeggen dat het tijdrovend is en dat wil je natuurlijk niet in een game waarin het vooruit moet gaan. Maar dan komen we met de perfecte oplossing: Robots. Sterker nog, robots die je zowat alles kan laten doen.

Robots doen wat?

Wel, alles. Alles wat jij kan, kan je een robot laten zien en zo aanleren. Sterker nog. Robots kun je alles stipter en exacter laten doen dan je zelf kan. Het is eigenlijk zo simpel als maar kan zijn maar is onwaarschijnlijk veelzijdig. Nadat je een robot hebt gemaakt voorzie je hem van stroom en laat je hem bewegen. Hierna blaas je op je fluitje om zijn aandacht te krijgen en doe je voor wat hij moet doen. Het is zo simpel aan te leren als klikken op de ‘record’-knop en om hem aan het werk te zetten druk je gewoon op ‘play’ of ‘stop’. Heb je hem dus nodig voor een enkele taak, dan doe je dat voor, druk je op de repeat knop en laat je hem beginnen. Opeens heb je dus je handen vrij om verder te verkennen en te zoeken naar wat het spel en de wereld nog meer te bieden heeft, en geloof me, dat is veel. Ik zei het al eerder: de grondstoffen zijn talrijk en al zeker als je begint rond te zoeken en je werkveld gaat verbreden. Al gauw heb je een robot voor ieder ditje en datje maar het stopt daar niet.

Een robot voor een ditje en een datje kennen we allemaal wel. Deze game wilt verder gaan. Wil je dus dat je robot meer doet dan een enkele taak maar opdrachten aan elkaar verbind? Dat is niet alleen geen probleem, het is bovendien een fluitje van een cent. Weet je nog dat ik sprak van record? Wel, je doet zoveel acties voor als je zelf wilt. Je stelt een grondgebied en limiet per handeling (eenmaal, tot je handen vol zijn, tot je handen leeg zijn, …), zegt hem op welk moment hij welke handeling moet herhalen en leert hem dat dit gevolgd moet worden door een volgende taak. Al snel heb je dus robots die niet alleen grondstoffen verwerken naar een item, je kunt diezelfde robot zelfs zijn producten laten stockeren of verder laten verwerken. Natuurlijk hebben je robots opvolging nodig want ze beginnen niet spontaan aan een nieuwe taak als ze klaar zijn met hun ingegeven opdracht. Ook kunnen ze stil vallen of hun werktuig verslijten. Hoe los je dit het beste op? In het begin denk je natuurlijk dat dit aan jou besteed is, maar ook hier heb je al snel een robotje voor gemaakt. In het begin klinkt het allemaal omslachtig en chaotisch, maar eenmaal je doorhebt dat je voor elke handeling een robot voor je kar kan spannen begin je te genieten van een volautomatische, goed draaiende Utopia.

Opties en doelen.

Deze game moet het niet van gameopties hebben. Het is zo’n game die je voldoening geeft om iets te bedenken, er tijd in te steken om alles voor te bereiden en dan te kijken hoe alle, zelfgefabriceerde, puzzelstukjes netjes in elkaar vallen. Natuurlijk moet je een doel hebben in het spel. Het is immers fijn om allerlei zaken te creëren maar waarom doe je het allemaal eigenlijk? Wel, met iedere mijlpaal die je bereikt merk je dat je je levenskwaliteit kunt verhogen. Zoals bij een goede sim-game hoort streef je al snel naar een keurige woonplek met luxe. Deze kun je upgraden en nog meer voorzien van luxe. Het klinkt misschien niet als een spectaculaire missie maar liefhebbers van het sim-genre zullen weten wat een ongelooflijke drijfveer hier achter kan zitten. Als je merkt dat je van een primitieve levensstijl en opties evolueert naar een hoogstaande luxepositie dankzij al je bedenkingen en creatieve acties en bevelen voel je een voldoening zonder weerga. Het spel bied je echter de mogelijkheid om toch deze hele evolutie te negeren. Bij het opstarten van het spel krijg je de kans om te kiezen tussen de Colonise-, Free- en Creative optie. De Colonise optie dropt je op een wereld die je uiteraard moet koloniseren en waar je je mogelijkheden moet vrijspelen door alle bovenstaande opties en handelingen. De free optie laat je een spel starten waarin je alle blueprints al onmiddellijk hebt vrijgespeeld. Er is daarmee niet gek veel verschil met de Creative optie. Hierin is alles onmiddellijk vrijgespeeld en ben je vrij om alles te doen wat je hartje maar begeerd.

Deze game is een leuke sim die zichzelf niet te serieus neemt, maar wel serieus veel opties en mogelijkheden aanbied. Wie in deze game zijn creatieve kant niet voelt prikkelen heeft simpelweg geen creatieve kant. De uitleg van deze game is simpelweg moeilijker en omslachtiger dan de game zelf. Het speelt als een kleurrijke droom en bij het spelen van de volledige versie snap ik waarom er zo enthousiast is gereageerd op deze titel bij de aankondigen en demo’s. De animaties zijn leuk hoewel de stijl bijna kinderlijk en speels is. Dit past echter volledig in het spel en draagt bij aan de regelmatige grijns en glimlach die deze game bij je teweeg brengt. Het is een game die je constant voldoening zal geven en je fier zal laten zijn op jezelf.

• creativiteit ten top
  • ongelooflijk veel opties
  • volautomatische robots voor maximum fun