Attack on Titan 2 + Final Battle Upgrade Pack

Release Datum:, Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Niet elke Anime-gerelateerde game is gebaseerd op een populaire serie. Soms dient een game eerder als promotiemiddel voor een beginnende serie of nieuwe film. Bij een titel als ‘Attack On Titan’ kun je echter zeker zijn dat het een game is om de serie te ondersteunen en fans te plezieren. Bij zo’n succesvolle serie als A.O.T. kun je er ook vanuit gaan dat het een zware opgave is om de fans te bekoren met een game die aan de hoge verwachtingen voldoet. Deze lopende serie brengt dan ook nog eens, een jaar na release van de game, een uitbreiding op de markt zodat hun laatste game up to date blijft met de evolutie van de anime. Hoog tijd dus om de volledige game onder de loep te nemen! Time to attack some titans!

What is attack on titan?

A.O.T. is het bekendste in onze westerse wereld als animeserie. Deze is, zoals dat meestal gaat, gebaseerd op een manga reeks. De franchise is een actie/horror combinatie over een wereld waar de mensheid gebukt gaat onder de tirannie van de titans. Deze wezens hebben schijnbaar geen intelligentie, enkel het instinct om op mensen te jagen om hun op te eten. De mensen weten niet veel over deze wezens, buiten dat ze een ruime 100 jaar geleden zijn opgedoken en dat de kans dat je een ontmoeting met een titan overleeft uitzonderlijk klein is. De mensen proberen hun eigen veiligheid te garanderen door te wonen in steden die omringt zijn door torenhoge muren. Op een dag verschijnt er echter een titan van uitzonderlijke grootte die een gat in de buitenste muur van de stad maakt. Hierdoor strompelen een hoop titans naar binnen en richten een waar bloedbad aan. Vanaf dat moment volgen we de 3 vrienden: Eren Jaeger, Mikasa Ackerman en Armin Arlert. Deze 3 hebben ieder zware persoonlijke verliezen geleden door het toedoen van deze titans en streven ernaar om verandering te brengen in deze getiranniseerde wereld. Hiervoor sluiten ze zich aan bij de ‘scouts’, de tak van ordehandhaving die het op zich neemt de titans te bevechten buiten de muren.

Who are you?

En vanaf hier betrekken we jou in ons verhaal. De game vertelt het verhaal van iemand die een gevonden dagboek leest. Hierin lees je over een onbekende scout (jij dus) die op de achtergrond aanwezig was tijdens de belangrijke gebeurtenissen van de serie. Tussen de bekende scenes uit de reeks treed je in contact met de personages van de reeks. Het is geen nieuwe manier om je, als game-personage, bij de verhaallijn te betrekken maar de uitwerking is niet altijd even geslaagd. Hier werkt hij wel goed. De reeks toont regelmatig extra personages die aanwezig zijn bij gevechten en andere situaties. Het voelt dan redelijk logisch dat jij daar een terugkerend persoon in bent. Het feit dat je in het begin van de game kan kiezen of je een mannelijk of vrouwelijk personage speelt is eveneens logisch aangezien de scouts toegankelijk is voor elk geslacht.

fire up the ODM-gear!

Je speelt dus een mens en bevecht grote tot gigantische menseneters. Hoe pak je dat aan? Wel, je bent voorzien van ODM-gear. Dit is een harnas met kabels, weerhaken en zwaarden. Je schiet je weerhaken af en trekt jezelf de lucht in om rond te vliegen. Je ODM heeft nood aan gas om te functioneren en je zwaarden lijden erg onder het bevechten van de titans waardoor deze regelmatig moeten worden vervangen. Je moet op dit moment ook weten dat je tegenstanders een indrukwekkende genezende eigenschap hebben. De enige zwakke plek die ze hebben is de achterzijde van hun nek. Deze moet je doorsnijden om de titan te verslaan. In de aanloop naar de fatale slag kun je ervoor kiezen om ook hun benen te doorklieven om hun mobiliteit te beïnvloeden of hun armen af te kloppen zodat ze je niet kunnen aanvallen en vastgrijpen. Zoals ik wel al zei hebben de titans een enorme genezende factor waardoor deze schade maar van korte duur is. Het is dus de bedoeling om niet te lang te wachten als je oog in oog staat met een titan maar je acties vlot aan elkaar te combineren.

Hoe lukt dit in de game zelf? Wel, het meeste is auto-aim en vraagt simpelweg aan je om op het juiste moment te kiezen om opnieuw actie te ondernemen en een richting aan te geven. Je zoeft door de stad of het bos tijdens je missies tot je een titan tegenkomt en kan op dat moment van bediening veranderen waardoor je de titan in het vizier neemt. Ook dan is het meeste auto-aim en is het enkel nog aan jou om te kiezen hoe je afstand en snelheid beïnvloed en op welk moment dat je toeslaat. Let wel, ik zei al dat je zwaarden erg lijden onder je acties en je harnas werkt op gas. Als je de status hiervan niet opvolgt is het goed mogelijk dat je je eigen gevechten aanzienlijk langer en moeilijker maakt.

Deze 2 elementen moet je manueel en strategisch vervangen en maken een makkelijk en kwetsbaar doelwit van je. Bovendien heb je de kans om een titan uit te schakelen door een enkele aanval. Als je ze in je vizier kunt nemen voordat ze je hebben opgemerkt kun je een aanval opstarten die je rechtstreeks naar hun zwakke plek leidt. Hier moet je je aanval timen om de titan onmiddellijk uit te schakelen. Door deze elementen worden je missies strategischer dan je zou verwachten. Eens om de zoveel tijd, vaak op het einde van je missie, kom je een speciale titan tegen. Dit noemen ze in de serie een ‘abnormal’. Deze Titans hebben andere gedragingen als andere titans en zijn niet doelloos alle mensen aan het aanvallen. In het spel zijn deze afsluiters van je missies ook voorzien van schilden en genezen nog sneller dan de andere titans. Hierdoor duurt het eindgevecht van je missie altijd langer dan de gemiddelde confrontaties.

You never play alone

Tussen missies in heb je de kans om te werken aan je relaties met je teamgenoten en upgrades of nieuwe wapens en gear te kopen. Hierdoor speel je skills en andere mogelijkheden vrij om jezelf te verbeteren zodat je stats en uitrusting beter passen bij je speelstijl. Op dit moment kun je dus ook je stats en level bekijken. Na iedere missie krijg je een oplijsting van je prestaties waardoor je level kan stijgen en je meer abilities kan gebruiken. Ook speel je, naargelang het verhaal vordert, nieuwe wapens en equipment vrij waardoor je jezelf voelt groeien van het frisse groentje tot een veteraan. Op zich beïnvloed dit je gameplay wel wat, maar het is een game die je van missie naar missie stuurt. Deze missies zijn vaak niet gevarieerd en komen zowat altijd neer op overleef, zorg dat de juiste personen mee overleven en/of escorteer iemand van punt A naar punt B. Natuurlijk kom je links en rechts onverwacht titans tegen die variëren in grootte maar zowat altijd dezelfde uitdaging bieden en aanpak vragen.

Over de andere personages gesproken: Deze laten je niet alleen op het strijdveld. Of beter gezegd: Jij kiest ervoor dat ze je niet alleen laten op het strijdveld. Tijdens missies krijg je de kans om teamleden te vragen met je mee te gaan. Soms moet je ze eerst hiervoor vinden, leren kennen of redden van een titan. Ieder personage heeft zijn ‘waarde’ waardoor je gemotiveerd bent om op zoek te gaan naar betere teamleden. Via een simpel commando kun je je vrienden vragen om je bij te staan. Dit zijn standaard aanvallen die je ze kunt laten uitvoeren op de titan die je zelf in vizier hebt maar ieder personage heeft nog een extra troef. Dit zijn vaste extras die je niet kan veranderen per personage. Sommige hebben de optie om je bij te staan op vlak van genezing, anderen spurten je te hulp als laatste optie omdat je in de handen van een titan vast zit, en zo zijn er nog enkele andere opties. Ben je fan van een ander personage dan het anoniem persoontje dat je speelt? Via het ‘another mode’ in het menu kun je kiezen om in missies te vechten als de personage van je keuze. Er is zelfs een online mode voorzien die je toelaat om samen te vechten of te  strijden voor de hoogste killscore. De ontwikkelaars hebben er duidelijk over nagedacht om de game van replay waarde te voorzien ondanks het een genre van game is dat snel eentonig wordt door de terugkerende missies.

New content

Zoals gezegd is er recent nieuwe content toegevoegd aan deze game om up to date te blijven met de serie. Deze expansie, genaamd ‘Final Battle’, is een uitgebreide bijdrage die je game versterkt met nieuwe features zoals de ‘Character Episode Mode’ en ‘Territory Recovery Mode’. Daarbij krijg je nu ook toegang tot 5 nieuwe speelbare personages en volledig nieuwe uitrusting. ‘Waarom nu opeens’ denk je nu misschien. Wel, omdat de serie een hoop vragen opbouwde in seizoen 1 en 2 en deze pas aan het einde van seizoen 3 begon te beantwoorden. Nu seizoen 3 afgelopen is kan de game pas personages, uitrusting en veranderingen gebruiken zonder het verhaal te verpesten of onlogisch over te komen.

Het mag wel gerust gezegd worden dat, door de evoluties en gebeurtenissen van het verhaal, er opeens een hoop extra content beschikbaar is. Dit zal vooral fans van de serie bekoren maar de game toont het verhaal goed en uitgebreid genoeg dat ook mensen die de serie niet kennen nieuwsgierig zullen zijn naar deze nieuwe kernfiguren. ‘Territory Recovery Mode’ staat je toe om een eigen squad op te starten, te commanderen en op avontuur te gaan buiten de muren van de stad om terrein, dat je hebt verloren aan de titans, terug te winnen en voor de mensheid te heroveren!

Deze game moest hoog nodig in mijn bibliotheek belanden! De reeks is een instant classic die ik al aan veel vrienden heb aangeraden. De game slaagt er best goed in om de sfeer, spanning en actie van de serie over te brengen naar je speelervaring. De game lijkt erg chaotisch in het begin en vraagt een zekere focus en motivatie om onder de knie te krijgen. Eenmaal door de tutorials kom je echter op een indrukwekkende game uit die, ondanks het feit dat de missies repetitief aanvoelen, je echt kan meesleuren in een pakkend avontuur. De reden dat we deze game nu reviewen is dankzij de nieuwe content genaamd ‘Final Battle’. Voor degene die de game al hadden kan ik deze alleen maar aanraden wegens zijn veelzijdigheid, uitgebreide toevoegingen in personages, equipment en meerwaarde aan verhaal.

• goede overdracht van anime naar game
  • rondzoeven via ODM is lekker vlot
  • Titans afslachten geeft veel voldoening