Atelier Ryza: Ever Darkness & the secret hideout

Atelier Ryza: Ever Darkness & the  secret hideout

De games uit de ‘Atelier’ reeks vind je in meerdere console generaties terug. Als ik mijn eigen collectie ga bekijken vind ik zelfs titels terug op de PS2. Ondertussen zijn we 2 generaties verder met alweer de volgende generatie aan consoles al in de aantocht. In het verleden zorgden deze games voor een zeldzame toevoeging aan je collectie. De reeks heeft door de jaren heen echter bekendheid en fans verzameld en behoort nu tot een van de reeksen waar fans naar uitkijken.

Reisalin Stout

Onze protagonist heet Reisalin, maar iedereen noemt haar Ryza. Vanaf het openingsfilmpje merk je dat het een energieke en eigenwijze jongedame is. Al snel voel je haar passie en zin voor avontuur, ook al is ze nog nooit buiten haar dorp geweest. Je leert ook onmiddellijk haar 2 beste vrienden kennen, Lent en Tao. Deze 2 worden blijkbaar zowat altijd in haar plannen betrokken en bezorgen hun ouders en omgeving daar meer last mee dan ze zelf willen. Lent is een (beginnende) spierbundel die ervan droomt een erkent en succesvol krijger te zijn terwijl Tao een beetje een boekenworm is, maar een collectie antieke boeken van zijn overgrootvader heeft die hij niet kan lezen. Drie hele verschillende persoonlijkheden dus, maar vrienden door dik en dun, die samen een avontuur plannen. Uiteraard zetten ze al gauw de stap om hun nieuwsgierigheid te blussen en verkennen ze de wereld buiten hun dorp. Zoals het een goede RPG beaamd beland het spel vanaf daar in een stroomversnelling, leren ze nieuwe mensen kennen die hun gaan helpen met hun vaardigheden te ontwikkelen, ontdekken ze meer en meer over de wereld maar natuurlijk ook over zichzelf en begint het avontuur pas echt.

Tijd voor een atelier!

In een ‘Atelier’-game hoort een atelier… een alchemisten-atelier natuurlijk. Dit is namelijk het talent dat Rysa al heel snel bij zichzelf ontdekt en verder wilt ontwikkelen om aan haar grote avontuur te beginnen. Natuurlijk moet je dit, net zoals Ryza zelf, allemaal nog leren dus heb je nood aan een beetje uitleg. Hoewel ik mezelf als een doorwinterde gamer zie vind ik een uitgebreide tutorial altijd wel leuk en dat pakken ze bij deze Atelier Ryza zeker goed aan. Zelfs bij je eerste echte gevecht steekt de game er nog even de moeite in om je uit te leggen dat je je tegenstander verslaat door zijn HP op 0 te krijgen. Dus die hele uitleg en tutorial springt regelmatig naar voor tot je je atelier opbouwt en je kan beginnen aan je brouwsels. Hier maakt de game naar mijn gevoel echter opeens een sprongetje en gooit je in het diepe. Je krijgt de uitleg dat je kan brouwen op basis van recepten die een soort van schema vrijspelen voor je ketel. Je krijgt welliswaar de uitleg over alchemie en het feit dat je vanaf dan kan creëren zonder weerga. Ook vertelt het spel je dat je resultaat afhangt van de materialen die je gebruikt, maar vanaf dan is opeens de hele wereld je speelveld en kan je een verloren gevoel hieraan overhouden. Alles waar je eerst aan voorbij liep, simpelweg omdat je er niets mee kon doen, kun je opeens bekijken, slaan, oprapen,… om er materialen en ingrediënten uit te halen. Klinkt allemaal erg logisch maar het verschil in opbouw is overweldigend merkbaar. Waar je langs de ene kant minieme stapjes leert zetten word je op dit moment in de wereld gegooid en wordt er aan je gevraagd om je inventaris op te vullen. Hier ben je gelukkig snel door uit dus ik kan alleen maar aanraden op dit moment even kalm te blijven, je niet te laten overweldigen en even tijd te nemen om te verkennen.

Bij het maken van je items via alchemie werk je via een recept dat zich uit in een soort van raster. Dit raster moet je zo goed en zo kwaad mogelijk proberen op te vullen met kwalitatieve materialen om een zo perfect mogelijk resultaat te behalen. Ieder item en ingredient dat je vindt heeft een score. Op basis hiervan beslis je welke items je gebruikt. Daarbij komt ook dat je bij iedere bereiding kunt kiezen hoe uitgebreid je ingrediënten toevoegt. Natuurlijk zijn er de basisbenodigdheden die je moet toevoegen om je resultaat te behalen maar je kan veel verder gaan. Wil je experimenteren en kijken welk effect het geeft om iets extra in de pot te gooien? Dat kan bij deze allemaal. Als je dan ook nog weet dat je hiermee nieuwe recepten en mogelijkheden vrij speelt sla je al helemaal aan het experimenteren en mix je er op los.

Time for an adventure

Natuurlijk kom je op je avontuur monsters tegen. De bossen, velden, stranden,… ze zitten er zowat vol mee. Natuurlijk is dat geen probleem want je bent, samen met je vrienden, jezelf aan het trainen om deze met glans te verslaan. Tijdens de gevechten bestuur je eigenlijk alleen 1 persoon. Je kunt wel kiezen hoe je vrienden spelen en hebt invloed op het teamgebeuren maar niet elke actie is door jou gekozen. Daarbij gebeuren de battles in real time. De tijd stopt niet even tot jij je keuze hebt gemaakt. Doorheen het gevecht probeer je je ‘tactics level’ omhoog te krijgen door samen met je vrienden aanvallen uit te voeren om zo de volgende aanvallen sterker en als combo uit te voeren. Uiteraard heb je een heel arsenaal aan skills en speciale vaardigheden, kun je je vijanden hun zwaktes uitbuiten en tijdelijk verlammen door strategisch te vechten en nog veel meer. Dit is zo’n spel waarin het evenwicht tussen battles en alle mogelijkheden buiten je avontuur in mooi evenwicht is. Het spel voelt niet aan alsof het één aspect belangrijker is dan het ander.

Deze game heeft alles wat een goede Atelier-game maakt, maar ook alles wat een RPG-game nodig heeft én meer. Opties en mogelijkheden voelen aan als eindeloos en kunnen je wat overweldigen. De gevarieerde en boeiende personages van het verhaal maken het een meeslepende ervaring in een game die je alle hoeken van de map zullen laten zien. En het mooie van al is, het is het iedere seconde meer dan waard. Deze game verdient niet alleen een plaats in menig collecties, deze game is een must play voor iedere RPG-liefhebber. Naar mijn persoonlijke beleving zou ik de game bijna een perfecte score geven voor zijn mooie artwork en creativiteit.

• mooie balans RPG-alchemie
  • leuk verhaal, toffe personages

• soms wat onduidelijk in je volgend doel