Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy

Ik heb hier al meerdere Atelier games besproken. De ene daarvan valt, zoals dat altijd is in een franchise, wat meer in de smaak als de andere. De game uit die reeks die ik het hoogste scoorde en het meeste plezier aan heb beleefd is ongetwijfeld ‘Atelier Ryza: Ever Darkness & the secret hideout‘. De game draaide rond een erg energiek meisje genaamd Ryza en haar 2 vrienden Lent en Tao. Dit trio begon enthousiast aan hun eerste avontuur wat al snel escaleerde tot een avontuur van proportie waarin nieuwe vaardigheden en vrienden centraal stonden. Op het einde van de game gingen de avonturiers allen hun eigen weg met elk hun eigen doelen en beloftes. Nu, 3 ingame jaren later, begint Ryza aan haar nieuw avontuur waarin ze oude en nieuwe gezichten zal tegenkomen. Scoort deze sequel dus even goed als het eerste deel? Ik test het voor jullie uit.

Continue your story Ryza

Zoals gezegd zijn er 3 jaren gepasseerd voor Ryza en haar omgeving. In die tijd heeft ze geprobeerd om haar vaardigheden als alchemist aan te sterken maar dit bleek moeilijker dan verwacht. Gelukkig heeft haar omgeving haar ondertussen wel als alchemist erkent en wordt ze wel eens gevraagd om met raad en daad te assisteren. Nu ze is gecontacteerd door haar oude vriend Tao, verlaat Ryza haar klein eiland om de grote stad te verkennen en hem bij te staan bij diens onderzoek in oude ruïnes. Hij meent immers dat ze iets te maken hebben met alchemie. Vlak voor haar vertrek krijgt ze nog een glimmende steen in haar handen geduwd om te onderzoeken. Zoals de vorige game ook succesvol uitvoerde blijkt al snel dat niets is wat het lijkt, de kleine uitstap uitdraait tot een gigantisch avontuur en dat iedereen zijn eigen talenten ten volle moet ontwikkelen en verkennen. Helaas was Ryza hier niet volledig op voorbereid en is ze niet voorzien van alle items en materialen die ze heeft verzameld in het verleden. Gelukkig heeft Tao haar wel voorzien van een eigen stek waar een cauldron staat te wachten tot een zekere alchemist komt mengen en brouwen naar hartenlust.

Old versus New

Een sequel moet enig verschil hebben met zijn voorganger om zich ervan te onderscheiden. Als je het verhaal verder zet zoals in deze JRPG het geval is, is dat niet altijd makkelijk. Atelier Ryza doet echter goed zijn best om verbeteringen aan de man te brengen om de gameplay en vooruitgang in het spel terug origineel te maken. Zo moet je nu niet meer rekenen om, doorheen het verhaal, herhaaldelijk boeken over alchemie te ontvangen en daarmee nieuwe recepten te ontdekken. In de plaats daarvan wordt je nu voorzien van een Skill Tree waarin je de vaardigheden en recepten die je eigenlijk al had en kende, opnieuw kunt vrij spelen. Al snel ontwikkel je dus terug een sikkel, houtbijl en dergelijke terwijl je jezelf terug in staat stelt om vaardigheden en talenten te gebruiken zoals weleer. Natuurlijk is dat een actie van lange adem en moet je voor alles terug grondstoffen vinden en ervaring opdoen om terug aan te leren. Hiervoor verken je uiteraard de wereld en ga je het gevecht aan met allerlei wilde dieren en magische wezens. Ook tijdens die handelingen zijn er duidelijke veranderingen op te noemen. Zo zie je in dit tweede deel welke grondstoffen je uit de planten en omgevingen kunt scoren. Je hoeft met andere woorden minder te onthouden welke struik of boom je juist te lijf moet gaan met welk instrument.

Tijdens je gevechten heb je gelukkig al vanaf het begin nieuwe mogelijkheden ter beschikking. Zo krijg je nu de kans om tussen je beurten door te verdedigen en items te gebruiken. Tijdens de gevechten bedien je nog steeds slechts 1 persoon. Deze kan je tot actie aanzetten zodra zijn timer afloopt. Afhankelijk van je gekozen actie heeft je personage een langere of kortere timer voor zijn volgende beurt. Vanaf nu kun je dus ook acties ondernemen tussen je beurten door. Zo kan je verdedigen en, wanneer het past, items gebruiken. Daarbij is het hele systeem van het tactics level en core charge verandert. Vroeger verhoogde je, samen met je vrienden, dankzij je standaard aanvallen je AP-teller. Eenmaal een zekere hoeveelheid bereikt kon je ervoor kiezen om al deze punten op te offeren en je tactics level te verhogen zodat je meer en betere aanvallen kon gebruiken. Daarbij vertrok je vroeger met een zekere hoeveelheid core charge. Door items te gebruiken deed je deze hoeveelheid dalen. Dit is beide aangepast en verandert. Je verhoogt nog steeds je AP-teller door het gebruik van standaard aanvallen maar moet ze niet meer opofferen om te stijgen in tactics level. Je tactics level stijgt vanaf nu door het gebruik van allerlei skills en speciale aanvallen. Je core charge werkt nu ook volledig omgekeerd in vergelijking met het eerste spel. Vanaf nu begin je elk gevecht met 0 core charge. Ook weer door het gebruik van speciale aanvallen en skills stijgt je core charge waardoor je items kunt gebruiken, zelfs meerdere tegelijk als je hoeveelheid core charge het toelaat.

Fast travel to your atelier

Je begeeft je vanaf het eerste moment op onbekend terrein en breidt je bekend terrein uit. Gamers die de Atelier games kennen weten dat hier vaak de ‘fast travel’ optie aan verbonden zit en Atelier Ryza 2 is daar niet anders in. Ook hier is het een vooruitgang ten opzichte van de voorloper, in de zin van duidelijkheid. Bij het eerste deel had je er immers het raden naar waar de extra gebeurtenissen en side quests te vinden waren. Nu kun je bij de locaties pictogrammen zien die je duidelijk maken dat er in die regio iets of iemand te vinden is die je van een extra cutscene of sidequest kan voorzien. Natuurlijk zal je erg vaak terugkeren naar je atelier om nieuwe items te maken met je alchemie, het verhaal verder te laten gaan door te rusten of om even bij te praten met je partners. Vaak genoeg zal je ook terugvluchten naar je atelier om je buidel aan items leeg te maken zodat je verder kan verzamelen. Gelukkig kan je op eender welk moment ervoor kiezen om je fast travel te gebruiken en zijn de maps voorzien van genoeg fast travel punten om terug naartoe te reizen.

Tijdens je reizen en verkenningstochten verken je vooral ruïnes en vergeten locaties. Al snel ontdek je dat je in staat bent om informatie en kennis uit deze locaties te verkrijgen die anderen niet zien of niet aan elkaar kunnen linken. Gelukkig vind je hoe je dit allemaal kunt gebruiken om jezelf verder te helpen en hangt je vooruitgang af van het vinden en sorteren van deze informatie. Zo achterhaal je immers wat de ruïnes zijn en welke rol ze spelen in je avontuur.

Atelier Ryza 2 pakt alles wat het eerste deel heeft opgebouwd en laat zien dat ze ermee naar een hoger niveau kunnen. Veel elementen werden succesvol opnieuw gebruikt terwijl anderen creatief werden aangepast. Het enige minpunt dat me duidelijk opviel was het gebrek aan echt nieuwe vijanden en monsters. Ook op dit vlak is zowat alles overgenomen van het eerste deel waardoor de hele verhuis van het kleine eiland naar de grote stad minder geloofwaardig overkwam. Verder ben je als speler van deze game een onderdeel van een spannend en gevarieerd verhaal dat je aandacht en concentratie zeker nodig heeft. Gelukkig zijn er genoeg plot twists en onvoorspelbare momenten waardoor je gemotiveerd blijft om het avontuur te blijven volgen. De bekende personages zijn geloofwaardig gegroeid als personen maar hebben nog steeds hun typische trekjes waardoor we ze in het eerste deel zo aangenaam vonden.

• succesvolle evolutie sinds eerste game
  • boeiend verhaal
  • skill tree is goede toevoeging