Asterix & Obelix XXL Romastered

Asterix & Obelix XXL Romastered
Asterix & Obelix XXL Romastered

In mijn jeugdjaren was ik verzot op het lezen van strips. Hoogst waarschijnlijk kwam dit mede door mijn vader, die een groot stripverzamelaar was. Hierdoor heb ik op jonge leeftijd al kennis gemaakt met stripreeksen zoals De Blauwbloezen, Robbedoes & Kwabbernoot, Guust Flater en Asterix & Obelix. Vooral van deze laatste was ik enorme fan. De stijl, de humor en alle avonturen die de Galliërs tegenkwamen waren een puur genot om te lezen. Ik was echter zo druk bezig om al deze avonturen te lezen dat ik de videogames van de gelijknamige helden totaal over het hoofd heb gezien. Tijd dus om de Romastered versie van Asterix & Obelix XXL is vast te pakken en te zien welke snode plannen de Romeinen nu weer aan het smeden zijn.

Welkom in Armorica

Asterix & Obelix XXL kwam voor het eerst uit in 2003 op de PS2, PC, Gameboy en Gamecube. Leuk weetje is dat het in Amerika uitkwam onder de naam Kick Buttix. In 2005 kreeg het spel een vervolg met XXL 2 en dan nog eens 14 jaar later een derde deel genaamd XXL 3. In dit eerste deel volgen we onze Gallische vrienden Asterix en Obelix die op jacht zijn naar everzwijnen. Op hun terugweg vinden ze hun dorp Armorica helemaal vernield door de Romeinen. Na heel wat vijanden te hebben afgeklopt kom je erachter dat al je dorpsgenoten (ja zelfs die vervelende bard) zijn ontvoerd en meegenomen naar allemaal verschillende delen van het Romeinse rijk. Het is dus aan onze twee helden en hun trouwe maatje Idéfix om je vrienden te gaan bevrijden. Heel dit avontuur neemt je mee van Gaul tot Rome, tot zelfs de warme zandoppervlakten van Egypte.

Nostalgix

Omdat dit een remastered versie is van een oud spel, is het natuurlijk altijd leuk om het nieuwe eens met het oude te vergelijken. Omdat ik de originele game nooit heb gespeeld ging dit voor mij eerder een moeilijke opgave worden met heel wat opzoekwerk op het internet. Gelukkig hebben de makers van het spel hier aan gedacht en kan je met een simpele druk op een knop je spel helemaal omtoveren tot de originele graphics en muziek. Iets wat ik wel enorm kan appreciëren in een remastered spel. Iets wat mij direct opviel waren natuurlijk de graphics. Deze zijn veel levendiger, veel frisser van kleur en veel aangenamer om naar te kijken. Je kan zeggen wat je wilt over een nostalgie, maar in deze tijd wil de pixels niet meer op mijn tv kunnen tellen. Waar ik iets minder enthousiast over ben is de muziek. In een spel dat gaat over Romeinen en Galliërs in de jaren 50 voor Christus, vind ik persoonlijk dat een gemoderniseerde 8-bit muziekstijl niet op zijn plaats is. Dit had vroeger misschien zijn charmes, maar klinkt nu eerder druk en vervelend.

Rare jongens die Romeinen

Op vlak van gameplay lijkt er het minst zijn veranderd. Je loopt rond en slaagt Romeinen tot pulp met je vuisten. Dit doe je vooral door op één knop te mashen totdat je combo balk is gevuld. Als deze gevuld is kan je met behulp van een simpele combinatie van toetsen een speciale aanval uitvoeren. Meer dan dit moet je eigenlijk niet verwachten als je hordes aan Romeinen verslaat. Er is zelfs geen mogelijkheid tot verdedigen. Dus mocht je leven op een laag pitje staan, kan je je best even terug trekken en op zoek gaan naar een everzwijn om terug wat op krachten te komen. Dit is niet altijd even gemakkelijk en een groepje van twintig vijanden kan al snel leiden tot een vlugge dood. Moet het toch lukken om deze vijanden te verslaan heb je wel een mooi aantal helmen verzameld, die je kan inruilen bij een verkoper voor meer speciale aanvallen.

Old game, new minigame

Tussen al het vechten door, heeft dit spel ook een tal van minigames te bieden. Deze gaan time trials tot het verzamelen van helmen op een bepaald parkoer. Maar het meest vernieuwende is hetgeen waarbij je muntjes moet verzamelen binnen een bepaalde tijd. Het leuke hieraan is dat de muntjes verstopt zijn in zowel de remastered,  als de originele versie. Al deze minigames zorgen voor een leuke afleiding van het verhaal, maar zorgen ook voor de nodige frustraties. Voor een spel dat de leeftijdscategorie van 7 jaar en ouder heeft gekregen, zijn deze minigames behoorlijk pittig. Sommige lijken soms zo onhaalbaar dat ik het spel even moest stopzetten om mezelf wat tijd te geven om daarna weer opnieuw te falen. Iets waar elke completionist wel eens mee te kampen heeft.

Technische aspecten

We weten natuurlijk allemaal dat niet elke remaster een groot succes kan zijn, maar Asterix en Obelix leken het wel goed te doen op vlak van grafische verbeteringen. Echter heeft spel enorm veel last framedrops. Zeker wanneer er grote groepen vijanden tegelijkertijd in het scherm komen, lijkt het spel enorm veel moeite te moeten doen om nog te draaien. Op vlak van audio heb ik al een beetje mijn beklag kunnen doen, maar ook de voice-acting laat hier een beetje te wensen over. Deze is helemaal niet veranderd en klinkt in combinatie met het leuke visuele heel saai en ouderwets.

Met hordes van steeds dezelfde vijanden voelt de combat heel repetitief aan. Iets wat voor deze tijd niet echt acceptabel meer is. Hierdoor lijken de levels soms eindeloos te duren. Naast de graphics is er te weinig rework aan de gameplay gedaan, waardoor het spel enorm outdated aanvoelt. Misschien komt het doordat ik het origineel nooit heb gespeeld, maar ik miste hier enige vorm van nostalgie. Kraak ik deze game dan volledig af? Absoluut niet. Vergeleken met het origineel zijn de graphics enorm verbeterd. Ik heb genoten van het verhaal en de minigames zorgen voor een leuke afwisseling. Jammer dat deze soms ook weer te moeilijk zijn. Een echte must have voor de fans van het eerste uur, maar voor wie Asterix en Obelix niet kent, zal deze game niet dezelfde waarde hebben.

• Betere graphics
  • Leuk verhaal

• Repetitief