Asterix & Obelix XXL 2

Voor velen onder ons zullen Asterix en Obelix geen onbekenden zijn. Of het nu van de stripverhalen is, de tekenfilms of de live action films, we hebben de dappere Galliërs zeker al wel eens gezien. Ze zijn ook geen onbekenden voor vele gamers. Al sinds de 8bit generatie zijn ze immers present geweest. Vandaag bekijken we een van hun 3D avonturen, specifieker uit 2006, en zullen we ontdekken of deze rare jongens nog steeds relevant zijn in deze generatie.

Kan jij alle referenties spotten?

Kan jij alle referenties spotten?

Hoezo, mijn vis is niet vers?

Zoals reeds aangegeven, is dit spel eigenlijk een remaster van het spel Asterix & Obelix XXL 2: Mission Las Vegum. Het spel kende een release op Playstation 2 en Windows, met een eerste remake op de PSP en Nintendo DS. Het is dus ook wel vrij hard te merken dat het spel een HD remaster is, zeker wanneer je de cutscenes te zien krijgt. Alsof je naar een oude televisie aan het kijken bent, zijn de cutscenes gelimiteerd tot een vast formaat, met grote lelijke lege vlakken rondom. Het is begrijpbaar dat het er lelijker zou uit zien moesten ze cutscenes uitrekken naar de huidige resolutie, maar wel vrij jammer als je dan games zoals Spyro, Crash en Ratchet & Clank hebt kunnen spelen waar ze alles netjes opnieuw hadden opgebouwd. Voor de rest hebben ze wel hun best gedaan om het spel er beter te doen uitzien. Zo zijn de characters models wat meer gedetailleerd en ziet de wereld er ook veel levendiger uit dankzij een helderder kleuren pallet.

"Zijn er nog meer Romeinen, Asterix?"

“Zijn er nog meer Romeinen, Asterix?”

Maar goed, graphics alleen maken of breken een game natuurlijk niet. Voor wat het waard is, het is perfect speelbaar hoe het er uit ziet. Het spel ziet er goed genoeg uit om door te zetten. En dan komt de gameplay naar voren. We spreken over een game die al meer dan 10 jaar geleden verschenen is, in een tijd waar hack-and-slash games koning waren. Denk maar aan de Devil May Cry en God of War reeksen. En Asterix & Obelix is ook zo een type game. Enkel knal je er hier op los met je vuisten. Erg moeilijk is de besturing dus niet. Je kan wisselen tussen Asterix en Obelix met slechts 1 druk op de knop, en dit zal nodig zijn om bepaalde puzzels op te lossen. De kleinere Asterix kan door openingen waar Obelix niet door past bvb. Ook kan enkel Asterix toverdrank gebruiken om zo door de hordes van vijanden te breken. Beide personages kunnen springen, slaan en combo’s uitvoeren. Dit ga je hard nodig hebben om de talrijke Romeinen het hoofd te bieden. Geregeld zal je ook beloond worden met power-ups voor het doen van bepaalde combo’s op een bepaalde vijand.

Redb... euhm toverdrank geeft je vleugels!

Redb… euhm toverdrank geeft je vleugels!

Bij Toutatis! Las Vegum here we come!

Naar gameplay toe zit het dus wel ok, hoewel het voor mij na een tijdje veel te repetitief aanvoelde en ik er eigenlijk al vrij snel klaar mee was. Destijds had het waarschijnlijk anders geweest, aangezien ik toen vrij verslaafd was aan de hack-and-slash games. Gelukkig zijn er nog zaken buiten enkel de graphics en de gameplay. Namelijk het verhaal, de dialogen en de muziek. De muziek was… vrij slecht naar mijn mening. Ook heb ik enkele issues gehad waarbij mijn muziek volledig wegviel, waardoor enkel de geluidseffecten nog weerklonken. Deze effecten zijn trouwens wel geweldig! Een ander issue dat ik had, was dat er twee verschillende tracks tegelijk leken te spelen. Dit is gelukkig niet vaak voorgevallen, maar het stoorde mij toch voldoende om niet te vermelden.

Sam Shieffer, als parodie op Sam Fisher uit Splinter Cell

Dan hebben we nog het verhaal. En laat ik het zo stellen, dit was voor mij de reddende factor. Julius Caesar bouwt een pretpark genaamd Las Vegum, wat een parodie is op Las Vegas. En parodie gaat de rode draad zijn doorheen het spel en het verhaal. Maar om even terug te komen op het verhaal, blijkbaar heeft de druïde Panoramix zijn trouw gezworen aan Caesar. Hoe komen Asterix en Obelix dat te weten? Er blijkt een spion te zitten bij de Romeinen, genaamd Sam Shieffer (een parodie op Sam Fisher uit Splinter Cell), die onze helden het nieuws brengt en hun op weg helpt. En dit zet dan ook de toon voor de rest van het avontuur, waar meerdere game franchises hun opkomst maken in het spel. Zo is er een centurion genaamd Larry Craft, met een Tomb Raider outfitje, zien we de Sly mobiel (Sly Cooper) in een alternatieve versie in de achtergrond staan of hebben we een bom in de vorm van Bomberman’s hoofd om wat Tetris blokken op te blazen. Ook vijanden gaan herkenbaar zijn, zo is er een Romein die op Mario lijkt uit Super Mario Sunshine, mét zijn eigen waterspuwende uitrusting!

It's-a me! Centurio!

It’s-a me! Centurio!

Conclusie: Rare jongens, die Romeinen

Het spel op zich voelt vrij gedateerd aan, en het is vrij moeilijk om dan ook écht aan te kunnen prijzen. Toch vond ik het de moeite waard om door te spelen, al was het maar enkel voor het verhaal en om te ontdekken welke parodie of referentie naar andere game iconen kon spotten. Grafisch is het geen hoogvlieger, maar ik heb er wel genoeg plezier aan beleefd en dat is uiteindelijk wel hetgeen dat telt. Ook heeft het mij toch stiekem wel warm gemaakt voor de aankomende nieuwe release in de serie. Dus mocht je deze willen passeren, kijk dan toch zeker wel uit naar het vervolg dat ergens eind 2019 zou verschijnen.

Sly Cooper's van is ook hier terug te vinden!

Sly Cooper’s van is ook hier terug te vinden!

• Geweldige humor met veel referenties
  • Opgepoetste graphics

• Grafisch toch nog steeds wat outdated, zeker in de cutscenes
  • Gameplay is wat repetitief
6

Niels begon zijn gamers' avonturen in het vroege Nintendo tijdperk. Liefhebber van zowat alle game genres, met grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de pen in de andere zet hij zijn ongezouten visie om in reviews zodat je weet waar je je aan kan verwachten.