Assassins Creed III Remastered

Dennis
Assassins Creed III Remastered
Assassins Creed III Remastered

Het is ondertussen 7 jaar geleden sinds Assassins Creed III uit kwam en ik een beetje uitgekeken raakte op de serie. Na Ezio was er niemand die mij in de wereld van de bittere, lange strijd tussen tempeliers en sluipmoordenaars op sleeptouw kon nemen. Of ik het alsnog een kans wil geven? Met een remastered versie van Assassins Creed III, de uitbreiding “The Tyranny of King Washington” en de PS Vita spinoff titel Assassins Creed: Liberation? Vooruit dan. Al was het maar omdat ik de twee laatste nooit heb gespeeld.

Back to the future

Eerst en vooral: ik speel dit op Playstation 4. Waarom zeg ik dit? Omdat ik bij mijn research stootte op de opgepoetste high tech versies van Xbox One X, Playstation 4 Pro en natuurlijk het grafische monster bij uitstek: de PC met alle up to date grafische toeters en bellen. En daar moet ik al opmerken dat ik een beetje teleurgesteld ben. Niet alleen blijven de technische mankementjes op mijn “oud” toestel een beetje hangen maar het voelt ook als een goedkope overzetting zoals de laatste tijd wel meer de regel is. De stad en de wildernis zien er ook gewoon mooier en levendiger uit op mijn laptop dan dat ik opmerk tijdens het spelen. Om nog maar te zwijgen over de texture die verdwijnt tijdens het wandelen door de sneeuw. Iets wat mij meer stoort sinds ik Red Dead Redemption 2 heb gespeeld.

Het zijn niet alleen de animaties die de leeftijd van de game weg geven. Er zijn ook enkele kleine geluidssynchronisatie problemen. Op een bepaald moment breekt een personage een glazen kast en het geluid komt een fractie van een seconde erna pas. Om nog maar te zwijgen over de lip synchronisatie die pas opvalt als je dit soort games tussen de huidige blockbusters door aan het spelen bent. Het is sterk verbeterd ten opzichte van vroeger maar het blijft wel een beetje rond de franchise spoken. Een ander punt is de verouderde structuur van de missies. Of beter gezegd: hoe de gameplay wordt vertraagd door de hoeveelheid aan cutscenes of de verplichte trage wandel terwijl je met andere personages aan het praten bent. En dit is dan als je je volledig concentreert op de hoofdmissie en de zijmissies even laat voor wat ze zijn.

Is het dan overal kommer en kwel? Neen.
Om een voorbeeld te noemen: nu kun je op de mini map kijken welke vijanden er zijn en in welke richting ze kijken. Een verbetering voor het betere sluipwerk.
Daarnaast is er een craftsysteem voor wapens die nu ook items bevatten. Deze was hiervoor enkel als betalende content beschikbaar. Ook het verbergen in een struik en fluiten om de aandacht te krijgen van een vijand zat niet in de originele game en mag een verbetering genoemd worden.

Neverending Story

Voor zij die compleet niet meer weten waar we ergens zitten in de eeuwigdurende strijd tussen de Tempeliers en de Assassijnen is er deze korte recap.

Na de gebeurtenissen in Assassins Creed: Revelations zijn Desmond en zijn vrienden op weg om vanuit een geheime locatie verder onderzoek te verrichten naar wat er nu met de zogenaamde “Apple of Eden” moet gebeuren. Hij gebruikt wederom de Animus om de herinneringen te beleven van Haythem Kenway, een man die belangrijk zal worden in de rebellie van Amerika tegen de Britten. Want jawel, we bevinden ons in het tijdperk dat de 13 staten zich zullen afscheuren van het Britse moederrijk. Later schakelen we over naar zijn zoon Connor om zo een completer beeld te hebben.

Ik moet hieraan toevoegen dat deze game voor mij het eerste breekpunt vormde. Daar stond ik dan, zoveel jaar geleden. 1 van de laatste keren dat ik een Special Edition kocht van een franchise die mij vrij nauw aan het hart lag. Ja, er was geen Ezio meer maar dat mocht de pret niet drukken. Ik had er vertrouwen in dat ze mij, even sterke personages gingen voorschotelen voor dit derde hoofdstuk. Helaas, er volgde een vlakke teleurstelling die ik niet snel meer te boven zou komen. Ik zou vooral kunnen uitweiden over Connor maar om spoilers te vermijden laat ik het jullie best zelf ontdekken.
Zeven jaar geleden heb ik het volgehouden voor het (teleurstellende) einde toch te bereiken, nu wil ik vooral ontdekken of ik iets heb gemist met de dlc en Liberation.

The last temptation of Washington

Helaas is er ook hier teleurstelling. The Tyranny of King Washington is een soort alternatief universum waarbij het hoofdpersonage Connor het moet opnemen tegen George Washington die de scepter rondzwaait, zichzelf tot koning heeft uitgeroepen en ronduit gek is geworden. Enkel Connor beseft de alternatieve tijdlijn maar besluit toch maar het hoofd te bieden aan het nieuwe gevaar. Wat dan volgt is een surrealistische trip die een mix vormt tussen de Animus en Indiaanse mythologie. Moet het gezegd worden dat het niet mijn dada is? Het probleem blijft hetzelfde: generische characters maken een generisch verhaal. Jammer maar helaas.

Last but not least is er dan Liberation. Waarin je voor het eerst met een vrouwelijke Assassijn (genaamd Aveline) kunt spelen. In combinatie met verschillende kostuums kun je missies op verschillende manieren voltooien. Een leuk tussendoortje maar wederom ook niet de reddende kracht waar ik op gerekend had.

Het klinkt misschien een beetje hard en kort door de bocht maar als je verknocht bent geraakt aan Ezio en het flamboyante Italië en dan ineens wordt geconfronteerd met oninteressante personages in een verplichte geschiedenisles over de onafhankelijkheidsoorlog? Dan haak je af.
Toch is er een meerwaarde. Op voorwaarde dat je deze games nog nooit hebt gespeeld van deze franchise. Mocht je toevallig de gamepass van Assassins Creed Origins hebben, kun je deze games gratis downloaden. Op eigen risico uiteraard.

• Meerwaarde voor nieuwe spelers

• HD Remake ipv Remastered
  • Lipsynchronisatie niet in orde
6

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!