As Dusk Falls werd eerder dit jaar nog eens in de kijker gezet tijdens de 2022 Xbox & Bethesda Games Showcase. Het was toen alweer een tijdje stil rondom deze titel die voor het eerst werd onthuld tijdens de Xbox Showcase in 2020. Persoonlijk was ik niet onder de indruk van wat er tijdens de presentaties getoond werd, en was mijn interesse in deze titel dan ook bijzonder laag. Althans, dat was tot ik deze titel zelf onder handen kon nemen. Want ondertussen zijn we alweer wat wijzer geworden en kan ik zonder twijfel stellen dat As Dusk Falls een erg vermakelijke verhalende game is geworden.
Don’t judge a book by its cover
Toen ik deze game ontving vanuit Microsoft was ik eerst toch wat sceptisch. Hoewel ik best kan genieten van een verhalende game, vond ik in eerste instantie de stijl van As Dusk Falls, maar niets. In tegenstelling tot concurrerende games, die eerder gebracht worden als interactieve tv-series gemaakt in gamevorm, wordt As Dusk Falls eerder gepresenteerd als een graphic novel/motion comics. Een gewaagde keuze dus. En dit was ook iets wat mij in eerste instantie weerhield om interesse te krijgen in deze game. Persoonlijk vond ik het, maar vreemd dat personages amper bewegen en eerder bewegen alsof er strip panelen passeren.
Echter begon ik naarmate ik meer en meer in het verhaal gezogen werd het stijltje echt wel te appreciëren. Ik ben bijvoorbeeld zelf een groot liefhebber van stripboeken, en na een tijdje begon ik dan ook het gevoel te krijgen dat ik eerder een interactieve strip aan het spreken was, die weliswaar was ingesproken en verrijkt is met bewegende cutscenes. Vanaf het moment dat ik de game op deze manier zag, was ik verkocht. Al heeft het verhaal van de game hier ook erg veel mee te maken.
As Dusk Falls
Het verhaal van As Dusk Falls ga ik slechts kort uitleggen, gezien het hier over een erg verhalende game gaat, wil ik geen spoilers plaatsen. Het is natuurlijk het leukst om in de game zelf alles te ontdekken van verhaal, dus hier ga ik zo vaag mogelijk op in.
Het verhaal draait om een gezin van verschillende generaties en een trio delinquenten wiens lot met elkaar verweven raakt na een ongeval op de baan in Arizona in 1998. Deze toevallige ontmoeting leidt er uiteindelijk toe dat beide partijen elkaar weer tegenkomen in het nabijgelegen Desert Dream Motel, waar de familie op zoek is naar een overnachting en reparaties aan hun voertuig, en de overvallers, waarvan al snel blijkt dat het een berucht broederlijk trio criminelen is dat bekend staat als de Holt Boys.
Deze zijn op zoek naar een schuilplaats voor de politie na een gewelddadige gewapende overval. De jongens houden zowel de familie als het motelpersoneel onder schot met de bedoeling weg te glippen zodra we de kans krijgen, hierdoor ontstaat er een potentieel dodelijke gijzelingssituatie. Naargelang de beslissingen die jij doorheen de game maakt zal het verhaal anders verlopen en zal de uitkomst van een situatie veranderen naargelang de keuzes die jij maakt.
Decisions
De gameplay kan kort en simpel uitgelegd worden. De game is te spelen met een controller of met je smartphone via de companion app. Hiermee maak je verschillende keuzes in de vorm van wat je antwoorden of welke actie je gaat ondernemen, en af en toe enkele quick time events waarbij je op tijd op een bepaalde knop moet drukken, omhoog of omlaag swipen of een knop meerdere keren moet rammen. Het is simpel en vrij basic, maar wel erg effectief voor dit type game. Sterker nog, het is zelfs mogelijk om de game samen met 8 vrienden te spelen. Op deze manier kan iedereen via hun smartphone stemmen op welk antwoord je ingame wil geven, of welke actie er ondernomen zal worden in het verhaal. Hierdoor kan je een gezellig interactief verhaal avondje creëren. Dit is iets wat ik alvast van plan ben voor mijn volgende playtrough.
Op het moment van schijven was de companion app helaas nog niet beschikbaar, dus hoe goed deze werkt, heb ik helaas nog niet kunnen testen. Spelen, met vrienden kan bovendien zowel in local multiplayer als online multiplayer, dus indien je dit wenst kan het zelfs op afstand. Tot slot is er zelfs nog een broadcast mode, waarbij kijkers in je Twitch stream kunnen mee stemmen. Dus ook perfect voor een leuk avondje streamen op Twitch. De beslissingen van de groep beïnvloeden de uitkomst van het verhaal, hoewel de spelers niet altijd hun zin zullen krijgen. Beslissingen en quick time events worden bepaald door het aantal stemmen dat voor elke optie wordt uitgebracht. De meerderheid wint.
Spelers hebben echter wel een vaardigheid achter de hand die een competitief element toevoegt aan As Dusk Falls, de override. Als een speler zich bijzonder sterk overtuigd voelt over een beslissing in het spel, kan hij een override gebruiken, waarvan elke speler er drie heeft, om een uitvoerende beslissing te nemen. Bovendien kan een andere speler een override opheffen.
Aan het einde van een hoofdstuk krijg je een scherm te zien die de persoonlijkheidstypes weergeeft van elke speler gebaseerd op hoe deze beslissingen namen tijdens het spelen. Dit gebruik van de keuze van een speler om een persoonlijkheidstest te maken is een andere unieke toevoeging aan het spel, dit maakt de stats meer dan een leuk gespreksonderwerp. Het brengt de diepte van het interactieve narratieve genre aan de oppervlakte. Zelfs als je denkt dat je een rollenspel speelt of denkt dat je je identificeert met een personage, doet dat er niet echt toe. Je legt jezelf in elke beslissing die je maakt, wie weet krijg je na het spelen van deze game zelfs meer inzicht over jezelf.
Conclusie
As Dusk Falls lijkt op het eerste zicht dankzij de visuele stijl en presentatie een beetje een vreemde game. Probeer je echter net zoals ik hier even door te zetten, want anders mis je een game met een geweldig sterk verhaal. Echter moeten we hier wel realistisch zijn dat de game zeker niet voor iedereen is weggelegd. Maar voor wie zich hier niet aan stoort en in zich in het verhaal laat zuigen wacht zich een erg leuke ervaring. Dankzij de vele keuzes en uitkomsten die daaruit voort kunnen komen zal iedereen een ander verhaal beleven. Zeker wanneer je met meerdere personen speelt – die dankzij de companion app kunnen stemmen over beslissingen – zul je een unieke ervaring beleven, die ook nog eens herspeelbaar is dankzij het aftakkende verhaal. As Dusk Falls heeft mij in ieder geval onverwacht enkele erg leuke avonden bezorgt, en hier zullen er nog zeker meer van volgen.