Arca’s Path

Arca’s Path
Arca’s Path
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik moet toegeven dat mijn VR-bril niet vaak wordt gebruikt. Ik hoor van mensen verhalen over misselijkheid en hoofdpijn maar heb er zelf geen last van. Ik mis persoonlijk gewoon een paar mooie games in mijn bibliotheek die een blijvende meerwaarde bieden waardoor mijn VR-bril een vaste waarde wordt. Ik greep daarom de kans om Arca’s Path te reviewen in de hoop een mooie titel aan de collectie toe te voegen. Of dit in de praktijk een even grote meerwaarde is gebleken, lees je in deze review. Let’s go!

Nostalgie in de laatste nieuwe technologie

Volgens menig ontwikkelaars en uitgevers is VR de nieuwe standaard, wat in de praktijk toch wel vrij betwistbaar is. Maar VR of niet, deze game geeft bijna een vintage gevoel, alsof het toch niet van deze tijd is. Arca’s Path had eigenlijk bijna een titel kunnen zijn van een oldskool game. Noem ik nu de game ouderwets? Nee, helemaal niet. Ik bedoel gewoon dat het concept van de game helemaal in die tijdsgeest hoort. Lekker simpel. OK, het verhaal is wat complexer dan ze vroeger op poten zetten, maar het idee is lekker basic. Het hoofdpersonage verandert in een bal en moet doorheen verschillende levels navigeren. In het begin is dit erg simpel maar de levels krijgen steeds meer elementen die het je behoorlijk moeilijk maken. Bereid je dus al maar voor op puzzels, slaloms, kronkelende baantjes en doodlopende straatjes.

Bediening in VR

Dit is misschien even moeilijk te verwoorden maar je hebt geen controller nodig voor de besturing van deze game. Je kijkt immers via je VR-bril gewoon in de richting dat je op wilt bewegen. Als je wilt stoppen moet je simpelweg knal onder de bal kijken. Dit klinkt revolutionair maar eigenlijk gebruik je dus je nek als analoge stick. Vreemd genoeg werkt het ook nog ook. Concreet gezegd start je dus de game op en leg je je controller lekker opzij. Deed ik dit ook elke keer? Nee zeker niet. Er is niets in de game dat je aanzet om die controller weg te leggen. Toch heb ik ergens gemerkt dat ik de controller best niet vast hou tijdens het gamen. Persoonlijk ben ik zo gewend om een invloed te hebben met mijn controller dat ik bleef proberen om mee te spelen met mijn handen. Natuurlijk had dit allemaal geen invloed en was het best om de controller weg te leggen zodat ik mezelf niet in de war bracht.

Visueel typisch VR

Het visuele aspect van Arca’s Path zal niemand omver blazen. Ik denk dat dit voor erg veel VR-games geldt. De omgeving en de variatie in de game compenseert dit echter wel. Verwacht je aan kleurrijke, groene, fleurige landschappen maar ook duistere hoekjes en koude omgevingen. Deze variatie had de game zeker nodig om kwalitatief waardig te blijven. Alleen jammer dat je weinig kansen krijgt om van deze omgeving te genieten. De game houdt je focus volledig op de actie. Op zich klinkt dit logisch en zelfs als een troef. Bij een VR-game is er echter zoveel tijd gestoken in een 3D-omgeving dat ik graag mijn tijd kan nemen om hiervan te genieten. Aangezien je kijkrichting dient als bediening is dit dus erg moeilijk. Natuurlijk bestaat de ‘pauze’-knop nog, maar dit is toch niet hetzelfde.

Arca’s path is een typische VR-game daterend voor deze tijd. De technologie staat nog niet op punt en er zijn veel games die de grenzen en mogelijkheden verkennen. Arca’s path is op veel vlakken geen hoogvlieger maar zeker wel aangenaam om te spelen. Ik kan zelfs Arca’s Path aanraden aan nieuwkomers voor het VR gebeuren. Deze game is lekker luchtig en fun en nog belangrijker: niet te zwaar als eerste VR-ervaring.

• Simpel maar tof concept
  • Goede instap voor VR

• Geen blijvende meerwaarde voor de collectie