Arcade Spirits

Arcade Spirits
Arcade Spirits
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:

Arcadekasten, en meer bepaald diegene van de arcadehallen, zijn niet meer zo populair als ze ooit waren. Persoonlijk vind ik dit een erg jammerlijke zaak. De sfeer in zo’n arcadehallen is gewoon niet te evenaren. De lichtjes, geluiden, kleuren en prints van de kasten,… eigenlijk alles in het totaalpakket spreekt de gemiddelde gamer wel aan. De mensen van Fiction Factory Games bedachten daarom een wereld waarin de populariteit van arcadehallen nog steeds in stijgende lijn is. In deze wereld beleef je het avontuur dat Arcade Spirits heet.

Tijd voor een job

Het spel begint met het aanmaken van je eigen personage. Je keuzes zijn niet bijster uitgebreid maar het is alvast een leuk begin van de game. Dan kom je in de harde realiteit terecht. Je bent (weeral) je werk kwijt geraakt. Je flatgenote wijst je er al snel op dat de huur niet op zich zal laten wachten en dat je zo snel mogelijk terug aan het werk moet. Ze stelt je een app voor dat je hierbij zal helpen. Deze stelt eerst zichzelf even voor en neemt de tijd om wat meer over jou te weten te komen. Zonder meer informatie aan je te geven, legt ze een sollicitatiegesprek voor je vast en geeft je een adres en tijdstip om naartoe te gaan. Dit blijkt bij aankomst het arcadepark ‘Funplex’ te zijn. Je bent eerst wat weerhoudend om naar binnen te gaan maar besluit om nu niet meer te twijfelen en door te zetten.

Oh wat een keuzes

Meestal stellen de keuzes die je moet maken niet veel voor in dit soort games. Het draait vooral rond het kiezen welke reactie je geeft in bepaalde situaties of dialogen. Niet bepaald baanbrekend voor een visual novel game. Wat wel wat specialer is in deze game is dat ieder antwoord een klein logo bij zich heeft staan. Deze logo’s staan telkens voor bepaalde delen van je persoonlijkheid. De keuzes je maakt beïnvloed welke persoonlijkheidstrek je meer ontwikkeld. Voordat je echt in het verhaal terecht komt, wordt je heel duidelijk gemaakt dat er geen verkeerde keuzes zijn. Je kan bovendien ook vaak een neutrale keuze kiezen. Hoewel dat er, volgens de AI in je app, geen verkeerde keuzes zijn waarschuwt ze je er wel voor dat sommige keuzes beter of slechter in de aarde zullen vallen bij je gesprekspartner. Een kleine inschatting van de situatie en je gesprekspartner is dus altijd aangeraden.

Verder gaan je keuzes meestal over de volgorde die je wil aannemen. Je volgt in principe een dag mee in de arcade, en je krijgt taken toegestopt die je moet uitvoeren. Meer dan eens kom je op meerdere situaties tegelijk uit en moet je kiezen welke je eerst zal behandelen. Tijdens die situaties kies je ook vaker welke andere personages je erbij betrekt. Dit heeft een invloed op je persoonlijkheid en relatie met de andere personages. Om even een voorbeeld te stellen: Je hoort ergens lawaai en beslist op onderzoek uit te gaan. Blijkbaar staat er een populaire arcade speler aan een van de kasten. Jij kan dan kiezen wie van de andere personages je wil betrekken in je ontmoeting met deze lokale beroemdheid.

Like a book

Mijn vorige ervaring met een visual novel was geen groot succes. Dit lag gedeeltelijk aan de passiviteit van het genre maar ook wel aan de tekst in de game. Bij deze game was ik dus erg verrast. Ik vond de schrijfstijl erg leuk, vlot en luchtig. Het las als een jeugdig boek vol kleurrijke personages. De achtergronden en personages, hoewel miniem, speelden juist genoeg met animatie en bewegingen om je te prikkelen en focus erbij te houden.

Hoewel ik angstig aan de game ben begonnen, wegens slechte ervaringen met het genre in het algemeen, ben ik aangenaam verrast. De game speelt vlot en houdt je betrokken door kleine animaties. De schrijfstijl viel me zeker in de smaak maar ik kan geloven dat dit niet voor iedereen zal gelden.

• leest vlot
  • verrassend meeslepend

• soms wat langdradig