AO Tennis 2

Robin
AO Tennis 2
AO Tennis 2

Wie al enkele van m’n reviews gelezen heeft merkte misschien al op dat ik wel vaker sportspellen voor m’n rekening neem. Deze keer is het de beurt aan AO Tennis 2. Voor wie de eerste game gemist heeft en zich afvraagt waar deze ietwat bizarre naam voor staat…

Wel, Australian Open Tennis 2. Dat deze generatie consoles een top tennis game  als de Top Spin- of Virtua Tennis reeks kan gebruiken zullen de meesten wel met me eens zijn vermoed ik. Vorig jaar sloeg TWT: Roland Garros de bal nog flink mis. Kan deze AO Tennis 2 de virtuele tennisharten weer sneller doen slaan? Kortom is deze game de ultieme lob of een totaal mislukt dropshot?

Mode-Bewust

Wat meteen opvalt vanaf het startmenu zijn de verschillende modi. Uiteraard vinden we als eerste de Australian Open terug maar daarnaast ook de carrière, competitie, enkele wedstrijd, online, scenario’s, tutorial mode… Een aardig pakketje. Voeg daar nog bij dat je zelf je eigen logo’s en stadions kan maken en je hebt wel wat om handen. Als het tennisen zelf ook zo’n start neemt kan deze titel me misschien wel eens aangenaam verrassen.

Oefening baart kunst

M’n eerste wedstrijd wil ik eerst even gewoon wat inkloppen. Vermits ik vroeger zelf nog getennist heb en ik dus wel bekend ben met de verschillende type slagen besloot ik rechtstreeks de baan op te gaan en de tutorialmodus aan me voorbij te laten gaan.
Maar al snel bleek dat dit misschien niet de juiste keuze was. De game doet een zeer verdienstelijke poging om echt wel simulatie elementen in het spel te implementeren. Waar het bij veel tennis games wel eens fout gaat is dat de bal amper out of in het net beland. Niet zo bij deze AO Tennis 2. Sterker nog, je kan de bal zelfs compleet verkeerd raken. Dit vond ik aanvankelijk wat frustrerend maar na een tijdje begon ik juist dit meer en meer te waarderen. Je let hierdoor net dat tikkeltje meer op of je voor een slicebal of topspin kiest en bouw je geduldiger op tot wanneer je echt naar het net kan lopen en afmaken met een goed geplaatste, vaak trefzekere volley.

De timing wanneer je de bal raakt is al even cruciaal. Raak je de bal te vroeg dan is de kans groot dat hij in het net beland. Raak je hem dan weer te laat dan gaat hij gegarandeerd buiten. De animaties van de spelers zijn doorgaans dik in orde. Enkel bij dropshots gebeurd het wel eens dat de speler die naar het net loopt de bal wel heel knullig terugslaat. Heel soms vond ik dat de reactiesnelheid van m’n speler beter kon. Vooral bij het lopen dan. Ok, dit zou niet mogen maar het kon de pret niet drukken.

Het Pixel Publiek

De titel zou zomaar eens weggeplukt kunnen zijn bij Suske & Wiske maar helaas is dit een onderdeel van deze game. Echt grafisch mooi is het nooit maar zeker voldoende. Helaas valt het publiek, vooral bij de replays, op in negatieve zin. De handen van de supporters lijken wel vier uur geweekt in kokend frietvet en hun hoofden kunnen best een crème gebruiken met hypoallergenen en een revitaliserend effect want ze lijken echt nergens naar. Het mooie is nu net dat dit niet echt stoort. Het had alleen de eindbalans van deze game nog net iets ten goede gekomen ware dit wel in orde geweest.

De Customizable Carrière

Nu ik toch bezig ben met nieuwe striptitels te bedenken gooi ik deze er ook maar tegenaan oftewel de twee grote C’s.
De C van carrière en de C van Customization. Want dit is voor mij al een extra reden om me te verdiepen in de carrière. Je maakt zoals zo vaak eerst je persoonlijke tennisser aan maar hierbij valt meteen op hoe uitgebreid dit kan. Schoenen, shirts, haar en accessoires, broekjes, gezicht, lichaamsbouw… Alles is aanpasbaar zodat je online steeds unieke spelers ziet. Voeg daarbij nog de eigen logo’s of de gratis downloadable logo’s, de verschillende spelinstellingen aan toe om het zaakje af te ronden en je waant jezelf meteen een echte tennisser.  Hier slaat de ontwikkelaar wat mij betreft een loeiharde ace!

Eigenlijk had de titel ook de drie C’s kunnen zijn. De derde C is die van cutscenes en die zijn niet helemaal geslaagd. Ook nu voelt het visueel eerder aan uit het vorige tijdperk consoles. Niet per definitie slecht maar voeg daar de povere voice acting bij en de bal valt toch net aan de verkeerde kant van het net. Maar ook nu voelt het meer aan als een servicebreak in plaats van een totaal verloren match.  Wat me ook opviel in de carrière is dat m’n tegenstanders soms wel zes keer gekwetst raakten in een match aan bv. hun knie. Je zou dan denken… Laat de tegenstander maar lopen maar de blessure leek geen effect te hebben op het verdere wedstrijdverloop.

Voor mij doet deze game me weer terugdenken aan de betere tijden van het virtuele tennis.  Het verslaat met gemak in de eerste ronde TWT:Roland Garros en knokt zich zo voorbij andere tennisgames maar raakt in de halve finale of finale niet voorbij Virtua Tennis of Top Spin.  Maar daar waar deze twee titels eerder arcade waren probeert deze AO Tennis 2 toch enkele simulatie elementen toe te voegen en slaagt daar grotendeels wel in.  Op de baan zorgt dit voor spannende tactische partijen. Dubbelen met vrienden op de bank maakt het helemaal leuk. De animaties zijn doorgaans goed en die enkele keren dat het niet zo was kan ik, net zoals het lelijke publiek wel door de vingers zien. Het breekt het spel nooit.  Helemaal top is het nog niet maar deze AO Tennis 2 slaat alvast wel de goede weg in.

• Veel speltypen
  • Carrière en spelercreatie
  • Speelt aardig