Anno 1800: The Sunken Treasure

Dennis
Anno 1800: The Sunken Treasure
Anno 1800: The Sunken Treasure
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik moet iets bekennen. Soms lig ik liever lui in mijn zetel dan iets te doen. Er is zoveel om handen dat het mij angst in boezemt om eraan te beginnen. En dan. Dan ploft er een DLC-code in je mailbox voor 1 van de meest tijdrovende games van de laatste tijd. En dan wordt het tijd dat je je rug recht en er gewoon voor gaat. De koningin roept, hier gaan we dan!

The Queen is dead

Na dat je campaign van het gewone spel is afgelopen beland je in de sandbox mode van het spel. Dan kun je verder je eilanden uitbouwen en alles uitbalanceren tot in de perfectie. En ik moet toegeven, daar ben ik ook gestopt de vorige keer. Dus wat trof ik aan in mijn spel? Chaos en een razendsnelle cashflow. Naar beneden uiteraard.

Dan maar een nieuw spel beginnen! Deze dlc geeft een speciale quest (die zich pas activeert vanaf 700 “artisans” trouwens) waarin je op zoek moet gaan naar de verdwenen koningin. Het is aan ons om uit te zoeken waar ze is en waarom ze weg is gegaan.

We vinden haar uiteindelijk in (wederom) een nieuw werelddeel dat je opnieuw van nul zult moeten opbouwen. Het stuk land is hier wel een stuk groter dan dat we nu toe hebben gekregen in het basisspel. Tot drie keer toe zelfs! En ik vrees dat daar de moed al in mijn schoenen begon te zakken.

Cape Trelawny

Iets wat ik vergeten te melden ben in mijn vorige review, is dat ik eigenlijk ook niet zo goed ben in multitasken. Het onderling goochelen met verschillende grondstoffen en (luxe)producten om elk deel (of tier) van de bevolking tevreden te houden ging nog net. Maar daar kwam algauw de nieuwe wereld kijken die hun noden en verwachtingen zich ook op jou kwamen projecteren. En dan komt er nog eens een derde eiland bij waarbij de koningin verwacht dat je het gaat exploiteren en uitbaten onder haar naam?

De quests daarentegen zijn nog vrij eenvoudig te noemen. Gaande van “krijg een x aantal inwoners van een bepaalde klasse” tot “verzamel een bepaalde hoeveelheid van een specifiek product”. Maar dan komt de afwisseling in een andere vorm. Hier krijgen we quests waarbij we onze vaardigheden kunnen gebruiken. Je leert namelijk Old Nate kennen. Een ietwat excentrieke professor die speciale uitvindingen doet en tot zijn beschikking heeft. We krijgen een bootje waarmee we op zoek gaan naar (je raad het al) gezonken schatten.

Het bootje in kwestie kan in een verder stadium gebruik maken van een heuse sonar! Hierdoor kan je weer andere duikplekken ontdekken, maar zal je ook mijnen moeten ontwijken. Het bootje vaart aardig vlot dus het word niet vervelend om ermee aan de slag te gaan.

Lost city of Atlantis

Neen, ik ben Atlantis nog niet tegengekomen maar het zoeken naar schatten speelt wel de grootste rol in het verhaal. Doordat je af en toe moet gaan zoeken naar speciale onderdelen en schatten, doorbreek je zogenaamd “de sleur” van het opbouwen van je stad. Wetende dat alles in real time doorloopt en de afzonderlijke eilanden en steden afhankelijk zijn van elkaars producten, brak er toch regelmatig bij mij het angstzweet uit. Het is niet voor niets dat ik na een halfuur mijn meldingen niet langer kon negeren en moest proberen om de riots in de straten te gaan bedwingen. Om een tekort aan poncho’s godbetert!

Naast het nieuwe werelddeel met het groter eiland, is er een crafting systeem toegevoegd voor nieuwe items. Alsof we het nog niet druk genoeg hadden met alles in goede banen te leiden. Maar gelukkig hoeven we hier niet met een verse game file te beginnen, we kunnen rustig verder doen op de oude. Al moet er daar dan wel rekening worden gehouden met de nieuwe interesses om de goede mechaniek terug te vinden zodat alles weer op wieltjes loopt.

Je zal zeker 6 tot 10 uur nodig hebben om deze dlc te doorlopen en, als je zo een warhoofd als mezelf bent, mag je daar gerust nog eens 10 tot 20 uur bijtellen. Het opbouwen en stroomlijnen van een nieuwe settlement kost nu eenmaal redelijk wat tijd en zeker als je bij de hoogste tier van je bevolking aankomt heb je van alle werelddelen die luxueuzere producten nodig. Verdomde poncho’s ook.

Conclusie

Anno 1800: Sunken Treasure borduurt verder op het succesrijke basisspel en weet een aantal kleine vernieuwingen toe te voegen. Het geeft een frisse gameplay twist, om even te bekomen van de kopzorgen van je bevolking. De nieuwe missies en het nieuwe verhaal zijn leuk. Het opnieuw opbouwen en plannen van een grote lap grond tot een wereldrijk zal spelers aantrekken. Een dlc zonder veel poespas, maar met genoeg te doen dus.

Sunken Treasure is te krijgen met de Season pass en zal 24,99 euro kosten. Deze zal naast Sunken Treasure nog twee andere (die later komen) dlc’s bevatten.

Good

  • Groot aantal extra uren voor je centen
  • Zoeken naar schatten is een welkome afwisseling

Bad

  • Beheren van drie eilanden is misschien net een beetje te veel
9

Fantastisch

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password