Anno 1800

Dennis
Anno 1800
Anno 1800
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik was 15 jaar en ik speelde graag binnen. Videogames hielden mij van de straat. Elke videogame? Neen, een specifiek genre dat mij uren en uren gekluisterd hield aan het pc scherm. Anno 1602: Creation of a New World was 1 van die games uit het genre. Nadien kwam het volwassen leven en heb ik de franchise totaal uit het oog verloren. Tot vandaag. Tot Anno 1800.

Groot, groter, grootst

Het heeft weinig zin om te refereren naar de twee voorgaande delen, aangezien deze zich in de toekomst afspeelde en ik deze niet gespeeld heb. Voor mij is dit een compleet nieuw deel om te ontdekken en ga ik het ook zo behandelen. Deze tijdsperiode is goed gekozen, want het was een periode waarin zich razendsnelle ontwikkelingen voordeden. Zeker in Europa vormde dit begin van de industriële revolutie een stapje opwaarts in het welzijn van de mens. Althans, in technologische zin. Dorpen groeiden in snel tempo uit tot steden en het leven op de boerderij werd ingeruild voor arbeid in de eerste fabrieken.

Een van de eerste dingen die opvalt is het aantal warenhuizen dat je zal neerpoten om je bedrijven in de buurt te voorzien. Als het een paar straten verderop is, zullen ze snel gaan klagen dat er geen warenhuis dichtbij is. Gelukkig gaan ze wel zelf naar het warenhuis want stel je voor dat de warenhuizen hun moeten bedienen ipv omgekeerd.

Een tweede zijn de zogenaamde 5 tiers. Te weten: Farmers, Workers, Artisans, Engineers en Investors. Deze kun je pas in volgorde vrij spelen als je aan alle behoeftes van de vorige groep hebt voldaan. Met elke Tier volgt er dan de volgende stap in de technologie. Je kunt er ook voor kiezen om op bepaalde stukken dit niet te doen maar daar kom ik later nog op terug. Nu, hoe doe je dit? Door je boerderijen van de Farmers te upgraden. Echter, voor verschillende takken van je industrie heb je specifieke mensen nodig voor elk van die 5 tiers. Je kunt niet zomaar upgraden zonder in de gaten te houden dat je genoeg farmers over hebt om je wol en je voedsel aan de gang te houden. Doorheen de campaign modus had ik het soms knap lastig om mijn indeling in balans te houden. Ook al is het beter om een overschot van potentiële werkers te hebben dan een tekort.

Stoute oom

Vanzelf sprekend ben ik met het verhaal begonnen. Niet dat het pure Game of Thrones is, met verraad hier en incest ginder, maar je mag wel de executie en dood van je vader gaan wreken. Het is trouwens zijn broer geweest die dit heeft veroorzaakt. Dus mag je van op het eiland aan de overkant een nieuwe thuis gaan bouwen. Dit gaat gepaard met rechten en plichten. De vrijheid om je inwoners handmatig in bepaalde lagen te zetten levert ook leuke trucjes op.

Zoals altijd in Anno krijgen woonhuizen meer inwoners naarmate er meer basisbehoeften zijn vervuld. Je voorziet daarin door nieuwe fabrieken te bouwen en die hebben natuurlijk grotendeels mensen van de nieuwe Tier nodig. Omdat je dan huizen kunt up én downgraden kun je jongleren met je arbeiders: leg een bedrijf stil om de nieuwste producten te maken en als je eenmaal die bevolking hebt bereikt, krijg je vanzelf genoeg mensen er bij om het stilgelegde bedrijf terug in gang te trappen.

De 19de eeuw markeert ook de opkomst van de drukpers en het besef dat de arbeiders rechten hebben. Zoals het recht om hun bestuurders op het matje te roepen als ze hun werk niet goed doen. In Anno 1800 worden deze historische vernieuwingen uitgedrukt in de krant. Deze wordt om de zoveel tijd gepubliceerd en heeft invloed op de publieke opinie, wat dan weer gevolgen heeft voor dingen als productiviteit. Dit kan beide kanten uitgaan: goed nieuws zorgt voor verhogingen in de moraal van de bevolking. En slecht nieuws zorgt dan voor verlagingen en zelfs… stakingen.

Deze stakingen kunnen zich voordoen als je teveel klungelt met je persvrijheid. Want jij hebt immers de keuze om voor het te perse gaan nog in de krantenkoppen te gaan sleutelen. Afhankelijk van deze keuzes zijn er dan weer verschillende uitwerkingen. Want uiteraard is je bevolking niet van gisteren, want ze merken dagelijks hoe het gaat in je stad. Niet dat de lokale politie (die je zelf installeert uiteraard) dit niet kan verhelpen….

Op avontuur

Dan komt het moment dat je de juiste omgeving mist om producten te ontwikkelen die je nodig hebt voor de evolutie van je stad. Tijd voor een goede, ouderwetse expeditie! Daarbij kies je een schip, bevoorrading en eventuele stuurlui die bepaalde bonussen geven. Zaken zoals diplomatie zullen belangrijk zijn, waarop je dan kunt inspelen door een stuurman mee te sturen die een bonus op dat vlak aanlevert. Als je dappere bemanning eenmaal op weg is, krijg je een keer of twee een verhaalscherm te zien waarin je een keuze moet maken. Daarbij krijg je te zien welke opties de beste uitkomst zullen geven. Soms is je keuze niet zo zeer van belang voor het slagen van je operatie maar juist voor het vervolg van die expeditie. Wederom: het zijn geen uitgewerkte, diepe scenario’s maar het is leuk voor de afwisseling. Als je achteraf succesvol blijkt te zijn geweest, krijg je een beloning die afhangt van het type expeditie die je hebt gestuurd. Archeologisch, zoölogisch en militair. Deze beloningen kun je netjes onderbrengen in de zoo of het museum dat je kan bouwen.

Naast deze expedities kun je ook naar de Nieuwe Wereld zeilen. Waar je de eerder genoemde producten wél kunt laten floreren. Dit vereist natuurlijk wel dat je vanaf nul begint op te bouwen en dat je zelfs je boerenpopulatie moet houden omdat je anders teveel resources moet gaan verdelen en daardoor tijd verliest. Herinner je je nog dat ik zei dat je dus soms moet kiezen om de volgende stap in technologie niet te nemen? Dit was dus de reden. De Nieuwe Werelden zijn ook fysiek van elkaar gescheiden en dat maakt de samenwerking des te langzamer. Dat is ook tevens het grootste nadeel. Het bolwerken van een grote stad is 1 ding, de vooruitgang van 4 of 5 kleine eilandjes te zien gelijkstromen is iets anders. Voor mij werkte het dat ik de hoogstnodige upgrades deed en voor de rest de bewoners een beetje in de steek liet. Met bijhorende politiebegeleiding uiteraard. Af en toe kreeg ik berichten door van riots die de straten teisterde, maar na een tiental minuten was het alweer opgelost. Al dat gejengel voor niets.

Conclusie

Ik heb mij uitstekend vermaakt met deze titel. Om de verschillende fabrieken en producten te leren kennen is het een noodzaak om een aantal uurtjes in deze titel te steken. Maar als je eenmaal weet wat je doet, krijg je er eindeloos speelplezier voor terug. De features van de krant, de dierentuin en het museum houden je tussendoor gezelschap als je het micro managen even beu bent en iets luchtigers wil doen. Zoals ik in een andere review al aanhaalde: als je mij nu wil excuseren, ik heb een stad te besturen.

Good

  • Meer Micromanagen dan ooit
  • Expedities
  • Toegankelijkheid

Bad

  • Nieuwe wereld
9

Fantastisch

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password