Animal Crossing: New Horizons

Animal Crossing: New Horizons
Animal Crossing: New Horizons

Ben jij het binnenzitten ondertussen ook wat beu aan het geraken? Kijk je ook zo uit om gewoon er even tussenuit te kunnen zijn en op vakantie te gaan? Helaas zit dat er voorlopig niet in, toch niet in de echte wereld. Wat wel een mogelijkheid is, is virtueel ontsnappen naar een onbekend eiland dat je zelf vanaf nul mag opbouwen en leven inblazen. Ik heb het natuurlijk over je eigen eiland in Animal Crossing: New Horizons. Ga je met me mee om te ontdekken of deze game onze horizon ook echt weet te verruimen?

Living the dream

Wie al eerder een Animal Crossing game heeft gespeeld, weet dat er geen diepgaand verhaal aanwezig is. In bijna elk spel uit de reeks zal je een lening moeten afbetalen aan Tom Nook door geld te verdienen met allerlei kleine dingen te doen. Ook in dit spel is het niet anders. Vooraleer je naar je bestemming mag vertrekken, stellen Tom’s neefjes je enkele vragen. Timmy en Tommy laten je een layout voor je eiland kiezen waarna ze jou op weg sturen naar een nieuw en zorgeloos leven. Of dat zou je toch denken. Vanaf je aankomst merk je echter dat Tom Nook niet helemaal voorbereid is, en er nog hopen werk is om het eiland wat leefbaar te maken. Jij zal mogen instaan voor de evolutie van het eiland, welke je ondertussen ook een naam mocht geven.

Jij bent verantwoordelijk voor het plaatsen van de tenten voor de eerste inwoners, inclusief jezelf. Kort daarna zal je een museum moeten plaatsen, onderdelen bijeen zoeken voor een winkel te bouwen enzovoorts. Je hoort het al, jij mag het harde werk doen hier. En daar bovenop zal Tom Nook je ook alweer opzadelen met leningen, de één uiteraard hoger dan de vorige. Maar kijk, je krijgt wel een leuke NookPhone waar je best wat mee kan doen. Gelukkig mag je de lening op eigen tempo afbetalen. Of ook helemaal niet, jij kiest dit namelijk helemaal zelf. Maar als je verder wil geraken, en van je tent een mooi huis wil maken is het natuurlijk aan te raden om dit wel te doen. Belangrijk om te weten is dat, net zoals alle Animal Crossing games, de tijd gelijk loopt met die van het echte leven. Dat wil zeggen dat zowel seizoenen, weken als dagen op dezelfde manier passeren zoals bij ons. De impact hiervan is dat bijvoorbeeld nieuwe gebouwen effectief pas ’s anderdaags klaar zijn, en je dus in het echt ook een nachtje moet slapen. Hierdoor kan je het gevoel krijgen dat je tegen een restrictie aanloopt waardoor je tijdelijk niet verder kan spelen. Maar wees gerust, er is voldoende te doen om je dag te vullen.

What you do yourself…

En zo begint je eiland-leven. Je NookPhone zal je beste vriend worden op het eiland. Deze telefoon is uitgerust met allerlei apps, en stelt eigenlijk je menu voor. Zo kan je hierin checken wie je vrienden (uit het echte leven) zijn in het spel, de kaart van het eiland raadplegen, foto’s maken met de camera, en nog enkele zaken die we zo meteen gaan aanhalen. Belangrijk is nu dat je geld moet verdienen en aan bouwmaterialen moet geraken natuurlijk. De meest lucratieve opties zijn het vangen en verzamelen van lokale fauna en flora. Hiervoor zal je wel gereedschap nodig hebben zoals een vishengel, vlindernet, spade en meer. Tom Nook weet hier wel raad mee, en leert je hoe je zelf dingen kan maken! Laat dat nu een van de toffe nieuwe elementen van dit spel zijn. Dankzij verschillende DIY (Do it Yourself) recepten die je her en der vindt kan je aan werkbanken zelf je gereedschap maken. Meer dan dat zelfs, bijna elk denkbaar object zal je kunnen maken. Op voorwaarde dat je het DIY recept en de benodigde onderdelen hebt natuurlijk. Wanneer je wat verder in het spel bent, is het mogelijk om bepaalde objecten te gaan customizen door kleuren te veranderen of specifieke elementen aan te passen.

Eenmaal je wat gereedschap hebt gemaakt kan je beginnen met geld verdienen. Met je, al dan niet trouwe, hengel is het tijd om te gaan vissen. Deze vissen kan je dan weer verkopen bij Timmy en Tommy. Of geef je ze liever aan Blathers, om je museum te vervolledigen? Hetzelfde geldt voor insecten die je vangt en fossielen die je opgraaft. Maar stel je voor, je hebt de tijd van je leven met het vissen of vangen en plots POEF! Weg is je hengel. Jazeker, gereedschap blijft niet eeuwig meegaan. Na een paar keer gebruikt te zijn, zullen deze breken. Maar je maakt natuurlijk zonder probleem nieuw gereedschap. Sterker nog, eenmaal je wat meer materialen verzameld hebt, kan je plannen vinden om sterker gereedschap te maken. Deze gaan wat langer mee vooraleer ze breken.

Wat verder in het spel komt er best een interessant aspect aan bod, namelijk de mogelijkheid om te gaan “terraformen”. Deze term wil eigenlijk zeggen dat jij je eiland kan gaan aanpassen naar jouw voorkeur. Wil je graag dat een hoger gelegen gebied gemakkelijk toegankelijk is, dan maak je een kleine helling om over te lopen. Zie jij graag ergens een meertje, dan plaats jij dat gewoon. Gedaan met die ladder en polsstok rond te zeulen! Structureer je eiland op de meest efficiënte manier zodat je je helemaal thuis voelt hier.

DING DING DING

Klinkt het voorgaande je als een grote bezigheidstherapie zonder al te veel impact, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Gelukkig voorziet Tom Nook ons van een “gamification” systeem. Een wat nu? Tom Nook heeft een leuk systeem bedacht, genaamd het Nook Mileage Systeem. Dit is een verzameling van kleine achievements die je kan voltooien om Nook Miles punten te krijgen. Hiermee kan je speciale items kopen, waaronder een Nook Miles ticket. Deze achievements zijn erg uiteenlopend, zoals het vangen van 100 vissen op een rij zonder eentje te laten ontsnappen tot het elke dag praten met de inwoners op je eiland. Veel van deze achievements zijn gradueel te behalen. Zo zal je bvb 5 achievements hebben voor het vangen van een aantal insecten. De eerste krijg je voor 10, de volgende op 100, daarna 500 enzovoorts. Ook is er een Miles+ functie, waar je kleinere terugkerende achievements kan halen om heel snel Miles te verzamelen.

Ik gaf al aan dat je een Nook Miles ticket kon kopen met de punten. Met dit ticket kan je, wanneer je jouw eiland even beu bent of materiaal nodig hebt dat je niet kan vinden, naar random eilanden gaan. Je mag hier rondlopen zolang je wil en doen waar je zin in hebt, maar vergeet niets wanneer je vertrekt. Je komt namelijk nooit meer terug op hetzelfde eiland. Nuja, de kans bestaat dat je echter toch wel nog terugkomt naar dezelfde eilanden, aangezien er maar een beperkt aantal zijn. Maar achtergelaten spullen zijn voorgoed kwijt, omdat het in principe niet exact hetzelfde eiland zou zijn. Toch is het leuk deze aparte eilanden te bezoeken en nieuwe dieren tegen te komen die je kan vragen om op jouw eiland te wonen.

Sharing is part of the fun

Op zo een eilanden zal je heel snel een hoop zaken vinden die je wil meenemen, maar de plaats in je zakken is maar beperkt. Op je eigen eiland heb je het geluk dat je, eenmaal je van een tent naar een huis bent gegaan, in je woning voorwerpen kan stockeren. Je kan ook gekochte en gevonden voorwerpen uitstallen in je woning om er een echte thuis van te maken. De vernieuwde home organizer zorgt er voor dat je met veel gemak alle meubels en voorwerpen heel makkelijk goed kan plaatsen. Je hebt enorm veel vrijheid in wat je kan plaatsen en waar. Om je creativiteit helemaal los te laten gaan hebben we opnieuw de designer functionaliteit, deze keer geïnstalleerd als app in je NookPhone. Met deze app kan je op een leeg canvas aan de slag om je meesterwerk te maken. Unlock je de pro editie van de app, dan kan je erg speciale designs maken om unieke kledingstukken mee te maken. Designs kan je op kleren plaatsen, als schilderij tegen de muur of op een schildersezel plaatsen, op de vloer plakken en meer. Nodeloos om te zeggen, maar ik ben hier uren los op gegaan en heb heel wat designs gemaakt. Sommige heb ik natuurlijk wat van het internet afgekeken.

Het is ook mogelijk om met de Nintendo Switch Online app op je eigen smartphone QR codes te scannen om andere mensen hun designs te importeren in je spel. Dankzij NookLink kan je dit verwezenlijken, maar ook kijken wie je beste vrienden zijn in Animal Crossing: New Horizons. Er zit een multiplayer mode in het spel, die je zowel lokaal (met 2 Switchen) als online kan spelen. Je kan er voor kiezen om je eiland open te zetten voor bezoekers of om anderen hun eiland te bezoeken. Hiervoor heb je 2 mogelijkheden, via een specifieke code die je deelt of ontvangt ofwel door tegelijk online op Animal Crossing te zijn met geregistreerde Nintendo Switch vrienden. Het is mogelijk elkanders eiland dan te bezoeken, maar wees niet de boeman die alles gaat vernielen natuurlijk.

Om af te sluiten wil ik toch 1 klein pijnpunt aanhalen. En dat is namelijk als je met 2 of meer mensen op dezelfde Switch speelt. Zelfs met andere accounts zal je vastzitten op hetzelfde eiland dat de eerste speler gekozen heeft. Je deelt je savefile in principe dus met andere spelers op dezelfde Switch. Minder leuk dus om te weten dat je broertje of zusje jouw uniek plekje met je zal gaan delen.

Animal Crossing: New Horizons brengt best wat vernieuwingen met zich mee en speelt even verslavend als zijn voorgangers. Hoe dat juist komt is moeilijk uit te leggen, want je doet voornamelijk elke dag een beetje hetzelfde. Er is ook een pak minder diepgang dan bij andere games in het genre, zoals Stardew Valley of Ruin Factory. Maar toch heeft dit spel een bepaalde charme en geeft het een gevoel van rust waardoor je er toch telkens naar terug grijpt, al is het maar voor een uurtje je dagelijkse ronde te maken. Het is zeker geen game voor iedereen, gezien het aanbod in gameplay niet zo gevarieerd is. Maar toch is het een aanrader om eens even wat anders te spelen, zeker als je bedenkt dat het spel gelijk loopt aan onze tijd. Zo veranderen seizoenen gelijk met die van ons, kan je sommige dingen pas de volgende dag weer oppikken en zijn bepaalde diersoorten enkel te vinden overdag, ’s nachts of in specifieke maanden. Op deze manier is het dan leuk om gewoon eventjes het spel op te starten en te kijken wat de nieuwe dag voor nieuws brengt.

Hoe je het spel ook bekijkt of benaderd, het is een ideale ontsnapping aan de dagelijkse sleur. Kom fijn plezier maken op je virtuele (werk)vakantie en geniet gewoon eventjes van je huis ver weg van thuis.

• Relaxte sfeer
  • Goed uitgewerkte mechanics
  • Heel wat nieuwigheden voor de serie