Ancestors The Humankind Odyssey

Dennis
Ancestors The Humankind Odyssey
Ancestors The Humankind Odyssey
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ah Evolutie. We ontmoeten elkaar weer. Hoelang is het geleden? 11 jaar ondertussen? Tgoh, is er eigenlijk veel veranderd in die tijd? De manier waarop we evolueren zeg je? Tja, dat moeten we dan eens dringend samen ontdekken, toch?

The origin of Species

Sinds Spore uitkwam heb ik geen game meer gezien die puur ging over het ontwikkelen van een wezen waarbij je van nul begint. De teleurstelling dat het niet meer om een “creëer je eigen wezen en zijn habitat” spel ging was groot. Tot ik de trailer voor deze game zag. Wat voor game is dit dan?
Onder leiding van Patrice Désilets (die verschillende Assassin’s Creed games op zijn naam heeft staan) heeft Panache Digital Games een eerste telg geworpen. En wat voor een! Het moet meer dan een game worden. De belangrijkste en grootste Odyssee van ons allemaal: de geboorte van de menselijke soort!

Het leidt ons naar de vroegste krochten van ons mensachtige bestaan. We gaan ons bezig houden met te ontdekken, veelvoudig te ontdekken zelfs. Onze motorische, sociale, technische en voedingsvaardigheden moeten immers ontwikkeld worden! We moeten natuurlijk uitkomen tot iets wat de uiteindelijke dominante soort van de planeet moet worden. Het is overigens noodzakelijk om de prehistorische context uit te leggen en toe te passen van alles wat we gaan zien.

Het belangrijkste wat je moet weten is dat onze aarde een kleine 5 miljard jaar bestaat. Talloze bacteriën, micro-organismen, insecten en grotere soorten zijn over de aarde gaan zwerven, die op hun beurt enkele miljoenen jaren geleden fossiele resten hebben achtergelaten die hun aanwezigheid bevestigen. Onze ervaring begint 10 miljoen jaar geleden in de Afrikaanse jungle. Deze plek vol fauna, flora en water wordt wel eens “de bakermat van de beschaving” genoemd. Een plek die overeenkomt met de Olduvai-kloof in het huidige Tanzania.

Damn nature, you scary

Onze eerste inspanningen zullen dus gericht zijn op het nemen van de stappen die nodig zijn voor evolutie. De reis van die mensachtige voorouders zal ons leiden tot de opkomst van de eerste mensachtigen. De zogenaamde Australopithecines, die tussen 3.9 en 2 miljoen jaar geleden in Afrika woonden. Van deze soort zou vervolgens het geslacht Homo voortkomen (onze soort dus) die we (Homo Sapiens) hebben gedeeld met Homo Habilis (800.000 jaar geleden) en Homo Neanderthalensis (tussen 400.000 en 250.000 jaar geleden). Wij bestaan trouwens zelf nog maar 150.000 jaar. Een stipje stof in de menselijke voetafdruk van de evolutie. Laat dat even inzinken als je je nog eens druk maakt over eender wat.

Onze meest primitieve familieleden zijn erin geslaagd om te overleven op een plek die vijandig was voor hun soort. Door te experimenteren, te onderzoeken en dingen uit te testen slaagden ze erin om hun grenzen te overschrijden en niet alleen vooruit te gaan, maar ook de toekomst van de planeet permanent te veranderen. Onze primaire plicht zal inhouden dat we moeten overleven, eten, onderdak zoeken en zelfs… paren.

Je begint met vrijwel niets. Je kan alle hints en tips aanzetten maar het is geen veredelde tutorial. Je krijgt de basisprincipes mee van wat je kunt, voelt en ruikt waarna je in de jungle wordt gedropt. Zoek het maar uit! Je begint vanuit je roedel, de basis voor alles. Het gebruik van je instincten (horen en ruiken) en de bijhorende intelligentie en leercurve zal de manier zijn om bepaalde neurale verbindingen te activeren die ons zullen laten evolueren. Door trial en error, door verkenning en bepaalde situaties te ontgrendelen, zullen we de stapjes zetten. Wat te denken van volgend scenario:

Ik ben aan het springen van boom naar boom, in de hoop dat ik dichterbij een vraagteken kom, iets wat mijn instinct mij heeft ingefluisterd. Misschien is het interessant, misschien ook niet. Bij een miscalculatie van een sprong donder ik naar beneden. Bot gebroken, ik strompel verder. Mocht het écht realistisch zijn, dan was dit al einde oefening. Maar dan hoor ik gegrom. Ik kan het niet thuisbrengen maar kan net de knoppencombinatie zien waardoor ik een krokodil ontwijk. Vervolgens krijg ik een animatiefilmpje te zien waarbij de krokodil een ander beestje te pakken heeft gekregen en ik zijn rechtstreeks doelwit niet meer ben. Maar wacht! Ik heb iets bijgeleerd over de fauna rondom mij! Ik klim in de eerste, beste boom om op adem te komen.

Laat ons eerlijk zijn: er zijn geen goede of slechte manieren om deze game te spelen. Elke keer je het spel opstart zal een andere ervaring zijn. Net als elke poging om de meest “interessante” aspecten te ontgrendelen om daarmee de volgende stap te laten evolueren. Toegegeven, het is elke keer een sprong in het duister. Maar we moeten verder, alsmaar verder.

Press and hold (the) system

Al deze bewegingen en acties eisen een besturing dat solide moet zijn. Het is wat de ontwikkelaars zelf gekscherend een “press and hold” systeem hebben gedoopt. Dus als we bijvoorbeeld willen rennen, moeten we op knop A drukken en deze loslaten zodat onze mensachtige begint te joggen. Om Intelligentie te gebruiken druk je op knop Y of hou je de X knop ingeduwd. Je krijgt een soort menu waar je kunt kiezen om je instincten te gebruiken. Te ruiken, te roepen (of intimideren voor de roofdieren in de buurt), te luisteren of op te staan. Het is even wennen en je moet goed nadenken over het plan dat je in gedachten hebt.

En tja, welk plan is dat dan? Als je de volledige vrijheid (en het gebrek aan missies) krijgt, dan is dat behoorlijk overweldigend. Je kunt gaan en staan waar je wil, tot de angst voor het onbekende je als het ware aan de grond vastnagelt en je (mits een appelflauwte) terug voert naar de veilige thuishaven van de roedel. Je hoeft dus niet eens opgegeten te worden! De eerste uren en eerste generaties zullen er dus voor zorgen dat je nog relatief dichtbij deze roedel blijft. Eerst moet je het land onder de knie zien te krijgen om dan (beetje bij beetje) andere clans te ontdekken, sociale relaties ermee aan te gaan, toegang te krijgen tot nieuwe gebieden en allerlei kennis te zien uitbreiden. En ja, zoals we al eerder zeiden, de focus ligt toch wel op het laten evolueren van onze mensachtige soort. We zullen onszelf moeten voeden, water doen drinken en slapen om gezond en sterk te blijven met een lange levensverwachting. We worden echter blootgesteld aan roofaanvallen maar gelukkig kunnen we vluchten, de roofdieren intimideren en onszelf verdedigen met behulp van steeds geavanceerdere tools. Daarnaast worden we ook beïnvloed door warmte, koude en verschillende soorten gif. En af en toe een gebroken bot natuurlijk.

Conclusie

Dit is geen gemakkelijke game. Zowel het gebrek aan ondersteuning als de volledige vrijheid van dat gebrek kan voor of tegen je werken. Dit systeem staat en valt met de zin die je hebt om je te verdiepen in deze game. Neem je tijd om van je clan en de dagdagelijkse activiteiten te genieten en stapje voor stapje de evolutie van de mensheid mee te maken. En als je faalt, probeer het gerust opnieuw. Iedere speelervaring is anders, iedere evolutie kan een andere kant opspringen.

Good

  • Trek je plan
  • Evolutie op zijn best
  • Experimenteer er op los

Bad

  • Trek je plan
  • Niet voor ongeduldigaards
8

Geweldig

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password