Agents of Mayhem

Jimmy Verwimp
Agents of Mayhem
Agents of Mayhem

Agents of Mayhem is een spin-off van de populaire Saints Row-reeks, welke zich in dezelfde wereld afspeelt. Waar je in Saints Row speelt met een bende lid, speel je in Agents of Mayhem met leden van een organisatie die bestaat uit agents met superkrachten. Agents of Mayhem haalt zijn inspiratie uit tekenfilms en superhelden films om zo een over-the-top actie avontuur aan te bieden.

Multinational AgencY Hunting Evil Masterminds

Agents of Mayhem speelt zich niet af in het fictieve Steelport zoals in Saints Row het geval is, maar wel in Seoul, Zuid Korea.  Deze game gaat verder na het “recreate Earth” einde van de Saints Row IV stand-alone uitbreiding, Gat out of Hell. In Agents of Mayhem speel je met agents uit de M.A.Y.H.E.M. (Multinational AgencY Hunting Evil Masterminds) organisatie, die opgericht is door Persephone Brimstone ( bekend van Gat out of Hell). Het doel van  M.A.Y.H.E.M. is om te verhinderen dat de kwaadaardige supervillain organisatie  L.E.G.I.O.N. (the League of Evil Gentlemen Intent on Obliterating Nations) de wereld veroverd.

De game is een open world third-person shooter, net zoals Saints Row dat was, en gaat verder op de gameplay uit  Saints Row IV, waarin ook diens hoofdpersonages over superkrachten beschikken. De game beschikt over twaalf speelbare agents, waarbij je telkens met drie agents tegelijk op pad kan gaan als team om zo missies te voltooien. Wanneer je de game begint beschik je meteen over drie helden, de andere zul je door middel van missies moeten unlocken. Iedere agent heeft zijn of haar eigen speelstijl en eigen vaardigheden, waardoor je al snel een voorkeur hebben voor bepaalde personages.  Tijdens de missies kan je wanneer je maar wil wisselen tussen de drie personages die in je team zitten. Je kan altijd zelf kiezen welke agents je mee op pad neemt, waardoor je steeds met je favoriete personages kan spelen of juist kan variëren door steeds een ander team naar de missies mee te nemen.

Naast eigen vaardigheden beschikt elke agent ook over zijn eigen wapens, waardoor ook de gewone combat telkens weer anders aanvoelt. Het is daarnaast ook mogelijk om elke agent te upgraden door gebruik te maken van gadgets en Crystal Cores. Hiermee is het mogelijk om je vaardigheden en wapens aan te passen naar wens. Hierdoor kunnen deze dan ook een totaal ander effect krijgen, wat ervoor zorgt dat je met elk personage kan experimenteren om zo uit te zoeken wat het beste bij jou speelstijl past.

Gameplay

De gameplay is in mijn ogen een sterke verbetering tegenover Saints Rows. De game schiet vlot weg, en alle wapens voelen krachtig aan. Ook het besturen van de personages loopt erg vlot, zo kan je met alle gemak van de wereld dodgen en beschik je over triple-jumps en wall-grabs, waardoor je met gemak op hoger gelegen gebieden raakt. Hierdoor voelt het vechten en het verkennen van Seoul erg bevredigend aan.

Seoul voelt echter nogal klein aan vergeleken met de mappen uit Saints Row, maar op zich is dit geen enkel probleem, want hierdoor is er overal op de map wel iets te ontdekken en zal je altijd snel bij je missie start locatie zijn.  Om overal te raken kan je gebruik maken van zowat alle voertuigen die op de map rondrijden, net zoals in Saints Row het geval was. Daarnaast beschik je ook over je eigen agency wagen, die natuurlijk sneller en sterker is dan de gewone wagens. Je zal trouwens gebruik moeten maken van de voertuigen, want hoewel we hier met superhelden te maken hebben, kunnen ze niet over hele gebouwen springen of supersnel voortbewegen zoals kon in Saints Row IV. Zelf vind ik dit absoluut geen gemis, want hierdoor waren voertuigen een beetje nutteloos geworden in Saints Row, iets wat hierdoor niet meer het geval is.

Hoewel de gameplay op zich best geslaagd is blijft deze helaas niet erg lang boeiend. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen plezier heb beleeft aan deze game, integendeel zelfs. Maar de game is nogal repetitief. Elke missie voelt zowat hetzelfde aan, doordat je steeds weer opnieuw exact hetzelfde moet doen om een missie uit te spelen. Dit betekend dus schieten, schieten en nog eens schieten. Natuurlijk is dit ook de bedoeling in deze game, maar af en toe een puzzel om verder te kunnen raken of een speciale actie om uit te voeren had leuk geweest.  Op zich zal dit geen probleem zijn voor de meeste casual gamers. Maar voor hardcore gamers die langer dan een uurtje of twee aan één stuk doorspelen zal dit al snel repetitief en saai kunnen aanvoelen.

Hetzelfde geldt voor de side-missies, ook deze bestaan elk uit dezelfde structuur, ofwel moet je hordes vijanden verslaan, ofwel moet je steeds een zelfde ogende LEGION basis infiltreren.  Af en toe moet je ook een achtervolging uitvoeren met je wagen, maar ook dat wordt na een tijdje repetitief natuurlijk.  De game is dan ook vooral geschikt om even een missie of twee tussendoor te doen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar het kan hierdoor snel repetitief gaan aanvoelen. Dit had vermeden kunnen worden door een online of local co-op mode toe te voegen, want deze game lijkt mij perfect om samen met vrienden te spelen. Helaas is Agents of Mayhem volledig een singleplayer game.

Onderbroekenhumor

Gelukkig zit het wel erg goed met de sfeer en humor in deze game. Net zoals in Saints Row zit de game boordevol onderbroekenhumor. Met hier en daar een al dan niet geslaagde one-liner. Niet iedereen is natuurlijk te vinden voor deze soort humor, maar het past perfect bij de sfeer en setting van deze game, die zich trouwens absoluut niet serieus neemt. Ook het verhaal is vrij idioot, maar dit is  in deze game absoluut niet iets negatiefs. Het verhaal wordt verteld door middel van cut-scenes die regelrecht uit tekenfilms van de jaren 80 lijken te komen, iets wat perfect bij de sfeer en setting van deze game past.  Hetzelfde kan gezegd worden over de grafische stijl van deze game. Dankzij de cel-shaded graphics komt de game vrolijk en cartoony over, waardoor een leuke en unieke sfeer wordt gecreëerd. Het is daarom ook jammer dat naast de repetitieve gameplay er ook enkele technische problemen aanwezig zijn. Zo is de framerate niet altijd even stabiel, waardoor deze af en toe onder de 30fps kan zakken. Verder kan het ook af en toe voorvallen dat je vast kan komen te zitten in de omgeving, waardoor je de game of missie moet herstarten, en dat is natuurlijk niet echt aanvaardbaar.

Ondanks de repetitieve gameplay en enkele technische problemen is Volition er toch in geslaagd om van Agents of Mayhem een amusante titel te maken. De game neemt zich nooit serieus en zit boordevol humoristische gesprekken met de nodige onderbroekenlol inbegrepen. De game speelt vlot weg en het blijft leuk om met de krachtige helden grote aantallen vijanden om te leggen. Hoewel de game verre van perfect is, hoop ik absoluut dat er in de toekomst ooit een vervolg komt met eventueel toch een co-op optie en natuurlijk de nodige verbeteringen.

• Geweldige 80's cartoon sfeer
  • Diverse Agents
  • Vlotte en over-de-top gameplay
  • Leuke humor

• Zeer repetitief
  • Technische problemen
7

Jimmy Verwimp
Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief als shopmanager bij Game Mania, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien