Age of Empires 2: Definitive Edition

Dennis
Age of Empires 2: Definitive Edition
Age of Empires 2: Definitive Edition
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Het is alweer 20 jaar geleden dat Age of Empires II: The Age of Kings uit kwam. Uiteraard was ook dit 1 van de games die ik speelde in mijn jeugd en omdat iedereen schijnt in te zetten op jeugdsentiment deze dagen, mocht deze review uiteraard niet ontbreken in het rijtje.

Jeugdsentiment galore

Het RTS-genre was rond die periode gigantisch te noemen. Je kon kiezen uit games zoals Total Annihilation Kingdom, Command and Conquer: Tiberian Sun, Homeworld en (mijn favoriet) Dungeon Keeper 2. Het zijn er eigenlijk meer, maar deze staken hun hoofd ver uit boven het maaiveld. En ik moet eigenlijk toegeven dat enkel Age of Empires 2 en het eerder genoemde Dungeon Keeper 2 mij aanspraken. Waarom? Geen idee. Misschien omdat ik ook fan van de eerste was? En in beide vervolgen hebben ze het genre gevoelig uitgebreid en verdiept. In plaats van te focussen op het zo snel mogelijk uitbouwen van een basis en er zoveel mogelijk soldaatjes en toebehoren uit te pompen, ben je in deze game bezig met het uitbouwen van een goed functionerende stad met bijhorende economie. Elke dorpeling moet aan het werk om grondstoffen (goud, voedsel en bouwmateriaal) binnen te halen. Om je bevolking uit te breiden moet je uiteraard huisjes neer zetten, voedsel verbouwen en molens neerzetten. En uiteraard dit zo snel mogelijk om dan toch maar verdedigingsmuren, kerken en andere belangrijke structuren neer te kunnen zetten.

Jeetje, wat is het lang geleden zeg! Ik was al vergeten dat het micro managen zo uitgebreid kon zijn. Wat is de snelste weg tot het onderwerpen van mijn naburige vijanden? Hoe snel krijg ik mijn resources binnen om mijn legereenheden uit te breiden en uiteindelijk tot de aanval te laten overgaan? Want uiteraard is dat de kern van deze game. Een oorlog die moet worden uitgevochten met degenen die eigenlijk op hetzelfde tempo zijn civilisatie aan het uitbouwen is. Met het harde werk om je resources bijeen te scharen en met elk gebouw groeit het gevoel dat je je uiterste best zal moeten doen om het te verdedigen.

Twee dimensionaal

Age of Empires 2: Definitive Edition houdt het midden tussen een remake en de remaster van een aantal jaar geleden. Je kunt een optionele grafische update installeren om er zeker van te zijn dat voor de nieuwe en moderne speler het een aanvaardbaar spel wordt. Toch is het even wennen aan de 2D modellen. Alles bestaat uit sprites en andere 2D-elementen en het is niet mogelijk om de kaart te roteren. Dat betekent soms dat je eenheden zich verstoppen achter een gebouw of de landschapselementen en je zomaar kan vergeten dat een dorpeling niets te doen heeft na dat hij een gebouw heeft neergezet. Ook tijdens het bouwen is het wat uitkijken hoe je je gebouwen en de muren positioneert. Het is gemakkelijk om de poort niet meer door de muren te zien.

Gelukkig is de kunstmatige intelligentie flink omhoog gezwierd en zien je manschappen wel waar ze heen moeten. Frustrerend als je ze van punt a naar punt b laat wandelen en ze blijven onderweg ergens hangen tegen een willekeurige boom. Het wil zeggen dat ze nu eerder logisch zullen redeneren en de kortste route nemen. Ook tijdens de gevechten is het makkelijker geworden om je verschillende troepen in formatie te houden en zo het maximale uit ze te halen. Wanneer je dat element uiteindelijk beheerst, voelt het meer alsof je een klassieke veldheer bent die de belangrijke strategische beslissingen neemt. Althans, als je weet wat je doet en niet zoals mij een hoop soldaten richting zekere dood (of glorie!) uit stuurt.

Ik ben zo eenzaam zonder vrienden

Het is duidelijk dat deze game niet ontworpen is om alleen te spelen. Uiteraard komen dit soort games meer tot hun recht in multiplayer modus. De game zegt zelf dat de “skirmish” mode eigenlijk het belangrijkste is, waarin je tegen echte spelers of de computer ten strijde trekt. Natuurlijk is er ook de uitgebreide single player, waar elk scenario en elke mogelijkheid al is vrijgemaakt. Wil je inpikken vanaf een bepaald punt in de campagne van Willam Wallace? Dat kan gewoon! Elke missie wordt ook geïntroduceerd met een korte animatie en bijhorende voice overs en ook tijdens de missie zelf zijn er de dramatische wendingen die de strijd een andere richting geven.

En uiteraard is er ook de tutorial. Waarbij je stap voor stap de verschillende kneepjes van het vak bij leert door ze te gebruiken. Je hoeft geen pagina’s met toetsencombinaties en/of stambomen van gebouwen te doornemen vooraleer je je in deze game kunt storten. Al spelenderwijs heb je dit spel algauw onder de knie. En zo hoort het ook!

Age of Empires 2: Definitive Edition is die naam absoluut waardig. Alleen vraag ik mij af of een heuse 3D structuur met bijhorende grafische upgrade niet beter zou aansluiten bij de hedendaagse trends. Ja, het is een goedgevulde game die na al die jaren nog steeds overeind blijft maar het zou de grootste irritatie punten wel verwijderen. En tegelijk ook een andere game er van maken. Als deze remake het goed doet, is het misschien wel een signaal dat de wereld terug klaar is voor nieuwe strategy games. Warcraft IV mag dringend eens uit de geruchtenmolen komen om maar een voorbeeld te noemen. Tot dat moment is deze game een veilige haven om in thuis te komen en is de basis zo historisch als zijn setting.

• Veel diepgang
  • Goeie Singleplayer
  • Geniale Multiplayer

• Verouderde graphics
  • 2D is soms lastig
8

Dennis
Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!