A-Train: All Aboard! Tourism

A-Train: All Aboard! Tourism
A-Train: All Aboard! Tourism
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:, Getest op:

Dat Japan heel wat anders is als hier, moet ik jullie niet vertellen. Van de geweldige en vaak over the top anime/manga tot de fantastische games die wij steeds voorgeschoteld krijgen. Verder zijn mensen in Japan ook heel wat hoffelijker en netter dan wat wij vaak gewoon zijn. Maar als we kijken naar het openbaar vervoer in Japan, dan kunnen we nog een hoop leren over hoe het moet. Zowat elke plaats is bereikbaar via de trein of metro en ze zijn dan ook nog eens altijd netjes op tijd! Wat een zaligheid! Maar dat het niet simpel is om zo iets te regelen ontdekken we in deze nieuwe game… Zet je conducteurspetje maar op en stap in!

Nihon… GO!

Dat Japan mijn lievelingsland is, heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. Ondertussen ben ik er nog maar 2 keer op vakantie kunnen gaan, maar ik ben echt verliefd geworden op het land dankzij onder andere haar mooie gebieden en cultuur. Het is dan ook altijd leuk om herkenbare plaatsen en gebouwen te zien verschijnen in games, zodat ik mij toch weer even virtueel ter plaatse kan voelen. Ik was best verrast toen A-Train: All Aboard! Tourism op mijn digitale mat belandde. Zeker toen ik het spel opstartte en zag dat het om een trein- en stedenbouw sim spel ging.

Blijkbaar is dit spel echter niet de eerste in zijn reeks, zo was er ook al A-Train 3D: City Simulator op de Nintendo 3DS in 2015. Net zoals in die game start je dit spel als de nieuwe CEO van een transport bedrijf en is het jouw taak om te zorgen dat verschillende steden met elkaar verbonden raken zodat deze steden kunnen uitbloeien tot drukke metropolissen en dat toerisme voor extra inkomsten kan zorgen. Klinkt allemaal simpel, toch? Helaas is niets minder waar en teveel verkeerde keuzes kunnen tot je onmiddellijke ontslag leiden.

All aboard!

Ik ga er geen doekjes om winden, dit spel is vrij ingewikkeld. Voornamelijk omdat er zoveel verschillende aspecten zijn die er bij komen kijken om je transport op te kunnen zetten. Een bedrijf leiden betekent dat je je ook moet bekommeren om bank leningen, belastingen, aandelen, gebruik van landgoed en natuurlijk de tevredenheid van je werknemers naast nog een hoop andere verantwoordelijkheden. Veel van deze zaken zorgen er voor dat je geld sneller opgeraakt dan dat je het ziet binnenkomen als je niet op past. De user interface helpt hier vaak ook niet bij, want het kan al snel ingewikkeld overkomen en aanvoelen alsof je een Excel bestand aan het aflezen bent.

Maar als dat je niet weet af te schrikken, dan zit je wel met een zeer diepgaande simulator waar je gaandeweg toch verliefd op zal worden. Dat was bij mij toch al vrij snel het geval, grotendeels door het eerste scenario dat ik speelde. In dit scenario wordt je namelijk enorm goed begeleid door enkele NPC’s die je alles stap voor stap in klare taal proberen uit te leggen en het je gaandeweg laten uitvoeren. De doelen van elk scenario zijn ook erg duidelijk waardoor je nooit het gevoel krijgt dat je maar wat loopt aan te modderen.

That doesn’t go there

Wat het spel dan toch weer wat uitdagender maakt is de user interface die te druk en onduidelijk is, zoals ik eerder ook al aangaf. Je moet door heel wat menu’s navigeren om bepaalde informatie te zien en soms is het ook niet duidelijk welke acties impact hebben op welke zaken. Ook het bouwen van treinsporen is, zeker in het begin, soms wat worstelen om zonder fouten goed te doen. Voor je het weet heb je net een half dorp onteigend en alle gebouwen plat gesmeten om je spoorweg op te zetten, terwijl je route niet eens optimaal aangelegd is. Met wat oefening en geduld leer je hier al snel mee omgaan, maar deze fouten kosten je handenvol geld en kunnen al snel voor je ontslag (en dus een snelle game over) zorgen.

I’ll show you how it’s done

Als je door de scenario’s heen bent geraakt, of je hebt even zin om wat meer je eigen ding te doen, kan je ook je eigen scenario’s gaan schrijven. Deze kan je heel uitgebreid opzetten met een groot aantal regels, limieten voor de omgeving en je eigen doelen. Het leuke hieraan is ook dat je deze online kan delen of scenario’s van andere spelers kan spelen.

Nog een ander leuk dingetje dat je kan doen tijdens het spelen is inzoomen op de actie en gewoon meerijden met je treinen of kijken hoe druk je steden vollopen met toeristen. Eenmaal je het spel echt onder de knie hebt kan het dus al snel een zeer rustgevende en aangename ervaring worden. Het enige minpuntje hier is wel dat het spel er grafisch niet zo fantastisch uitziet, maar daar stoorde ik mij absoluut niet aan.

Tenslotte is het ook leuk om je treinen en stations te customizen en om gewoon het landschap wat te verkennen. In verschillende scenario’s zal je ook heel wat bekende bouwwerken kunnen zien zoals de Tokyo Tower of enkele van de iconische Japanse kastelen. Ook zal je tijdens het spelen nieuwe zaken kunnen onderzoeken zoals nieuwe treinsoorten of evenementen organiseren om het toerisme een zetje te geven. Eigenlijk is er gewoonweg super veel te doen en ontdekken in deze game dus, genoeg om er heel wat uren zoet mee te zijn.

A-Train: All Aboard! Tourism is een diepgaande simulator waarin je als CEO van een transport bedrijf in aanraking komt met heel wat facetten uit de business wereld. Van geldzaken tot onderzoek en marketing tot het aanleggen van je routes en trein schema’s, je wordt helemaal ondergedompeld in deze complexe materie. Maar hoe complex het geheel ook is, het wijst zichzelf allemaal wel redelijk goed uit ondanks de minder duidelijke user interface. Na enkele uurtjes ontdekken met vallen en opstaan zal je al snel zien dat je toch een zeer degelijke management sim game in je handen hebt.

• Erg diepgaande sim
  • Uitgebreide en duidelijke tutorial
  • Veel mogelijkheden, waaronder delen van zelfgemaakte scenario's online