60 Parsecs!

Nolan
60 Parsecs!
60 Parsecs!

Gegroet kadetten! Het lang gevreesde moment is eindelijk gekomen en het einde van de wereld is nabij. Je kr  ijgt 60 seconden om je spullen bijeen te rapen en naar een shuttle te ontsnappen. Neem eten, bemanning, materialen of gereedschap mee voor je trek naar het onbekende. Robot Gentleman, de indie developers van 60 Seconds! zijn terug met een nieuwe point and click survival game. Het spel wijkt niet veel af van zijn voorganger met dezelfde herkenbare stijl en donkere humor. Ook hier gaat het weer om een genadeloze survival ervaring, waarbij je geluk snel kan keren.

Als een liefhebber van Indiegames en al helemaal van dit genre was ik enthousiast om aan mijn ruimte-avontuur te beginnen. Met in het verleden ook  60 seconds! uit te hebben gespeeld, was ik nieuwsgierig over wat deze game zou brengen.

The end is near

Voor degene die niet bekend zijn met 60 seconds! zal ik even de gameplay uit de doeken doen. Het spel start in je thuisbasis, sirenes loeien en het einde is nabij, hoe lang we nog hebben? 60 seconden om alles wat je nodig denkt te hebben om te overleven te verzamelen. Hoeveel mensen neem je mee voor de reis, focus je je op resources of eten? Doorheen je pogingen om een goed einde te halen leer je zelf wat je zeker bij wilt hebben op dit avontuur.

Als je het gehaald hebt om de shuttle op tijd te bereiken start het echte werk. Als kapitein sta je elke dag voor nieuwe beslissingen, scenario’s en dilemma’s voor de overleving van je crew. Dit gebeurt aan de hand van rantsoenering van je resources en eten. Daarnaast moet je elke dag een situatie aanpakken met je vaardigheden of spullen die je (hopelijk) hebt meegenomen.

Lost in space

Eenmaal je avontuur goed en wel op weg is, zal je kennis maken met de opties van je shuttle. Met de crafting module kan je resources gebruiken om nieuwe tools te maken of te upgraden. In paniek geen crafting resources meegenomen? Geen probleem. Na wat dagen rondzweven krijg je de optie op onbekende planeten te landen. Deze kan je door een lid van je crew laten verkennen om nieuwe resources te bemachtigen en meer te leren over de mysteries die de planeten met zich meebrengen.

Craften en upgraden spelen een belangrijke rol in het spel. Aangezien je door de beperkte tijd nooit genoeg spullen kan meenemen zul je ze zelf moeten maken. Wat kan je dan zoal maken? Soepblikken, medkits, sockpuppets, aanstekers, tape en een communicator. Kortom, handige dingen om je te helpen overleven. Daarnaast kan je ook recyclen. Waardoor je bepaalde spullen kunt opofferen om jezelf uit de nood te helpen. Beschadigde tools kan je soms nog redden door te ze repareren. Tot slot kan je ook nog upgraden. Dit kan zeer handig zijn. Zo kan je bijvoorbeeld de exploratie module van je shuttle upgraden om meer verkenbare locaties vrij te spelen.

A space odyssey

Het verhaal wordt volledig door middel van tekst gebracht, dus het wordt veel lezen. Deze teksten zijn op een ludieke manier geschreven, met de nodige donkere humor. Maar hoe langer je speelt, hoe minder deze je zullen interesseren. De teksten worden na een tijdje lang en arbitrair.

Elke planeet heeft zijn eigen weg naar een goed einde, die je met behulp van je keuzes probeert te bereiken. Meestal ligt dit juiste pad er wel vrij dik bovenop, maar dat is geen garantie op overleven. Wat resulteert in een langzame dood.

Sights and sounds

Zoals de meeste point and click games heeft 60 Parsecs! een leuk soundtrack met toffe soundeffects. De achtergrond muziek verandert niet vaak, waardoor het bij langere avonturen wel een beetje kan vervelen. Vergeleken met 60 seconds! hebben de visuals wel een upgrade gekregen. De poging tot 3D werd losgelaten om voor een volledige 2D ervaring te gaan. Dit brengt de stijl wel meer tot zijn recht. Daarbij is de shuttle iets aangenamer om naar te kijken dan de oude bunker. Daarnaast is ook de crew een kleurrijke vertoning, met elk hun eigen stijl. Van de verschillende planeten krijg je jammer genoeg niet veel te zien, aangezien het exploreren via tekst gebeurt.

Als je fan bent van dit genre is 60 Parsecs!, met zijn schappelijke prijs, zeker de moeite waard om te spelen. Alleen biedt niet genoeg vernieuwing tegenover 60 Seconds!. De humor is ongeveer hetzelfde en er wordt gebruikt gemaakt van dezelfde gimmicks als de vorige game. Zo spelen de bekende soepblikken en sockpuppets weer een grote rol in dit spel. Hierdoor kan het spel snel gaan vervelen. Dit wordt ook in de hand gewerkt door de lange teksten en soms arbitraire keuzes. Daarbij krijg je soms het gevoel dat je keuzes en vaardigheden niet echt uitmaken. De lange zwarte schermen om de dag en nacht aan te kondigen kunnen ook je geduld testen.

Naast deze minpunten is het spel wel een leuke uitdaging. Ondanks mijn bovenstaande punten heb ik het spel willen doorspelen tot ik een goed einde had.

• leuke stijl
  • uitdaging