22 Racing Series

22 Racing Series
22 Racing Series
Release Datum:Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

22 Racing Series is wat je krijgt als je Wipeout, Rollcage en Trackmania combineert tot 1 game. De game haalt het beste uit eerder genoemde games en combineert dit tot één coherent geheel. De game is ontwikkeld door GOATi Entertainment, een nieuwe studio waar veteranen uit de game-industrie werken, die eerder al verantwoordelijk waren voor games zoals LA Noire, The Darkness 2 en Darksiders 2. Talent genoeg dus bij GOATi Entertainment. De game is momenteel in early acces speelbaar op PC en PCVR. 22 Racing Series zal in 2023 ook verschijnen op consoles. Het concept klonk mij als muziek in de oren, waardoor ik met volle overtuiging ‘ja’ zei op de vraag van de uitgever of ik deze game wou reviewen, wel hier gaan we dan.

De game is zoals ik net al zei momenteel nog in early acces, met andere woorden is deze nog deels in ontwikkeling. Gelukkig is 22 Racing Series wel al in zeer goed speelbare staat, hetzij dan met momenteel nog wat beperkte inhoud. In dat opzicht vind ik het een beetje vreemd dat GOATi Entertainment ons van een review code voorziet en geen preview code, maar hey, mij hoor je niet klagen, de game is nu al leuk genoeg en laat zonder twijfel zijn potentie zien. Toegegeven, het is net iets moeilijker om op een onafgewerkt product een score te plakken, maar ik ga toch mijn best doen.  Het is nu ook niet dat de game pretendeert om volledig klaar te zijn zoals sommige games wel laten uitschijnen, terwijl er nog veel werk aan de winkel is. Integendeel, de ontwikkelaar heeft duidelijk zichtbaar op Steam staan dat de game in early acces is en wat we nog kunnen verwachten. Daar kunnen enkele uitgevers en ontwikkelaars nog wel iets van leren.

RTS-Racing

Naast de opzet van waar de game duidelijk door is geïnspireerd, was er voor mij nog een tweede reden dat mijn interesse gewekt werd, namelijk de sub-titel: RTS-Racing. Met andere woorden: Real Time Strategy racing. Nu ben ik altijd al wel een sucker geweest voor strategy games en in het bijzonder RTS-games, Ik was dan ook erg benieuwd hoe RTS in een racing game verwerkt zou worden, want RTS-games zijn doorgaans toch wel oorlog games waarin je in real time een volledig leger bestuurt. 22 Racing Series zit het dan ook net wat anders met het gehele RTS-gebeuren.

Spelers kunnen tijdens de race resources verzamelen in de vorm van energie en plasma, waarmee je tijdens het racen je auto kan upgraden. Het is dan ook hier dat het RTS-deel naar boven komt. Je kan kiezen tussen upgrades voor jouw motor, je boost of ERS upgrade, wat feitelijk vergelijkbaar is met het KERS-systeem uit Formule 1. Door te racen krijg je dankzij de wrijving met het circuit of je remmen energie erbij, welke je weer kan inzetten om ofwel je wagen te upgraden of kan opgebruiken als boost om nog sneller te gaan. Telkens wanneer je ERS upgrade zal deze meer energie opwekken, waardoor je sneller je onderdelen kan upgraden, of nog meer boost kunt gebruiken.

Een laatste optie voor upgrades is de mogelijkheid om de grip van de banden te verbeteren. Dit heeft bijvoorbeeld een duidelijk merkbare invloed op de racefysica en verandert het gedrag van je wagen, waardoor je nog beter aan het circuit plakt en minder kans hebt weg te glijden of te spinnen. De upgrades die je in een race activeert vervallen na elke race, waardoor je geen oneerlijk voordeel krijgt op andere racers, en je telkens weer strategisch te werk moet gaan.

Het is in 22 Racing Series erg belangrijk om goed te overwegen of je gaat boosten, of net je auto gaat upgraden, en zelfs wat je het eerst upgrade. Je kan bij de start van een race bijvoorbeeld ook kiezen om meteen je boost open te gooien. Je kan dan wel wat later upgraden, maar je hebt al wel een mogelijke voorsprong op je mede racers. Of je kan natuurlijk kiezen om eerst je motor te upgraden om vanzelf al wat sneller te gaan, of net het ERS-systeem, om sneller energie te behalen om zo sneller te kunnen boosten of upgraden. Je leest het, er zit behoorlijk wat strategie in de game. Het voelt hierdoor aan als een verfrissende wind in het genre, waardoor je niet zomaar wat breinloos tegen hoge snelheid zit te racen, want je zult toch echt moeten nadenken over je aanpak naargelang het circuit waar je moet racen.

Naast het upgrade systeem zit er nog meer strategie in deze game. Je kan er namelijk voor kiezen om met de DRS knop je downforce uit te schakelen. Dit zorgt ervoor dat je nog sneller gaat, maar dit wel ten koste van je downforce en dus de grip op de baan. Dit in combinatie met boost zorgt ervoor dat je belachelijk hoge snelheden kan halen. Toch zul je jouw snelheid wat moeten doseren en opnieuw strategisch inzetten, want als je op een bepaalde bocht te snel gaat vlieg je met wat geluk slechts overkop of spint je wagen, maar als dit met wat pech op de verkeerde plek gebeurd vlieg je gewoon het circuit af. Gelukkig kan je jezelf wel resetten, maar je bent dan wel flink wat tijd kwijt.

Daarbij is het ook zo dat als je te traag gaat je op bepaalde tracks ook zonder pardon ervanaf kan vallen. Dus je snelheid balanceren aan de track en de situatie is een must. Dit zorgt ervoor dat niet enkel je wagen en upgrades strategisch te gebruiken zijn, maar ook het circuit. Tijdens het racen moet je dus niet alleen je snelheid door de bochten managen, weten waar de beste lijnen zijn om te draaien en je concurrentie in de gaten houden, op zoek gaan naar het juiste moment om in te halen, botsingen vermijden en een stevig tempo aanhouden.

Vanwege de snelheid kan een race een beetje desoriënterend werken, vooral wanneer je besluit om op het circuit te racen via de muren of op het plafond te rijden waardoor je nu ondersteboven hangt en dus weer rekening moet houden met de zwaartekracht en snelheid om niet naar beneden te donderen. Het is dan ook een must om aankomende bochten te anticiperen, want naargelang waar je op het circuit rijd kan het zijn dat je plots door een jump wordt gekatapulteerd of net naar beneden valt in plaats van de bocht te kunnen nemen.  Het is hierdoor erg belangrijk om te beslissen waar en wanneer je op het plafond of de muren rijdt.  Strategisch spelen is de boodschap.

Learn & adapt

Het klinkt als heel wat om te leren en om rekening mee te houden, maar gelukkig heeft de game optioneel een duidelijke en uitgebreide tutorial om je alles aan te leren van deze game.  Je kan deze tutorial gewoon laten liggen voor wat het is, maar dat raad ik ten zeerste af als je optimaal wil kunnen genieten van de game. Hoewel al deze mechanica ingewikkeld klinken neem je ze gelukkig wel snel vanzelf over door te oefenen en spelen, na een race of 3 ben je ermee weg en ontdek je zelf betere race lijnen en betere strategieën om een circuit uit te rijden.  Het voelt hierdoor telkens weer als een kleine overwinning aan wanneer je net een wat betere manier ontdekt om te racen.

22 Racing Series bevat verschillende race modes die allemaal bijna even leuk zijn. Circuitracen is het standaard speltype, maar er zijn ook opties als tijdritten, capture en eliminatieraces die het spel nog leuker maken. Daarnaast werkt GOATi aan een Time Trial Royale waarin 100 spelers het tegen elkaar opnemen om te zien wie de snelste circuitrijder blijft.  Helaas is op het moment van schrijven het online multiplayer gedeelte nog niet beschikbaar, maar deze zal in een latere update toegevoegd worden. Momenteel is de Capture mode één van mijn favorieten. In deze mode moet je proberen sectoren te veroveren door in die bepaalde sector de snelste tijd neer te zetten. Wie alle, of de meeste sectors weet te veroveren wint uiteindelijk ook de race.

VR

Een leuke extra aan 22 Racing Series, is dat de game compatibel is met VR. Zelf heb ik de game kunnen testen met de Valve Index, en hoewel het best een pittige VR-ervaring is dankzij de hoge snelheid, voegt het toch een tikkeltje meer toe aan deze game. Wil je in VR echter in het buitenzicht spelen, dan moet je goed tegen Vr-sickness kunnen, want de game heeft niet veel moeite nodig om je misselijk te maken. Speel je echter in de cockpit view, dan merk je er een pak minder van omdat de omgeving niet zo snel rondom je beweegt, en slechts het deel dat je door het raam kan zien. Al bij al werkt het VR gedeelde fantastisch en zorgt het voor een vrij unieke ervaring. Doordat je in VR kan rondkijken zie je sneller en beter hoe je een aankomende bocht het best kan nemen, waardoor je nog beter kan presteren. Mocht je dus deze game aanschaffen en een VR-set tot je beschikking hebben, raad ik zeker aan om de game uit te testen in VR.

Conclusie

22 Racing Series heeft veel potentie om een geweldige game te zijn. Echter valt het momenteel nog hard op dat we hier met een early acces titel te maken hebben. Er valt op dit moment gewoon nog niet zo heel veel te doen. Je kan wat single races spelen of races met een team Bots, maar daar blijft het momenteel dan ook bij.  De gameplay is dan wel sterk genoeg om mij ervan te overtuigen dat dit in de toekomst best wel een succesvolle game kan worden, zeker met het oog op de toekomst wanneer online races beschikbaar zijn. Het is meteen ook duidelijk dat 22 Racing Series zeer geschikt zou zijn voor e-sports. Ook de mogelijkheid om in VR te spelen draagt bij aan de ervaring en biedt een leuke ervaring, als je er de maag voor hebt. Desondanks raad ik indien je een VR-set hebt zeker aan om deze game in VR-modus te proberen.

Good

  • Snelle en leuke gameplay
  • Wagen tijdens race upgraden
  • Strategisch racen

Bad

  • Weinig inhoud (early acces)
  • Op dit moment nog geen online multiplayer
7

Goed

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password