11-11: Memories Retold

Nolan
11-11: Memories Retold
11-11: Memories Retold
11 november, een dag die iedereen kent als wapenstilstand. een officiële feestdag ter nagedachtenis aan de eerste wereldoorlog van 1914 tot 1918. Dit jaar werd zijn 100ste verjaardag gevierd, een ideaal moment dus voor een videogame uit te brengen over de belevenissen in deze grote oorlog. Deze keer niet al schietend gelijk de meeste oorlog games, maar al kijkend en luisterend.
Like most stories, it starts with a woman

Zoals ik al zei, wordt dit geen shooter, maar een verhaal met een narrator. Niet één maar twee vullen deze job in, als je speelt langs zowel de Amerikaanse als de Duitse kant. De job van een narrator is om het verhaal op een zo aangename manier te vertellen, en dat doen deze 2 uitstekend. Als je aan de kant van de Amerikanen speelt, herken je direct de stem van Elijah Wood ( Lord Of The Rings). Elijah speelt de rol van Harry, een Canadese fotograaf, die ondank zijn klungeligheid, toch wilt opvallen voor de liefde van zijn leven. Nadat hij een generaal van het Amerikaanse leger moet fotograferen, en ziet dat zijn grote liefde, de generaal als een ware held beschouwt. Besluit Harry zich aan te sluiten bij het leger. Niet om te vechten, maar als fotograaf. Langs de Duitse kant maken we kennis met Kurt, die ingesproken wordt door de iets minder bekende, maar zeker wel even goede stemacteur Sebastian Koch (A Good Day To Die Hard). Kurt is een arbeider in een fabriek die Zeppelins produceert. Nadat Kurt te horen krijgt dat zijn zoon vermist is in de oorlog, meld Kurt zichzelf ook aan om zo naar zijn zoon te zoeken.

Why do we fight ?

Het spel brengt je langs de bekende veldslagen zoals Vimy en Paschendaele, waar het leed en verdriet van vele soldaten goed te voelen is. En al snel beseffen Harry en Kurt dat dit allemaal niets voor hun is. Tijdens een bombardement in Vimy, besluiten beiden te gaan schuilen in de gangen onder de loopgraven, waar beide personages mekaar voor de eerste keer tegen het lijf lopen. Kurt gewapend met geweer, en Harry met een fototoestel. Dit lijkt niet echt een eerlijk gevecht, maar dan komen de eerste vragen. Moet ik een ongewapend man neerschieten? Waarom is hij de vijand? Zou hij mij wel in leven laten? Hoe het verhaal verder verloopt, ligt bij de speler. Schiet je Harry neer of laat je hem leven. Want ja, deze game geeft je de vrijheid om over je eigen lot te beslissen.

Technische aspecten

Bandai Namco heeft voor dit spel samen gewerkt met Aardman Animations (Wallace and Gromit). Dit maakt dat de graphics een tikkeltje anders zijn dan de graphics die we gewoon zijn van Bandai Namco. Deze zijn namelijk nu in de stijl van een schilderij gemaakt. Ik moet toegeven dat dit voor mij in het begin een beetje wennen was, maar het geeft wel heel goed de sfeer mee. Ook de muziek is ronduit geniaal en maakt dus samen met de graphics en stemacteurs dit spel helemaal af.

Doordat dit spel niet zolang duurt kan ik er natuurlijk ook niet veel meer over schrijven. Ook als ik meer over het verhaal vertel, zal ik al veel te veel verklappen. En dat is op zich niet erg, want hoewel het spel niet lang duurt (3 chapters), heb je wel een 6-tal eindes. Hierdoor kan je het spel op verschillende manieren spelen. Het verhaal is zeer intens en geeft een goed zicht op hoe de oorlog er uit zou gezien hebben. Zet daarbij twee uitstekende stemacteurs bij en je hebt een parel van een spel. De graphics zorgen dan op zich voor de nodige sfeer. Het enige nadeel vond ik, dat je geen waypoint had. Hierdoor liep ik meermaals verloren rond te lopen in de loopgraven op zoek naar mijn objective. Het spel mag dan geen triple A game zijn, het verdient zeker wel zijn plaats.

• Zeer intens verhaal
  • Prachtige muziek
  • Goede stemacteurs